מבזקים

סקירה מהעבר: מלחמת שלום הגליל

תוכן עניינים

כך נראתה מלחמת לבנון הראשונה, שהתחילה כמבצע מוגבל, ויצאה משליטה: קרבות בדרך וכיבוש ביירות, הקרב על הבופור, הטבח בסברה ושתילה, אסון צור ו- 18 שנים בתוך הבוץ הלבנוני והחלקלק.

בחודש אפריל בשנת 1982 נסוג צה"ל מכל סיני וחיכה לאתגר הבא. צה"ל היה אז בשיא כוחו היבשתי מאז ומעולם. הממשלה והצמרת הצבאית הורכבו מאישים לא "צמחוניים" בגין ראש ממשלה. שרון שר ביטחון. רפול רמטכ"ל ואביגדור בן גל אלוף פיקוד.

בתאריך 3/6/1982 נורה שגריר ישראל בלונדון שלמה ארגוב, על ידי פלסטיני ונפצע קשה. למחרת ישראל תוקפת אווירית בלבנון. הלבנונים מגיבים בקטיושות לעבר הצפון וכך כל צד מגיב לתגובה של הצד השני.

למחרת מתכנסת הממשלה ומורה לצה"ל "להרחיק את יישובי הצפון מטווח הקטיושות", עם הסתייגות מעורפלת שכללה טווח של 40 ק"מ מהגבול.

צה"ל החל לפלוש ב-3 צירים ללבנון, תוך שהוא מגייס מספר אוגדות מילואים, סה"כ נכנס צה"ל עם 7 אוגדות ללבנון: 252.,162,90.36.,880. משוריינות, אוגדת צנחנים אחת ואוגדת הגליל כשהם מאוגדים תחת פיקוד של 2 מפקדות גייס.

בגזרה המערבית צה"ל מנחית כוחות מהים ומנתק את המחבלים ממקורות האספקה שלהם. צה"ל מגיע חיש מהר מעבר ל- 40 הק"מ שתכנן.

בגזרה המזרחית צה"ל מודיע לסורים שהם לא יעד לתקיפה, אך הארטילריה של צה"ל מזנבת בסורים שנסוגים לאחור. כעבור3 ימים צה"ל משתלט על כל איזור הגזרה המערבית ומגיע עד פאתי ביירות.

בגזרה המזרחית יוצא חיל האוויר למבצע השמדת סוללות הנ"מ הסוריות בלבנון ומשמיד כ-80% מהסוללות וזאת לאחר שהסורים הפכו לעיוורים, כשהמערכות שלהם שובשו. בקרב אווירי מהגדולים בהיסטוריה שהתפתח בעת תקיפת הטילים ולאחר מכן ובהשתתפות כ-190 מטוסים משני הצדדים מופלים 82 מטוסים סוריים, ללא אף אבדה מצידנו.

בהמשך צה"ל פורץ קדימה ומנתק את כביש ביירות דמשק. זה קורה לאחר קרבות קשים בבקעת הלבנון. לאחר מכן מוכרזת הפסקת אש, אך היא מתמוטטת וצה"ל מנצל זאת להשתלט על איזור צופר ובחמדון.

חודשים יולי אוגוסט.
צה"ל דורש את פינוי החיילים הסורים והמחבלים מביירות, תוך שהוא משתלט על שדה התעופה בביירות וחוסם חלק מהמסלולים, כדי למנוע נחיתת מטוסי סיוע. צה"ל מנחית כוחות בנמל ג'וניה כדי למנוע סיוע בינלאומי למחבלים.

בסוף אוגוסט מפנים המחבלים והסורים את ביירות, תוך ערובה שלא ייפגעו.

עוד מספר אירועים שהיו בהמשך.

8 חיילים נחטפים ממוצב בכביש ביירות דמשק.

מפקד הפלנגות בשיר גומאייל (ידיד ישראל) נבחר לנשיא לבנון, אם עוד בטרם ייכנס לתפקיד ייפגש עם בגין שידרוש ממנו לחתום על הסכם שלום. אך כמו בסרטים הכל משתבש. 3 שבועות לאחר שנבחר ובטרם נכנס לתפקידו נרצח גמאייל והכל משתבש. בעקבות הרצח נכנס צהל למערב ביירות המוסלמית ומשתלט עליה חרף מחאת האמריקאים.

טבח סברה ושתילה: יומיים לאחר מכן נכנסים כוחות הפלנגות למחנות הפליטים, כדי לנקום את רצח מנהיגם וזאת בלי שצה"ל יימנע זאת מהם, מכיוון שלא צפה שהם יבצעו טבח, כאמור הפלנגות טבחו כמה מאות פלסטינים, מה שסיבך את ישראל גם בבית וגם בחזית הבינלאומית.

מספר ימים לאחר הטבח, מגיעים כוחות בינלאומיים ומתמקמים בבירות וצה"ל מפנה את שדה התעופה ואת מערב ביירות.

בשבועות שלאחר מכן החל גל טרור נגד צה"ל שגבה מחיר כבד. הטרור החל כשמשאית תופת התפוצצה בבניין ממשל צור. מה שגרם למותם של 91 איש כש-75 מהם חיילים ואנשי ביטחון ישראליים.

זהו בקצרה הסיפור של מלחמת לבנון, מלחמת שלום הגליל.

 

מאת: אלי ששון
מאת: אלי ששון

 

הדרך לבירות. צילום: מיקי צרפתי, במחנה
הדרך לבירות. צילום: מיקי צרפתי, במחנה
צילום: ארכיון צה"ל
צילום: ארכיון צה"ל
לפני הקרב על הבופור. צילום: ארכיון צה"ל
מתכוננים לקרב על הבופור. צילום: ארכיון צה"ל
טור של נגמ"שי M-113 - זלדה. צילום: במחנה
טור של נגמ"שי M-113 – זלדה. צילום: במחנה
טור נגמ"שים. צילום: ארכיון צה"ל
טור נגמ"שים. צילום: ארכיון צה"ל
מבצע משולב ומורכב: אוויר ים ויבשה
מבצע משולב ומורכב: אוויר, ים ויבשה
טנק מרכבה בבירות
טנק מרכבה בבירות
טנקים ישראלים בכפר בלבנון יוני 1982 (AP)
טנקים ישראלים בכפר בלבנון יוני 1982 צילום: AP 
לכבוש את בירות תוך96 שעות
"לכבוש את בירות תוך96 שעות"
הטבח בסברה ושתילה
הטבח בסברה ושתילה
שרון עם לוחמים בבופור
שרון עם לוחמים בבופור
משאית תופת התפוצצה בבניין ממשל צור
משאית תופת התפוצצה בבניין ממשל צור
פיגוע בבניין הממשל בצור. צילום: יוסי רוט, לע"מ
פיגוע בבניין הממשל בצור. צילום: יוסי רוט, לע"מ

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: