מבזקים

סקירה מהעבר: הנס של דנקרק – מבצע דינמו

תוכן עניינים

פרק נוסף על אירועי מלחמת העולם השניה. הבריטים קראו למבצע בשם קוד 'הנס של דנקרק'. מבצע פינוי ימי של 400.000 אלף חיילים בריטים וצרפתים מדנקרק שבצפון צרפת, לחופי בריטניה.

הנס של דאנקרק – מבצע דינמו:
מחלוקת בתוך הצבא הגרמני בדבר הדרך להשמדת הכוח בדנקרק אפשר לבריטים לארגן את מבצע הפינוי הצבאי הגדול ביותר שנערך עד אז ולהציל את מיטב כוחותיהם.

במשך יותר משבוע ימים הבריטים הצליחו לפנות מהיבשת כ- 400 אלף חיילים, מהם 100 אלף צרפתים. הם השתמשו בכל כלי שייט אפשרי כגון: ספינות דייג, אוניות נוסעים, סירות ודוברות. הפינוי הושלם בתחילת יוני 1940.

אף שלמעשה הייתה זו נסיגה שנבעה מכישלונם של הבריטים והצרפתים לעצור את הפלישה הגרמנית במערב, היא נתפסה כניצחון מוסרי, שכונה בפי הבריטים 'נס דנקרק' ואפשר להם להמשיך במערכה.
עוד על פינוי דנקרק אפשר לקרוא בספר של אליעזר דומקה, בעמוד 176

המערכה על צרפת
עם כיבוש הולנד ובלגיה, נדמה היה כי מדינות אלו נועדו לשמש בסיסים צבאיים גרמנים לתקיפות נגד המעצמות ובראשם צרפת, שגבולה עם בלגיה לא היה מבוצר. הצרפתים הזיזו כוחות לגבול הבלגי כדי להגן על גבולם, אלא שהגרמנים מיקדו את רוב כוחותיהם בשרשרת הרי הארדנים. איזור הררי ומיוער זה נחשב לבלתי חדיר ולכן לא זכה להגנה מספקת. ולכן, ב- 14 במאי 1940 פרצו גיסות השריון הגרמני את קווי הצרפתים באזור סדאן.

במקביל השתלטו הגרמנים על החוף ובכך ניתקו את צרפת מבריטניה ומנעו את נחיתתם של חילות המשלוח הבריטים. וכאמור הגרמנים הכריחו את החילות הקיימים לסגת מדנקרק.

באזור הפריצה המרכזי התמוטט הצבא הצרפתי והגייסות הגרמניים החלו לפרוץ דרומה, לכיוון פריז. חיל האוויר הגרמני הפציץ באכזריות את החיילים הנסוגים ואת שיירות הפליטים שנעו לאורך הדרכים הראשיות. כשנוכח מוסוליני כי צרפת מתמוטטת וגרמניה משלימה את השתלטותה על אירופה, הכריז ב- 10 ביוני 40 מלחמה על צרפת ובריטניה. כך קיבל הציר רומא-ברלין משמעות מעשית.

הכוחות הגרמניים נכנסו לבירה ללא כל התנגדות וערכו בה מצעד ניצחון ב- 14ביולי, יום חגה הלאומי של צרפת.
המרשל הצרפתי פטן, גיבור מלחמת העולם הראשונה, נתמנה לראש ממשלה וביקש הפסקת אש. הגרמנים דרשו כניעה ללא תנאי ופטן חתם עליה.

מהם הגורמים לתבוסת הצרפתים?
הצבא הצרפתי היה שבוי בקונספציית קו מז'ינו שיעצור את הגרמנים, יקרה אשר יקרה. אפשרות של פלישה מכיוון אחר לא עלתה על הדעת. הטראומה של מלחמת העולם הראשונה. הבריטים לא הושיטו עזרה לצרפת ברגע המכריע.
דעת הקהל לא הייתה מוכנה למלחמה.

 

מאת: אלי ששון
מאת: אלי ששון

 

הכוחות הצליחו להימלט בשלום
הכוחות הצליחו להימלט בשלום
פינוי הכוח הבריטי-צרפתי מנמל דנקרק
פינוי הכוח הבריטי-צרפתי מנמל דנקרק
פינוי מתחת לאף של הגרמנים
פינוי מתחת לאף של הגרמנים
מבצע דינמו
ארבע מאות אלף חיילים יצאו בחשאי במבצע דינמו
יצאו בכלי שיט מגוונים
יצאו בכלי שיט גדולים וקטנים
טנקים גרמנים פורצים לצרפת דרך הרי הארדנים
טנקים גרמנים פורצים לצרפת דרך הרי הארדנים
היטלר באייפל לאחר כניעת צרפת
היטלר באייפל לאחר כניעת צרפת

 

 

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: