מבזקים

דילמות בעסק משפחתי

תוכן עניינים

לעיתים אנשים 'נופלים' לתפקיד מכורח המציאות. תירוצים כגון: "הבן דוד לא הסתדר בשוק העבודה ו'צריך' לעזור לו" נשמעים ברעשי רקע. סיבות שכאלו ואחרים מקשים על התפקוד בתנאי שוק רגילים.

לעיתים יש תחושה שאחד תורם יותר ומגיע לו יותר, אך חלוקת הרווחים אינה נמדדת בביצועים.

מתח שנוצר בין האישה לבין אחד מבני המשפחה, משפיע מייד על הבעל שנחלץ להגנת אשתו. דילמה שיוצרת מערכת סבוכה של רגשות ואינטרסים.

שאלות רבות עולות בעסק משפחתי: האם לצרף את הנשים במשפחה? מה יהיה גורלם של הילדים בעסק? מה תהיה חלוקת התפקידים הברורה? מי יקבל את תפקיד הניהול בעסק? והאם השכר יהיה שוויוני בין כולם?

ההפרדה והמעבר בין העסק, לבין החיים הפרטיים של המשפחה הם אומנות שיש ללמוד ולתרגל.

בעיה משמעותית אחרת נוצרת ברצף ובהעברה הבין דורית. לעיתים אנו פוגשים עסק משפחתי שהתחיל מאדם אחד. אב שהקים את העסק, והיום הוא אדם מבוגר, חסר השכלה פורמלית, שלא היה חשוף לחידושים הטכנולוגיים ולאורח החשיבה המודרנית ועם זאת, הוא היה תמיד מקור המידע והמחליט הבלעדי. הוא פעל והתקדם על פי האינטואיציה.

הפרדה
עסק משפחתי צריך להיות מנוהל כמו כל עסק. חשוב לעשות הפרדה ברורה בין נושאים הקשורים לעסק ובין נושאים הקשורים למשפחה. לכל דבר יש את הזמן שלו. בכל עסק יש צורך להגדיר תפקידים. בעסק משפחתי הצורך בחשיבות של הגדרת כובעים היא קריטית להצלחת העסק. הכלל הראשון הוא הגדרת תחומים ותפקידים.

אם את אישה המנהלת את העסק ביחד עם בעלך, פעלי תמיד תחת הכובע הנכון אחרת תתקבל התוצאה היחידה אשר נובעת מערבוב והיא כאוס. אם העובד שלך לא התעורר בבוקר והוא במקרה גם בנך, תחת כובעך כמנהלת יהיה לך קל יותר לפעול מבלי להפעיל שיקולים רגשיים מיותרים.
על כולם לדעת מבעוד מועד מהו כובעך כמנהלת ומה יש לצפות ממך ככזו, מטוב ועד פחות טוב.
ברגע שתבהירי מראש מה את מוכנה לקבל ומה בשום פנים ואופן את לא מוכנה לקבל, ברגע שתצטרכי לפעול לא תפתיעי אף אחד.
חשוב להתייחס אל שותפייך כאל שותפים עסקיים לכל דבר, ולנהוג באחריות ובמקצועיות ולא לשאול תוך כדי פגישת עבודה מדוע הבן לא סידר את החדר שלו.
אל תשכחי כמובן להגיע הביתה ולשוב ולהיות אישה, או אמא, או בת משפחה לכל דבר, שכן לנהל את הבית תחת כובעך כמנהלת יכול להיות הרסני באותה מידה.

 

מאת: ג'אנה בוארון
מאמנת לעסקים משפחתיים

 

ג'אנה בוארון
ג'אנה בוארון

כרטיס ביקור ג'אנה

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: