מבזקים

שיחה פרטית בפייסבוק נפסקה כ"לשון הרע"

תוכן עניינים

פסיקה תקדימית של שופטת בית משפט השלום בכפר סבא קבעה כי שיחה פרטית בין שני אנשים בפייסבוק נחשבת כלשון הרע על פי החוק וניתן לתבוע עליה ואף לקבל פיצויים.

על פי הדיווח , השופטת מרב בן־ארי דחתה את טענתו של הנתבע כי מדובר בהתכתבות פרטית. בפסיקתה אמרה השופטת: "הגדרתו של אדם כגנב במסגרת התכתבות אישית עם קרובת משפחה בפייסבוק אינה מעשה של מה בכך… הנתבע בעצמו הודה בתצהירו שניסה להציג את התובע כאדם חסר לב שאינו מצוי במתחם טוהר המידות, והוסיף לכך דוגמה המרמזת על כך. הנתבע לא ציין מלים אלה באופן תמים, אלא התכוון להכתים את מעשיו של התובע, ואף הודה שעשה כך במכוון. לטעמי, הכינוי 'גנב' הוא כינוי פוגעני שפוגע בשמו הטוב של האדם, ואדם סביר היה מביא עניין מעין זה לבית המשפט".

השופטת גם חייבה את הנתבע בהוצאות משפט של 9,000 שקל. "הנתבע בחר לנהל הליך זה מהחל ועד כלה, ובכלל זה הכחיש את עצם קיומה של לשון הרע, והעלה הגנות בלתי רלוונטיות. התנהלות זו דרשה מהתובע להרחיב את היריעה בסיכומים שהגיש, העמיסה הוצאות, האריכה את הדיון וסיבכה אותו ללא קשר לסכום הפיצוי. הנתבע עמד על ניהול ההליך, תוך הרחבת היריעה ושלא לצורך".

השאלה הראשונה שבה דנה השופטת היתה אם מדובר בפרסום. בן־ארי פסקה כי אף שאין מדובר בפוסט שמפורסם לעיני כל, אלא בהודעה פרטית — לפי הגדרת החוק, מדובר בהודעה שהיתה מיועדת לאדם זולת הנפגע, והיא הגיעה לאותו אדם — ולכן ההודעה נופלת להגדרת "פרסום" שבחוק.

לאחר שקבעה כי מדובר בפרסום שהוא לשון הרע, התייחסה השופטת לשאלה אם מתקיימות ההגנות הקבועות בחוק, כלומר, הגנת אמת בפרסום והגנת תום לב ,וקבעה כי אין בו ממש.

מדובר כאמור, בפסיקה תקדימית שיכולה לעורר גל תביעות. יצוין, כי לפני כמה חודשים קבע בית המשפט בתל אביב כי עשיית שיתוף לפוסט אינה נחשבת כלשון הרע אך פה כיוון שמדובר בכתיבת לשון הרע לאדם שלישי שאינו התובע מדובר במקרה שונה.

 

facebook-icon

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: