מבזקים

מערכות נ"מ שטורקיה הציבה בגבול סוריה: הבלוף הגדול

תוכן עניינים

מערכות הנ"מ שטורקיה הציבה על גבולה עם סוריה: ה"בלוף" הגדול.

לפני כמה ימים תקף חיל האוויר הסורי כוחות צבאיים טורקיים שחדרו לשטח סוריה ליד העיר אלבאב בצפון סוריה .

הכוחות הטורקיים מסייעים לצבא המורדים בצפון המדינה בניסיונותיהם לכבוש את מרכז הפעילות של דאע"ש, באזור חאלב, בעיר אל באב .

למעשה אם יצליחו המורדים לדחוק את כוחות דאע"ש מהעיר הרי שישאר מעוז אחד רציני של דאע"ש בצפון סוריה והיא בעיר בירת החליפות: א-רקה שבמזרח סוריה.

בתקיפה האווירית הסורית על הכוחות הטורקיים נהרגו לפחות 3 חיילים טורקיים .

המציאות תפחה על פניו של פיקוד הצבא הטורקי.

לא היה להם ספק. עקב אילוצים מדיניים הם הפקירו את הכוחות הקרקעיים שלהם ללא הגנה אווירית מתאימה וכך הם נפלו טרף לחיל האוויר הסורי המוחלש והמצויד במטוסי קרב ישנים.

בלית ברירה ומתוך הבנת המצב הגיאופוליטי לאשורו, בצע המטכ"ל הטורקי 2 צעדי מנע שאי אפשר להגדירם אלא כ"אחיזת עיניים" לשם שמיים בלבד.

צעד ראשון:

מאז התקרית מסיירים 2 מטוסי אפ-16 טורקיים, העולים לעין ערוך על סך כל יכולותיהם של מטוסי הצבא הסורי, שיסיירו מסביב לשעון מעל גבול טורקיה, קרוב מאוד לעיר אלבאב הנמצאת כ-30 ק"מ דרומית לגבול הטורקי באזור. יחד אתם טס בגזרה מטוס תדלוק אווירי, המאפשר למטוסים בגזרה לשהות מסביב לשעון, ליד הכוחות הטורקים הנמצאים מעבר לקווי האוייב, ולתת להם חיפוי אווירי מתאים בשעת הצורך.

 

צעד שני:

צבא טורקיה החיש לאזור הגבול שלו עם סוריה, בגזרה מול אל-באב, 2 סוללות טילי נ"מ – Atılgan air defense systems are armed with heat seeking FIM-92G Stinger missiles –

אטילגן מערכת נ"מ עוקבת חום מדגם FIM-92G.

שליחת 2 סוללות נ"מ אלו נועדו לשלוח מסר טורקי, כי כוחותיהם בשטח סוריה לא יופקרו עוד, וכי כל תקיפה נוספת תתקל במחסום של מערכות הגנה אוויריות מתאימות.

אלא שכאן התגלה ה"בלוף" הטורקי.

כל אחד, הבוחן את נתוני המערכת, הידועות לכל, מתוודע מיד ליכולותיה העלובות של המערכת ולאופציות הדמה שנוספו לסל הכלים של הפיקוד הטורקי .

אין מצב, שמערכת זאת בכלל יכולה להגן על כוחות צבא טורקיה, הלוחמים נגד דאע"ש בגזרת אלבאב. טווח טילי סוללות אלו לא עולה על 8 ק"מ בעוד שהמערכה הקרקעית נערכת כ-30 ק"מ דרומית להם .

באשר לזוג מטוסי האפ-16 הטורקיים המפטרלים בקרבת הגבול הטורקי-סורי, ושנועד להתערבות מהירה נגד כל תוקף אווירי. הרי ברור שזה נועד אולי להפחיד את חיל האוויר הסורי. אבל מה יקרה אם מטוסי הקרב רוסים יתערבו ?

האם טורקיה תחצה את הגבול ותתעמת אתם? ובכך תצית מלחמה אזורית ואולי אף יותר מכך ? ברור שלא.

עצם שליחת חיל האוויר הסורי, לפגוע בכוח הטורקי בשטח שלהם נועד לאותת, באור אדום בוהק, כי היו יכולים להיות אלו המטוסים התוקפים מחיל האוויר הרוסי. ואז חיל המצב הטורקי בשטח הסורי, היה מושמד כמעט לחלוטין וגורם מכה מדינית אנושה לארדואן. דבר שפוטין לא רצה. בשלב זה. לאור "זחילתו" האיטית של ארדואן לכיוון הרוסי, שעדיין לא השתחרר מהמגלומניות שלו להכתיב תהליכים בסוריה בתוך שטח הנמצא בהגמוניה רוסית מלאה וברורה, שאפילו ארה"ב לא חולקת על כך.

כרגע הממשלה הטורקית נמצאת בדילמה קשה: להמשיך להפקיר את חייליה בסוריה, עד לאסון אפשרי? או להציב באזור מערכות הגנה אוורירית רציניות, כך שכל אזור אלבאב וחאלב יהיו "אמ"ט" – אזור מוגן טילים עבור הגייסות הטורקיים שבשטח. או פשוט "לקפל את הזנב" בשקט לחזור לשטח טורקיה. ממש למה שהרוסים התכוונו בעצם אישורם לחיל האוויר הסורי לתקוף את הכוח הטורקי.

הכל למעשה תלוי כרגע על בלימה, על הבנתו של ארדואן את המציאות החדשה בסוריה. שם התפוגגה לה ההשפעה הטורקית, למגינת ליבו של השליט הטורקי הכל יכול, בעיניו לפחות.

 

מדיווחים עדכניים מהשטח עולה כי כוחות צבא סוריה ובעלי בריתם נמצאים כ-3 ק"מ מאל-באב. מהצד השני נמצאים כוחות צבא המורדים עם צבא טורקיה .

המגע הכה קרוב הנו סכנה פוטנציאלית גבוהה לפריצת מעשי איבה הדדיים שיכולה להידרדר למשהו הרבה יותר גדול .

 

מאת: צביקה נציב  http://nzivnet.com/articles/304

אטילגן - מערכת נ"מ טורקית
אטילגן – מערכת נ"מ טורקית
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: