מבזקים

ראש הממשלה נתניהו ביקר בבסיס חיל האויר בחצור

תוכן עניינים

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים דיון מבצעי בבסיס חצור ושוחח עם הטייסים הישראלים והזרים של מטוסי הכיבוי.

ראש הממשלה נתניהו אמר: "אנחנו פה בטייסת לאחר שביקרתי בבית מאיר. קודם כל צוותי הקרקע ממשיכים לעשות עבודה יוצאת מן הכלל, ואני תמיד אומר בחזית האש, אתה רואה אותם מפוחמים, אבל לשמחתי גם בריאים ואני מצדיע להם, כולם, הכבאים, השוטרים, מד"א, שוטרות, כבאיות, לוחמות אש, לוחמי אש, מהראשון ועד האחרון.
במקביל אנחנו מעצימים את צבירת היכולות של הכוח האווירי. עד הלילה נהיה עם 18 מטוסים, כולל הסופר-טנקר שיגיע בשעות הערב. נתתי הנחיה שנהיה עם מאגר של לא פחות מתוספת של עוד 20 מטוסים לטייסת שלנו שכוללת 12 מטוסים. ככה מדינות עושות, רוסיה, ארה"ב, מעצמות-על מקבלות סיוע ממדינות אחרות במצב של שריפות יער. אנחנו בעמדה שאנחנו שכבר נתנו עזרה למדינות אחרות, ועכשיו אנחנו מקבלים בתמורה את העזרה שלהן. אנחנו מחפשים דרכים ליצור יכולות מניעתיות אל מול התפשטות השריפה. אנחנו במזג אוויר יבש, הוא יימשך לתוך השבוע הבא. איננו יכולים להגיד מתי הוא יסתיים ולכן אנחנו נערכים לקראת כל האפשרויות הללו.

מטוסי הכיבוי עושים עבודה מדהימה, זה מרכיב, זה הארטילריה, הסיוע האווירי שבעזרתו אנחנו מכריעים את המערכה. אני גאה בטייסים הללו, אני חושב שההחלטה שקיבלתי תוך כדי שריפת הכרמל ואחר כך לאחריתה להקים את הטייסת היא חשובה ביותר. אנחנו גם מפיקים לקחים איך אפשר להמשיך לשפר.

כשהסופר-טנקר יגיע אנחנו נקיים דיון, הטייסים כאן יקיימו דיון עם הטייסים האמריקנים והטייסים הרוסים גם לגבי פעולות מניעתיות עם מטוסים מאוד גדולים, אחד מהם הוא מטוס גדול, רוסי, יש שניים כאלה שיטוסו בשמי הארץ בקרוב, אבל גם עם אפשרות של פעולות לגבי הלילה. אנחנו צריכים לראות… אף אחד לא פעל ואינו פועל בלילה בשום מקום בעולם, יכול להיות שמדינת ישראל תהיה הראשונה.

פגשתי פה טייס יווני, הוא אמר לי שהוא כבר היה פה קודם לכן בשריפת הכרמל, פעם שנייה שהוא עושה את דרכו מיוון יחד עם חבריו ואנחנו מאוד מעריכים את העזרה שלהם ושל רבים אחרים".
הטייס היווני אמר: "אני מאוד שמח להיות אתכם, כולנו מאוד שמחים להיות אתכם. אנחנו חברים ובפעם השנייה הייתם צריכים אותנו, אנחנו היינו הראשונים להגיע, ואני רוצה שהעם בישראל ידע שאנחנו תמיד כאן בשבילכם. עכשיו כשעזרנו לכם, אמרו לנו שאנחנו חלק מהטייסים הישראלים".

ראש הממשלה הוסיף על דברי הטייס היווני, ואמר: "ואם אנחנו נוכל לעזור לכם, אנחנו נעשה אותו הדבר. תודה רבה. אני רוצה גם להשתמש בהזדמנות הזאת להודות לממשלות מצרים וירדן ששולחים סיוע גם הן, בכלל אני רואה כאן תופעה מאוד מבורכת של מדינות רבות שעוד לפני שאנחנו מספיקים לפנות אליהן, הן פונות אלינו, זה מספר גדול מאוד. המדיניות שלי – כל עזרה תתקבל בברכה. עדיף שתהיה לנו עודף יכולת מאשר חוסר יכולת, איננו יודעים מה ילד יום.
ביחס לתופעה של הצתות זדוניות, המשטרה עובדת כאן שעות נוספות, גם שאר כוחות הביטחון וההנחיה היא להעמיד לדין כל מי שביצע עבירה כזאת למען יראו וייראו ולמען הכלל הפשוט שמי שמנסה לשרוף את מדינת ישראל, ייענש במלוא החומרה. הפעילות הזאת מתבצעת, שר הבט"פ ידווח עליה. לצערי, אין כאן ספק, שום ספק שהיו כאן מקרי הצתה. אינני יכול לומר לכם אם זה רוב המקרים, אבל זה חלק לא מבוטל ואנחנו עכשיו מטכסים דרכים כיצד למנוע את ההתפשטות של התופעה, אבל כמו כל פשע הדבר החשוב ביותר הוא ענישה, הדבר החשוב ביותר הוא ענישה. יש מחיר לפשיעה, יש מחיר לטרור ההצתה, ואנחנו נדאג לגבות אותו. בעצה אחת עם חבריי השרים, אני החלטתי לקיים את ישיבת הממשלה ביום ראשון בחיפה, שם יש לנו את בעיית השיפוי והשיקום החריפה ביותר, ועל כן אנחנו נרכז את כל משרדי הממשלה ואת ישיבת הממשלה במטרה הזאת. אני מקווה שנפתור את הבעיות במהירות".

ראש הממשלה הוסיף: "יש פה יסודות של טרור, זה אין ספק בכלל, גורמים שעוינים מאוד למדינת ישראל. אני לא יכול להגיד כרגע אם זה מאורגן, אבל אנחנו רואים חוליות-חוליות ואינני יודע אם יש ביניהן קשר, ולא חייב להיות ביניהן קשר, זה יכול היות טרור סכינים וטרור מציתים. אין ספק שהדבר הזה קיים. אני אומר, הם עדיין בתוך החקירות אבל החומר שאנחנו רואים הוא חד משמעי – יש פה הצתות ואנחנו רואים בפירוש השראה רשתית, אבל מעבר לזה אני לא יכול להגיד. האם התופעה הזאת קיימת? בוודאות. האם היא מאורגנת? זה אני עוד לא יכול להגיד לך, אבל היא קיימת והיא לא זניחה. זה דבר ראשון. לגבי הרשות הפלסטינית, הם הציעו לשלוח כבאיות, אני, המדיניות שלי היא לקבל עזרה, ובמידה שנוכל להיעזר בהם ניעזר בהם. העזרה הגדולה ביותר באה ללא ספק משיתוף הפעולה הבינלאומי עם המדינות שיש להן כוח אווירי. אני רוצה להסביר, אי אפשר להילחם עם שריפות יער, עם שריפות שטח, בלי מטוסים, אי אפשר. בסוף חודרים פשוט לתוך היישובים, הם מכלים שטחים עצומים ולכן הדרך שבה מדינות מודרניות נלחמות בשריפות יער זה על ידי כיבוי אווירי שמכבה את האש או תוחם את האש. כך עושים בבוורלי הילס וכך עושים ברוסיה וכך עושים בכל מדינה אחרת. לכן היה צורך להקים פה את טייסת הכיבוי שלנו, קודם כל שיהיה לנו את היכולת הזאת וזה מה שעשיתי אחרי, תוך כדי שריפת הכרמל, אף על פי שאיש לא דיבר על כך בשום דוח, שום דבר, שתי המילים האלה 'טייסי כיבוי', זה לא יאומן, לא היו בדוחות, לא של מבקר המדינה ולא דוחות אחרים, זה פשוט דבר שהבאתי אותו תוך כדי שריפת הכרמל. שלושה חודשים לאחר שריפת הכרמל כבר היו לנו תריסר מטוסים באוויר, טייסת הכיבוי, קראנו אותה על שם אלעד ריבן, לוחם האש הצעיר שנהרג לצערנו בשריפת הכרמל. ומה שאנחנו עושים עכשיו זה מעצימים את זה עם עוד מדינות, אבל אנחנו כבר דיברנו הבוקר יחד עם אנשי יחידת המטוסים של המשטרה וגם עם מפקד חיל האוויר מה אנחנו יכולים לעשות כדי להעצים את זה עוד יותר מבחינת היכולות שלנו אחרי לעתיד, זה הדבר החשוב ביותר.

אנחנו עובדים כאן מול פגעי הטבע, ואתה יודע, האדם קטן, הוא חגב מול ענקי הטבע וזה קורה. בסופו של דבר אני חושב שמדינת ישראל ערוכה טוב מאוד, אבל יש לנו בעיה גדולה מאוד ואנחנו צריכים הרבה אורך רוח מול אורך הרוח, איננו יודעים כמה זמן זה יימשך. כשאני רואה על מדינות כמו רוסיה או כמו ארה"ב ששם יש שריפות ענק, וגם באמריקה הדרומית, שריפות ענק שמשתוללות במשך שבועות ארוכים ואין להם את היכולת לעצור את זה. אז בשלב זה הייתי אומר, אנחנו במצב טוב יותר אבל נפיק את כל הלקחים. דבר אחד בטוח, נתרכז בעיקר, העיקר זה יכולת הכיבוי והתיחום של האש. ומה שקורה עכשיו, ומה שסיפר לכם הטייס היווני סטילוס, זה דבר חדש שישראל עושה, ובמידה רבה אני מכוון את זה לשם, זה שנשתמש בכוח האווירי בפעם הראשונה בתוך ערים, זה לא נעשה עד היום והאנשים כאן עושים את זה בכישרון רב, זה מסובך, יש קווי מתח גבוה, יש מגדלים, יש בעיה של שיפוי ביטוחים כי אתה זורק הרבה חומר, אתה צובע הרבה רכוש, אבל ישראל למיטב ידיעתי היא הראשונה, בוודאי לטייסים האלה מחו"ל זה הפעם הראשונה שהם עושים את זה, ועוד היד נטויה".
גם על הלקחים מהשריפה בכרמל, התייחס ראש הממשל נתניהו ואמר: " אני חושב שהיה שדרוג עצום של כוח אדם גם מבחינת הגיוס, גם מבחינת השכר, גם מבחינת האימונים, גם מבחינת הציוד, להפך. אבל כבאיות, תחנות, שר הבט"פ יכול לתת לכם עדכון, רשות כיבוי, כל הדברים האלה היו… ועדיין אני אומר לך, כל אלה בלי מטוסים לא יעזרו, אבל השילוב עדיין עומד באתגר גדול. מטוסי הכיבוי ושדרוג מערך האש הם דברים עצומים שעשינו, אין ספק. עכשיו יש כאן שאלה, מה קורה אם חרף כל מה שעשית האש באה, הרוח באה, היובש בה והמציתים באים, ואתה עומד מול משהו שמותח את היכולות שלך? תשובה ראשונה, אני מביא יכולות מחו"ל, בשביל זה מדינות משלבות ידיים, משתפות פעולה. דבר שני שעלה בישיבה, אני חייב להגיד רעיון מצוין, תביא כבאים מחו"ל, גם את זה עושים. מדינות עושות את זה אחת עם השנייה, ואני מדבר על כבאים מנוסים, מיומנים, ולכן גם את זה אנחנו בודקים. זאת אומרת, הדרך להתמודד עם בעיות עם רמת סיכון כזאת, זה לא שכל מדינה תיקח על עצמה את כל היכולות הנדרשות, אנחנו בנינו הרבה יכולות כאן, יכולות אוויריות, יכולות קרקעיות, אבל הדרך הנכונה להתמודד עם זה, זה שיתוף פעולה בין המדינות וכך אנחנו עושים עם השכנים שלנו היוונים והאחרים וייתכן שגם נביא הנה סיוע ממקום רחוק יותר, אמריקה.

הלקחים מדוח המבקר הופקו חוץ מלקח אחד מרכזי שלא היה בדוח הכרמל, וזה הלקח, זה לא יאומן, הדוח מ- 2010 לא כלל מטוסי כיבוי, כל מה שאתה רואה פה. זאת אומרת, הוא כלל כל מיני אמירות כאלה ואחרות ולמיטב ידיעתי כולן, ודאי רובן, יושמו, אבל לא היה שם את הדבר העיקרי, לא היו מטוסי כיבוי. אני רוצה שתשערו מה היה קורה היום למדינת ישראל אם לא היו לנו מטוסי כיבוי. אבל הדבר הזה לא היה בדוח הכרמל, לכן השאלה הרלוונטית היא לא מה היה או לא היה בדוח, אלא מה הדבר הנכון לעשות. אנחנו כל הזמן מדברים על תהליכים, תקינות תהליכים, אנחנו יכולים בהחלט לתת למדינה, בלי טייסת כיבוי, המדינה תישרף בנוהל תקין, אז מה? אנחנו מקבלים את ההחלטות החשובות עם מצבים לפי הבעיה שמתפתחת ואנחנו רואים את הבעיה, אנחנו חייבים כוח אווירי חזק, כוח קרקעי חזק, ושיתוף פעולה בינלאומי חזק. זה מה שאנחנו עושים כאן, אנחנו לא מתעסקים עם דוחות, אנחנו מתעסקים עם תוצאות, דבר אחר לגמרי. אם היינו מתעסקים רק עם דוחות, אין לנו מטוסים מאחורינו. תודה רבה לכם, שבת שלום".

 

 צילום - קובי גדעון / לע"מ
צילום – קובי גדעון / לע"מ
 צילום - קובי גדעון / לע"מ
צילום – קובי גדעון / לע"מ
 צילום - קובי גדעון / לע"מ
צילום – קובי גדעון / לע"מ
 צילום - קובי גדעון / לע"מ
צילום – קובי גדעון / לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: