מבזקים

השתלט על תנועת הפועלים ושינה את שמה לנאציונל סוציאליסטית

תוכן עניינים

בניית הנאציזם: בתחילת שנות ה-20 הצטרף אדולף היטלר לתנועת הפועלים, השתלט עליה ושינה את שמה למפלגה הנאציונל סוציאליסטית.

ניסיונותיו של היטלר להתמודד בבחירות נחלו כישלון ועד שנת 1932 הוא לא עבר את ה- 18% אחוזים. בינתיים החל היטלר להקים צבא פרטי שהורכב בשלב ראשון מ-15 אלף בריונים מובטלים, מתחתית החברה בפיקודו של רהם. הצבא הפרטי של היטלר הטיל אימה בקרב יריביו ואף היכו בהם.

בבחירות שנערכו בשנת 1932 התמודד אדולף היטלר לנשיאות מול הנשיא הקשיש הידנברג, אך לא זכה לרוב. בסופו של דבר, לאחר בחירות שלא אפשרו להידנברג לשלוט, הוא נאלץ למנות את היטלר לקנצלר.

כך בסוף חודש ינואר בשנת 1933 החלה תקופת השלטון הנאצי והרייך השלישי. חודש לאחר מיניו, עלה בניין הפרלמנט באש לאחר מינויו לקנצלר נערכו בחירות נוספות.

בבחירות, המפלגה הנאצית זכתה ב-45% אחוזים בלבד, מה שהפך את היטלר לראש המפלגה הגדולה ביותר. עובדה זו לא סיפקה את היטלר והטריפה אותו וגרמה לו לנקוט באמצעים חריפים, בניצוחו של שר הפנים גרינג.

מי שאכף את התקנות היו האס-אס שפעולותיהם כללו את גירוש כל המפלגות מהפרלמנט ושליחתם למחנה ריכוז בדכאו, יחד עם כל מי שהתנגד למשטר. עוד בתקנון של היטלר: איסור קיום כנסים, או מודעות הפוגעות במדינה. איסור על מפלגות להתמודד, פרט לנאצים. פירוק איגודים מקצועיים ועוד כל מני קשיים שהערים. היטלר, שחשש מכוחו העולה של האס-אה, שהיה צבא הבריונים שלו. היטלר הורה לאס אס לחסל את ראשי האס-אה ולצרף את החיילים לצבא הרשמי וחלקם לאס-אס בפיקודו של השטן הימלר.

בשנת 1934 לאחר מותו של הנשיא הקשיש הידנברג, השתלט היטלר על כל התפקידים ומינה את עצמו כ"פיהרר" כל יכול. במקביל החל להקים צבא גדול יותר ממה שהותר לגרמנים בחוזה וורסאי. כזכור בחוזה היו סעיפים בהם מותר ל-100אלף חיילים וללא נשק כבד. לאחר מהלך זה הלך היטלר לבחירות כשהוא היה המתמודד היחיד וזכה בכל 661 המושבים בפרלמנט.

היהודים בתקופת עליית הנאצים:
בגרמניה של שנת 1933היו 600 אלף יהודים. כ- 50 אלף מהם יצאו מגרמניה כבר בשלב הראשון של עליית הנאצים.

היטלר החל לחוקק חוקים שאסרו על יהודים לכהן במשרות ציבוריות. היהודים גורשו ממשרותיהם ונאסר עליהם ללמוד בבתי ספר ובמוסדות להשכלה גבוהה.

כמו כן נחקקו 'חוקי נירנברג' שאסרו על יהודים וגרמנים להינשא ואסרו עליהם לקשור קשרים מחוץ לנישואין, בין גרמנים ליהודים. עוד נשלל מהיהודים אזרחותם הגרמנית, נשלל מכל מי שאינו ארי טהור שזה כמובן כלל את כל היהודים.

עוד נאסר על יהודים להעסיק עוזרות בית מתחת לגיל 45, שזה גיל הפריון כדי שחלילה לא תהרה גרמניה בטעות ליהודי. וכמובן שנאסר עליהם להניף את דגל גרמניה.

השיא בהתנכלות ליהודים היה בחודש נובמבר בשנת 1938 בפרעות "ליל הבדולח".

עם פתיחת מלחמת העולם השניה, ובמטרה להשביח את הגזע הארי הורה היטלר להשמיד כל מי שיוולד "פגום". הפקודה ניתנה לרופאים בבתי החולים ובייתר האזרחים "הפגומים" (ולא מושלמים) טיפל היטלר בצורה של המתה בתאי גזים. סך הכל, 72 אלף אזרחים "לא מושלמים" הומתו בפקודתו של היטלר.

זו הייתה סקירה מתומצתת מאוד, על התקופה של תחילת שלטון הנאציזם.

 

מאת: אלי ששון

 

נשיא גרמניה הידנבורג
בכירי המפלגה הנאצית
עליית הנאציזם לשלטון
קציני אס אס. היינריך הימלר מסומן בעיגול
משמר גרמני מקבל את פני מפקד האס-אס.
ליל הבדולח
חוקי נירנברג
היטלר וגבלס באולפני הקולנוע של ברלין
היטלר מצדיע לאנשי האס-אה, אפריל 1932
הימלר משמאלו של היטלר. דיטריך מימין, 1937
מאפיינים לגזע הארי
המקורות האזוטריים של הנאציזם

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: