מבזקים

חרבת דנעילה: מסלול 'העיר הנעלמה'

תוכן עניינים

שבוע אחרון של פסטיבל ים של גליל מערבי, כתבנו על הפסטיבל בכתבה הקודמת. הפעם נתייחס למסלול רגלי, קצר המיועד למשפחות עם ילדים, מסלול בחורש עם תוכן מעניין. מסלול קל יחסית מבחינה פיזית.

המסלול מייצג סידרה שלמה של מסלולים באזור, שיוצקים תוכן וסיפור מהעבר עם אפשרות להוצאת מרץ של הילדים, בתוך חורש בשילוב הליכה בשבילים מסודרים.

חורבת דנעילה
לאחר שתי חפירות שנערכו במקום בשנות ה – 80 של המאה ה – 20 הגיעו החוקרים להחלטה שמדובר באתר, שתחילתו בסוף המאה הראשונה לספירה התקופה בארץ ישראל שנקראת התקופה הרומית. בכרונולוגיה שלנו כדי למקד את הזיכרון שלנו, מדובר בתקופה בין חורבן בית שני לבין למרד בר כוכבא.

אין ממצאים היסטוריים הקשורים לשמה של החורבה דנעילה וכנראה מדובר בשיבוש של שם שהיה מקובל על התושבים המקומיים בעת הכנת המפות. בסוף המאה ה –  19 על ידי ה-  P.E.T   Palestine Exploration Fund  שזו הקרן הבריטית לחקר ארץ ישראל שפעלה בתקופה זו בארץ.

החורבה שימשה כחווה חקלאית ושרדה גם לתוך התקופה הביזנטית. סופה כנראה היה עם הגעת המוסלמים לאזור, בתקופה המוסלמית הראשונה במאה ה – 7 לספירה.

יש סימנים להתיישבות חוזרת כמה מאות שנים לאחר מכן בתקופה הממלוכית אך לא לאורך זמן. לאחר מכן המקום ננטש והחורש השתלט עליו והפך את המקום לעיר הנעלמה כפי שכונתה כך על ידי אנשי קק"ל כאשר גילו אותה בעת עבודתם באזור.

פרנסתה של חווה זו היה בעיקר מגידול זיתים וייצור מוצרי זית כגון שמן זית, וכנראה גם מגידול מוצרי גפן ויין.

המסלול באתר מסומן ואורכו פחות מק"מ אחד, ההליכה בתוך חורש, המסלול מעגלי. זאת אומרת תחילת המסלול וסוף המסלול באותה נקודה. מה שאומר שאין צורך בלוגיסטיקה של העברת רכבים לסוף מסלול.

למרות שהמסלול קצר הוא מאוד מהנה, ההליכה בין עצי החורש והמטפסים בצל מוסיף נופך של מסתורין לטיול. הילדים מאוד ייהנו הן מההליכה והן מהחורבה עצמה, שיש בה מתקנים חקלאים מרשימים, מבנים קדומים ואף ניתן לראות בקטע מסוים שרידי רחוב.

ההליכה בחורש תביא אתכם ואת הילדים לפגוש צמחים מאפיינים הבולט שבהם 'ער אציל' הוא עץ הדפנה. עץ שמענפיו ועליו בתקופה היוונית עשו את זר הניצחון לספורטאים ובכלל.

העץ שסימן יותר מכל את האל אפולו. ואם אנו עוסקים באלים קדומים בהחלט מומלץ לכם לעצור במהלך הטיול עם הילדים, להפעיל אותם בחורש, החל מלוטו עלים וייחוד שלהם, דרך חשיבה על מה תפקיד העצים/המטפסים על העצים ועד סיפור, או אגדה קטנה על צמח או אל קדום, שמסופר בדרך כלל במקומות מסוג זה. לדוגמא: סיפור קיסוס וקיסוסית, דוגמא טובה לאגדה שמחברת את הילדים לחורש.

כאמור, הפסטיבל בשבוע האחרון שלו ועדיין ניתן ליהנות מפעילויות העומדות  לרשותכם בסוף שבוע זה. ספיננג המוני, טיולים מודרכים, משחקי ניווט משפחתיים, ג'אז ובלוז, משט אכזיב, מעבר לכל האטרקציות והאתרים הממתינים שתבקרו בהם תלכו בשבילים, תריחו את הפרחים ותיהנו מהמרחבים.

בקישור הבא מידע נוסף על הפעילויות בסוף שבוע זה: פסטיבל ים של גליל מערבי שבוע 25-27 למאי 2017.

כך מגיעים לחורבת דנעילה: נוסעים לכביש הצפון המתחיל בין נהריה לבין ראש הנקרה. פונים מזרחה בכביש 899, עוברים את שלומי ועוברים את הכניסה לפארק גורן, בין סימון דרך של הק"מ ה – 13 לק"מ ה – 14 פונים צפונה (שמאלה) עם השילוט לנחל שרך (יש לשים לב שהפניה צפונה אסורה בנקודה זו עקב קו הפרדה רציף על הכביש יש להמשיך מעט ממזרחה ולחזור לפנייה זו) לאחר שפנינו נוסעים כק"מ. אחד מגיעים לחניה שבשוליים שלה אנדרטה לזכר חללי צה"ל מהישובים בסביבה.

ופשוט יותר רושמים בווייז חורבת דנעילה, המקום מופיע ותקבלו הכוונה דרך המכשיר הסלולרי.

הגעתם למסלול שימו לב לשילוט ההכוונה למסלול הרגלי. באותה נקודה מתחיל גם המסלול לנחל שרך לחברים שרוצים מסלולים ארוכים יותר. מזכיר לכם שהפסטיבל מעמיד לרשותכם אפשרויות נוספות רבות של בילוי הנאה והכרות עם השטח. בחרו את הפעילות המתאימה לכם ותיהנו.

וזכרו יש לנו ארץ נהדרת, נשאר לנו לטייל ולהכיר אותה.

ירון ניטקה נקש

חרבת דנעילה
חרבת דנעילה
חרבת דנעילה שביל העיר הנעלמה
חרבת דנעילה שביל העיר הנעלמה
יער הילד היהודי - חורבת דנעילה
יער הילד היהודי – חורבת דנעילה
חרבת דנעילה
חרבת דנעילה
חרבת דנעילה
חרבת דנעילה
חרבת דנעילה
חרבת דנעילה
חרבת דנעילה
חרבת דנעילה
חרבת דנעילה
חרבת דנעילה

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: