מבזקים

בין דוד לגוליית – חידת קיאפה

תוכן עניינים

את סיפורה של קיאפה מעט מאוד אנשים מכירים – את סיפור דוד וגוליית מעט מאוד לא מכירים. חרבת קיאפה נמצאת מעל עמק האלה, ישוב שהתקיים מצפון לעמק על גבעה, ממנו תצפית על האזור שבו התנהל הקרב לפי הכתוב בתנ"ך ולפי דעת חלק מהחוקרים.

מהכפר רואים את שוכה, ורואים גם את עזקה, וניתן לדמיין בקלות את צבאות הפלישתים עומדים מול צבאות שאול המלך, את  המתח הקיים טרם קרב, לדמות את גוליית הענק, יוצא ממחנה פלישתים ומתגרה במחנה ישראל.

וַיַּאַסְפוּ פְלִשְׁתִּים אֶת מַחֲנֵיהֶם לַמִּלְחָמָה וַיֵּאָסְפוּ שֹׂכֹה אֲשֶׁר לִיהוּדָה וַיַּחֲנוּ בֵּין שׂוֹכֹה וּבֵין עֲזֵקָה בְּאֶפֶס דַּמִּים (שמואל א' פרק יז' פסוק א').

במוזיאון ארצות המקרא בירושלים, נמצאת תערוכה מתחלפת, המציגה את הממצאים שנמצאו בחפירות ומהם את ההקשר שלהם לסיפור דוד וגוליית ובכלל לתקופת הממלכה המאוחדת – ממלכת שאול, דוד ושלמה.

בתערוכה נעזרים בממצאים ובטכנולוגיה ומציגים את סיפור הישוב ואף מקשרים אותו לישוב המוזכר בתנ"ך "שעריים", בנוסף מחזקים את הצד הטוען שדוד המלך, הממלכה המאוחדת הם סיפור היסטורי ומצביעים על ממצאים ארכיאולוגים לחזק תפיסה זו.

וַיָּקֻמוּ אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה וַיָּרִעוּ וַיִּרְדְּפוּ אֶת הַפְּלִשְׁתִּים עַד בּוֹאֲךָ גַיְא וְעַד שַׁעֲרֵי עֶקְרוֹן וַיִּפְּלוּ חַלְלֵי פְלִשְׁתִּים בְּדֶרֶךְ שַׁעֲרַיִם וְעַד גַּת וְעַד עֶקְרוֹן(שמואל א' פרק יז' פסוק נב').

ואם אני כותב שיש צורך ל"חזק תפיסה זו" משמע שיש חוקרים החושבים אחרת, ושכל סיפור הממלכה המאוחדת, שאול, דוד ושלמה הם סיפור "ממלכה שבטית  קטנה" ולא מה שמסופר במקרא (לדוגמא פרופסור "ישראל פינקלשטיין" בספרו "ראשית ישראל").

התערוכה ערוכה יפה מאוד, הארכיאולוגיה בשילוב סרטונים וטכנולוגיה מביאם את סיפור חרבת קיאפה כמקום- אבל בעיני מאירים באור חזק סיפור מקראי.

שאלות נוספות עולות במהלך הביקור בתערוכה והחוקרים ויוצרי התערוכה משתדלים להתמודד איתם, לא אכתוב על כולם כדי שלא אצטרך לתת "הזהרת ספויילר" ולקלקל את הסיור.

השאלות והספקות מסתמנים גם משם התערוכה "בין דוד לגוליית – חידת קיאפה".

במידה והחלטתם ללכת למוזיאון. ממליץ בחום לשלב בתכנון המשך סיור לחרבת קיאפה בעמק האלה, כיום סיור אחד.

קל להתחבר לסיפור כאשר עומדים על הגבעה, וקוראים את הפסוקים הרלוונטיים רואים אותם מולנו כאילו זה קורה עכשיו ולהבין בשטח מה קרה שם.

לשירותכם לשאלות או בקשות נוספות.

הכניסה בתשלום ובמוזיאון תערוכות נוספות, קבועות ומתחלפות – מומלץ מאוד.

וזיכרו -יש לנו ארץ נהדרת

הצעת שחזור שעריים - מוזיאון ארצות המקרא
הצעת שחזור שעריים – מוזיאון ארצות המקרא

צילום אוויר - חרבת קיאפה - מצולם במוזיאון ארצות המקרא ירושלים

צילום אוויר – חרבת קיאפה – מצולם במוזיאון ארצות המקרא ירושלים

מפת התיישבות באזור ההר והשפלה - מוזיאון ארצות המקרא ירושלים
מפת התיישבות באזור ההר והשפלה – מוזיאון ארצות המקרא ירושלים

 

צילום מאתר חרבת קיאפה קטע מערבי
צילום מאתר חרבת קיאפה קטע מערבי
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: