מבזקים

הלכות והנהגות ליום ראשון כג' שבט התשע"ז מהאדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א

תוכן עניינים

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עולם הבא" – הלכות והנהגות ליום ראשון כג' שבט התשע"ז
מפי כבוד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א מתוך הסידור החדש לימי החול אמרי פי לע"נ הצדיק רבי חיים פינטו הגדול זצוק״ל

א. בהגהות של פריע"ח (שער הק"ש פ"ג, הג"ה ד') כתוב וז"ל, וכדי לידע אדם מאיזה שורש הוא אעתיק פה לשון אחד של ספר ע"ח (שער הגלגולים, הקדמה לו,ד' קיב) וז"ל, כל מי שהוא משורש קין מתפחד מהמים כי המים מכבים האש. גם ירא מאוד מן המזיקין כי כל זרע קין הם מזיקין בארקא כנזכר בזוהר. גם הוא בעל מלאכה ובעל ציורין כעניין יובל ותובל קין בני קין, ששרשו בדברים ציורים כי האש כולו ציור. אך מי שהוא מהבל אינו כ"כ בעל מלאכה, אך הוא דברן ודרשן בסוד הבל הפה. ומי שהוא מקין אינו בדיבור כ"כ כמו במלאכה. וגם מי שהוא מקין הוא יותר חזק ובעל כח כמו הגבורות. ומי שהוא מצד החסדים שהוא הבל הוא דל ודק וחלש, ודוגמתו הכסף והזהב וכו' , וכן עיין בגלגולים סימנים עכ"ל.

ב. נוהגים שבימים שאין אומרים תחנון אין אומרים תפילה לדוד .

ג. מובא בסדר היום וז"ל, תקנו שלא לאמרו בזמן שמחה דכתיב "ביום צרתי אקראך כי תעניני" עכ"ל. וכך מובא בחמדת ישראל למהר"ש ויטאל זצוק"ל ימים שאין נופלים על פניהם, אין אומרים תפילה לדוד. אמנם האבודרהם כתב וז"ל, ונהגו לומר בכל ששת ימי החול "תפילה לדוד" מפני שכתוב בה "הוריני ה' דרכיך" עכ"ל.

— לימוד שתי משניות יומי —
לע"נ הצדיק רבי מאיר שלום אבוחצירה בן פרחה – ה"בבא מאיר" זצוק״ל

סוכה, פרק א' משנה יא':
הָעוֹשֶׂה סֻכָּתוֹ כְּמִין צְרִיף, אוֹ שֶׁסְּמָכָהּ לַכֹּתֶל, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר פּוֹסֵל, מִפְּנֵי שֶׁאֵין לָהּ גַּג, וַחֲכָמִים מַכְשִׁירִין. מַחֲצֶלֶת קָנִים גְּדוֹלָה, עֲשָׂאָהּ לִשְׁכִיבָה, מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה וְאֵין מְסַכְּכִין בָּהּ. לְסִכּוּךְ, מְסַכְּכִין בָּהּ וְאֵינָהּ מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אַחַת קְטַנָּה וְאַחַת גְּדוֹלָה, עֲשָׂאָהּ לִשְׁכִיבָה, מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה וְאֵין מְסַכְּכִין בָּהּ. לְסִכּוּךְ, מְסַכְּכִין בָּהּ וְאֵינָהּ מְקַבֶּלֶת טֻמְאָה:

סוכה, פרק ב' משנה א':
הַיָּשֵׁן תַּחַת הַמִּטָּה בַּסֻּכָּה, לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ. אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, נוֹהֲגִין הָיִינוּ, שֶׁהָיִינוּ יְשֵׁנִים תַּחַת הַמִּטָּה בִּפְנֵי הַזְּקֵנִים, וְלֹא אָמְרוּ לָנוּ דָבָר. אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, מַעֲשֶׂה בְטָבִי עַבְדּוֹ שֶׁל רַבָּן גַּמְלִיאֵל שֶׁהָיָה יָשֵׁן תַּחַת הַמִּטָּה, וְאָמַר לָהֶן רַבָּן גַּמְלִיאֵל לַזְּקֵנִים, רְאִיתֶם טָבִי עַבְדִּי, שֶׁהוּא תַלְמִיד חָכָם וְיוֹדֵעַ שֶׁעֲבָדִים פְּטוּרִים מִן הַסֻּכָּה, לְפִיכָךְ יָשֵׁן הוּא תַּחַת הַמִּטָּה. וּלְפִי דַרְכֵּנוּ לָמַדְנוּ, שֶׁהַיָּשֵׁן תַּחַת הַמִּטָּה, לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ:

זכות הלימוד תעמוד לרפואת והצלחת מו"ר עט"ר הצדיק רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א בן הרבנית זהרי.

 

 

מאת: בן ציון עטיה
מאת: בן ציון עטיה

 

צילום: ניב אהרונסון
צילום: ניב אהרונסון
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: