מבזקים

דבר תורה לכבוד יומא דהילולא של יהושע בן נון

תוכן עניינים

דבר תורה מפי כבוד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א לכבוד יומא דהילולא של יהושע בן נון (חל אתמול כו ניסן)

הנה יום זה מסמן יום גדול לבעלי תשובה.
וידוע מה שמובא בספר אוצר המדרשים שהביא בשם רבנו ניסים גאון (בערך יהושע) הטעם שנקרא יהושע בן נון, וכן המרגלים קראו אותו בשם דין ריש קטיעא.

אביו של יהושע דר במצרים ואשתו עקרה, והיה הצדיק מתפלל לנוכח אשתו ויעתר לו ה'. ויהי כי הרתה, היה הצדיק מתענה ובוכה יום ולילה מאין הפוגות, וירע הדבר בעיני אשתו ותאמר לו היה לך לשמוח כי שמע ה' את תפילתך, ולא ענה אותה.

ויהי כדברה אליו יום ויום, ותאלצהו בדבריה, ויגד לה את כל ליבו, כי הגידו לו משמי מרום כי הבן הזה הנולד לו, יתיז את ראשו והאמינה לדבריו, כי ידעה כי כל דבריו באמונה. ויהי כאשר ילדה והנה הוא בן. ותקח לו אמו תיבה ותחמרה בחמר ובזפת. ותשם בה את הילד ותשלך אותו בתוך היאור, וימן ה' דג גדול לבלוע את התיבה.

ויהי היום, ויעש המלך משתה לכל שריו ועבדיו, וילכוד את הדג שבלע התיבה ויביאהו לפני המלך, וישסעהו והנה נער בוכה, ויתמה המלך וכל שריו. ויאמר המלך להביא אשה להניק את הילד, ויגדל הנער בבית המלך ויפקד אותו להיות סנדטור (תליין, שר הטבחים).

ויהי אחר הדברים האלה, חטא אותו הצדיק אבי יהושע למלך מצרים, ויצו המלך להסנדטור לחתוך את ראשו, וליקח את אשתו ובניו ורכושו לעצמו כמשפטם בעת היא. ויהי כאשר קרב אל אמו לבוא עליה, אז נתמלא כל המטה חלב מדדיה.

ויחרד חרדה גדולה מאוד ויטול את חניתו להרגה באמרו כי מכשפה היא, ותזכור אמו את דברי אביו הצדיק ז"ל, אף היא תשיב אמריה לו, אין זה כישוף כי אם חלב שהניקו אותך מפני שאני אמך, וספרה לו כל המאורע, מיד בדל עצמו ממנה, כי הוא נזכר שמועתו שנמצא בדג, אפס לא ידע כי היה אביו ועשה תשובה.

ולכן קראו אותו בן נון מפני שנמצא בדג, ובלשון ארמי נון. וריש קטיעא קראו אותו המרגלים על שם מעשיו הראשונים מה שעשה לאביו עכ"ל.

והנה מעשה זה מזעזע, ויובן על פי מעשה זה מדוע משה פחד על יהושע בן נון כשהלך עם המרגלים לרגל את ארץ ישראל, ואז הוסיף לו שם "י-ה יושיעך מעצת מרגלים" משום שבעל תשובה צריך כל חייו להיזהר זהירות גדולה, כשמתקרב למקום או לדבר שפעם חטא בו.

ולכן הרמב"ם פוסק להלכה מי זה בעל תשובה עד שיהיה באותו מקום ובאותו זמן וכו'. כי העמידה במקום שפעם נכשל בו או חטא בו מסוכן ביותר. ולכן משה רבנו פחד על יהושע בן נון וברכו ברכה חזקה שיוושע מעצת מרגלים.

וידקדק כל אדם שרואה עצמו בעל תשובה, להיזהר מלעמוד במקום שנכשלו בו בעבר.

 

 

מאת: בן ציון עטיה
מאת: בן ציון עטיה

 

d3117759-b1e1-46d2-970e-3cb7aa2ebc2e

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: