מבזקים

מלחמת העולם השניה: פרק שישי

תוכן עניינים

המלחמה בצפון אפריקה גבתה מחיר כבד מהכח האיטלקי שהיה עדיף מספרית על הבריטים ולאחר הצלחה ראשונית נהדפו האיטלקים מערבה מה שגרם להיטלר לשלוח את צבאו לסייע לאיטלקים, בראש הכח הגרמני שמנה מספר דיוויזיות לא גדול עמד "שועל המדבר" הפידמרשל ארווין רומל מהמפקדים הבולטים של הגרמנים מולו ניצב הכח הבריטי בפיקודו של הגנרל מונטגומרי מפקד שריון מהולל.

עם תחילת המערכה נחלו הגרמנים ניצחונות ודחקו את הבריטים עד גבול מצריים כשהמטרה הגרמנית הייתה להשתלט על תעלת סואץ ובהמשך להגיע לארץ ישראל (תסריט בלהות לתושבי הארץ במידה והיה יוצא לפועל) בגבול המצרי נערך הקרב הגדול שכונה קרב אל עלמיין שבו הקיזו את דמם רבים משני הצדדים, אט אט נהדפו הגרמנים חזרה מערבה ואיבדו את השליטה באפריקה עד שגורשו כליל מהיבשת.

מבצע ברברוסה
במהלך המלחמה באפריקה החל היטלר את המהלכים לצעדים הבאים ובהם כיבוש רוסיה שהייתה עד שלב זה נייטרלית כשהוא מורה לצבאו להתארגן בחשאי לתקוף את רוסיה ובחודש יוני 1941 יצאה המתקפה לפועל.

עם פתיחת מלחמת העולם מנה הצבא הרוסי כ 120 דיוויזיות חלקן הקטן משוריינות וכ 2200 מטוסים אך במהלך המלחמה הגדיל סטאלין את צבאו משמעותית כשמדי יום יוצרו כ20 מטוסים ו25 טנקים.

עם פתיחת מבצע ברברוסה מנה כבר הצבא הרוסי כ300 אוגדות(דיויזיות) כש100 מהן עדיין היו בשלבי התארגנות והקמה, חלק גדול מהכח היה מוצב בגבול הגרמני אך הרוסים לא ציפו למתקפה נפשעת של הגרמנים למרות שהוזהרו עי צרציל וארהב ומעוד מספר מרגלים, מול הרוסים ניצבו כ193 אוגדות כמעט כולן גרמניות וחלקן ממדינות הציר .

ההתקפה החלה בעוצמה רבה כשמאות מטוסים גרמניים תוקפים בכל רחבי רוסיה ומשמידים על הקרקע כ 1000 מטוסים, במקביל פורצות הדיוויזיות הגרמניות בכל הכח לעבר רוסיה במספר צירים.

המשך ההלכים בפרק הבא.

עד כאן הפרק השישי בסקירה על מלחמת העולם השניה.

 

מאת: אלי ששון

 

ארווין רומל
מונטגומרי על טנק גרנט, צפון אפריקה
קרב אל עלמיין
מבצע ברברוסה
אוכלוסיה מקומית צופה בהרס כפר בזמן מבצע ברברוסה
ברברוסה: מהטעויות הצבאיות הגדולות

 

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: