מבזקים

רגבים נגד האו"ם: "בונים בארמון הנציב בניגוד לחוק"

תוכן עניינים

תנועת רגבים עתרה נגד האו"ם בטענה: "בונים בארמון הנציב בניגוד לחוק". העתירה הוגשה נגד האו"ם לעיריית ירושלים, לרשות מקרקעי ישראל ולאו"ם בעקבות תנופת בניה לא חוקית של מטה האו"ם במתחם ארמון הנציב, השייך למדינת ישראל. "האו"ם אורח של מדינת ישראל, ומתנהג כבעל הבית".

תנועת רגבים הגישה היום עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד עיריית ירושלים וארגון האומות המאוחדות, זאת בעקבות תנופת בניה לא חוקית במטה האו"ם במתחם ארמון הנציב, השייך למדינת ישראל.

בכתב התביעה מתועדות שורה של עבירות בניה קשות שביצע האו"ם בשנים האחרונות במתחם, השייך בטאבו למדינת ישראל. לאחר שחרור ירושלים נתנה ממשלת ישראל לUNTSO זרוע של האו"ם, את זכות השימוש במקום, על מנת לפקח על הפסקת האש שהושגה בין ישראל לשכנותיה לאחר המלחמה.
בין השאר החל האו"ם לבצע שורת יציקות בטון במבנה ההיסטורי של הנציב הבריטי שהוקם בשנות ה-30 של המאה הקודמת, וכן הקים בניין משרדים בן שתי קומות, האנגר אחסון ותחנת דלק פיראטית.

מלבד האו"ם, מופנית העתירה כנגד עיריית ירושלים וועדת התכנון שלה, וכן כנגד רשות מקרקעי ישראל. כתב התביעה דורש מהן לעשות שימוש על פי סעיף 212 בחוק התכנון והבניה, המאפשר להרוס מבנה גם במקרה בו "מי שביצע את העבירה אינו בר עונשין מסיבות שאין בהן כדי לעשות את פעילותו חוקית".

רשות מקרקעי ישראל נתבעת בהתאם לחוק מקרקעי ציבור, להפעיל את סמכויותיה ולפעול לפינוי פולשים מקרקעות המדינה.

בתחקיר היסטורי שערכה לאחרונה תנועת רגבים נחשפו תיקים מגנזך המדינה, המלמדים כי באותם ימים הוכן חוזה שכירות המעמיד לשימוש האו"ם, חינם אין כסף, שטח של 44 דונמים. ההסכם אף קבע שהממשלה תוכל לסיים את ההסכם בהתראה סבירה. במהלך השנים גדל השטח שבו מחזיק האו"ם בארמון הנציב, באופן משמעותי, משטח של 44.6 דונמים לשטח של 77.5 דונמים, ומסתבר שהתוספת הזאת נעשתה שלא בהיתר.

כזכור, הפיקוח על הפסקת האש מול מדינות אלו כבר איננו רלוונטי היום – מול מצרים וירדן יש חוזי שלום, ובסוריה מתחוללת מלחמת כל בכל, ולנציגות האו"ם בארמון הנציב כבר אין כל תפקיד .

ארמון הנציב שהיה בבעלות הבריטים, שייך למדינת ישראל מאז שחרור ירושלים, והאו"ם קיבל זכות שימוש במקום כאורח של מדינת ישראל, אומר מאיר דויטש, מנהל מחלקת מדיניות וקשרי ממשל בתנועת רגבים. בשנים האחרונות האו"ם נוהג במקום כאילו היה בעל הבית. הוא מבצע עבודות בלתי חוקיות במבנה ההיסטורי של ארמון הנציב, הוא בונה עוד ועוד מבנים לא חוקיים על אדמות המדינה, בלי לבקש היתרי בניה ואפילו תוך פגיעה סביבתית. זו מציאות בלתי נתפסת שאין לה מקום.

"זה לא סוד שהאו"ם חובט במדינת ישראל בכל הזדמנות, וגם העובדה הזו מדגישה מדוע אסור לרשויות האכיפה להעלים עין מהעבירות הבניה החמורות המתרחשות במקום", מוסיף דויטש. "אם הדייר לא יודע איך מתנהגים, כנראה שהגיע הזמן שממשלת ישראל תחפש דייר".

 

צילום: תנועת רגבים

 

IMG-20170327-WA0198

 

IMG-20170327-WA0199

 

IMG-20170327-WA0200

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: