מבזקים

איילת שקד: ""לבית המשפט אין יתרון מובנה בניהול עסקי החברה"

תוכן עניינים

שרת המשפטים איילת שקד בכנס כלכליסט: "לבית המשפט אין יתרון מובנה בניהול עסקי החברה והוא לא צריך להתערב בהחלטות עסקיות. פסק דין בזק של השופט עמית הוא מהפכה של ממש לטובה לשוק הישראלי״.

ובהתייחסה לחברת מוביליי, אמרה השרה: "מוביליי הבאה צריכה להיות חברה דואלית. הורדנו רגולציה לחברות דואליות ואין סיבה שחברות ישראליות שמונפקות בחול לא ינפיקו גם בארץ".

שרת המשפטים, איילת שקד, הוזמנה לשאת דברים בכנס המדדים השלישי של עיתון "כלכליסט" בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

השרה פתחה את דבריה ואמרה: "אני רוצה מפה לברך את חברת מובילאיי על מכירתה המוצלחת לחברת אינטל. אני רוצה לציין כי החברה התאגדה בהולנד והונפקה בניו יורק והתגיירה לצורכי מס לפני שנתיים. אני פונה מכאן למנכ"ל הבורסה החדש, איתי בן זאב, ורוצה ראשית לאחל לו בהצלחה בתפקידו, ושנית, אני חושבת שאחד מהאתגרים הגדולים ביותר שלו בתפקיד הינו בהנפקות דואליות.

בשנה האחרונה נתנו הקלות רגולטוריות רבות לחברות דואליות ומקווה שהדבר יבוא לידי ביטוי בכך שיותר חברות יבחרו להיות מונפקות בישראל.
עודף הרגולציה המושת על המגזר העסקי, ובעיקר השינויים התכופים שנעשו ונעשים ברגולציה הזו – מכבידים על פעילות החברות ופוגעים בהן. הם מקשים על חברות לתכנן לטווח ארוך. הם מייקרים משמעותית את עלויות הציות וההטמעה שלהן. הם מייקרים את עלויות המימון שלהן. בסופו של דבר עודף הרגולציה פוגע באפשרות של העסקים לצמוח. וכשהעסקים לא יכולים לצמוח גם המשק לא יכול לצמוח".

עוד הוסיפה השרה איילת שקד ואמרה: "לתזזית הרגולטורית ולעודף הרגולציה של השנים האחרונות יש מחיר כבד ואנו רואים את תוצאותיו למשל כשמסתכלים על שוק ההון הישראלי. המחיר הזה הוא לא גזרת גורל אלא הוא תוצאה של מדיניות. את המדיניות הזו אנחנו מבקשים לשנות ולמעשה היא כבר בתהליכי שינוי. הסיבה שתעשיית ההייטק פורחת היא כי אין עליה רגולציה. זו תעשיית ייצוא, לכן לא נדרשת רגולציה ולכן היא פורחת".

בהמשך לדבריה אלו אמרה, כי פסק דין בזק, שהוא פסק דין מבריק, אשר התקבל לאחרונה בבית משפט העליון על ידי השופט עמית מהווה מהפכה של ממש במצב הקיים.

"לפסק הדין השלכות מרחיקות לכת. המשמעות היא, שכעת ברור, שכאשר דירקטוריון של חברה פועל באופן מקצועי וענייני, ללא ניגוד עניינים ובתום לב, בית המשפט לא יתערב בשיקול דעתו. ואכן, לבית המשפט אין יתרון מובנה בניהול עסקי החברה והוא לא צריך להתערב בהחלטות עסקיות."

"אני קוראת גם לרגולטורים לאמץ קו זה, לנהוג באיפוק ולוודא שהרגולציה בתחומם היא ראויה, מאוזנת ומסייעת לשוק לצמוח ולהתפתח. רגולטורים לא צריכים להיכנס לנעלי החברות או להחליף את שיקול דעתן. לא נהסס להתערב במקומות שבהם כשלי שוק פוגעים בהתנהלות תקינה ובתחרות, אבל נקודת המוצא היא שכדי לאפשר שוק יעיל ומתפקד, צריך לאפשר לו לפעול ולא להכביד עליו היכן שלא נדרש.

הרגולטורים צריכים לפעול לא רק כאינסטלטורים המשחררים סתימות אלא גם כמדענים שממציאים המצאות. לרגולציה יש כוח לפתח כלים חדשים ולפתוח בפני העולם העסקי תחומים חדשים. אני מצפה מהרגולטורים להשתמש בכוח הזה, ולקדם רגולציה שתיקח את השוק קדימה ותסייע לו להתפתח, רגולציה שמנווטת את השוק לעולמות חדשים, שתומכת בצמיחה של עסקים ומעודדת יוזמה וחדשנות".

השרה סיימה את דבריה באומרה: "לא ניתן להתייחס לחברות גדולות ולחברות קטנות באותו אופן.. אני קוראת לרגולטורים לשתף פעולה בעניין הזה ולקדם רגולציה ייעודית, המותאמת לעסקים קטנים ובינוניים; רגולציה כזו צריכה להידרש לכל היבטי הפעילות שלהם, להקל עליהם ולסייע, כבר משלב הקמת העסק והרישוי, אולם גם לאחר מכן, בהיבטים של מימון וכוח אדם".

 

 

מאת: בן ציון עטיה
מאת: בן ציון עטיה

 

שקד

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: