מבזקים

משרד המשפטים יטייב את הרגולציה ויפחית בירוקרטיה

תוכן עניינים

תכנית שרת המשפטים: לצמצום רגולציה ובירוקטיה במשרד המשפטים עברה כעת בממשלה. שרת המשפטים, איילת שקד: "הזמן שלכם יקר לנו. עודפי השומן בבירוקרטיה וברגולציה הישראלית אינם בריאים לכלכלה ולאזרחי המדינה".

שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, הציגה היום בישיבת הממשלה את עיקרי תוכניתה בתחום טיוב הרגולציה והפחתת הבירוקרטיה. הממשלה אישרה את התוכנית, אשר צפויה להביא חיסכון של למעלה מ-100 מיליון ש"ח בשנה למשק.

בשנה וחצי האחרונות, מתחילת כניסתה של השרה שקד לתפקידה, שמה לה השרה למטרה לצמצם משמעותית דרישות רגולטוריות וביורוקרטיה.

החלטת הממשלה התקבלה במסגרת התכנית הממשלתית הכוללת להפחתת הנטל הרגולטורי והמאבק ביוקר המחיה, שמקדם רה"מ בשנתיים האחרונות.

בבסיס מטרת התכנית שהשרה הציגה היום :

קידום עשיית עסקים בישראל, שיפור התנהלות הציבור עם משרד המשפטים, צמצום בירוקטיה ורגולציה ופיתוח השוק החופשי.

התוכנית שאושרה היום מתמקדת בייעול וטיוב בשלוש יחידות גדולות במשרד המשפטים: אגף רישום והסדר מקרקעין (הטאבו), האפוטרופוס הכללי (בדגש על מערך הפיקוח על האפוטרופוסים) ורשות הפטנטים. בכל יחידה גובשו תוכניות אופרטיביות המעודדות צמצום משמעותי של דרישות רגולטוריות ובירוקרטיה, וזאת על מנת לקדם ולפתח שוק חופשי, יזמי והוגן, במקביל לשמירה על האינטרס הציבורי לשמו נוצרה הרגולציה.

הצעדים העיקריים שבמרכז התוכנית להפחתת הנטל הרגולטורי הם:

 

  • שיפור משמעותי של השירות לציבור.
  • צמצום טפסים וניירת.
  • מערכות מחשוב מתקדמות והעברה מסיבית של שירותים למרחב המקוון.
  • שינויים והתייעלות ארגונית.

ואלה עיקרי התוכנית:

אגף רישום והסדר מקרקעין, הטאבו: האגף מצוי בשנתיים האחרונות בתהליך התחדשות ושדרוג, בעיקר בכל הנוגע לשירות עבור האזרח ותמיכה במאמץ הממשלתי בנושא הדיור. מהלכי התוכנית, שחלקם כבר מיושמים, יביאו לשיפור דרמטי בשירות לאזרח עד שנת 2020. על פי ההערכות כלל הצעדים צפויים להביא לחיסכון של כ-90 מיליון ₪ בשנה למשק.

פיקוח על אפוטרופוסים: על אפוטרופוס חלות חובות רגולטוריות שמטרתן שמירה על האינטרס של האדם שמונה לו אפוטרופוס. כיום החוברות הללו מטילות על אפוטרופוס מעמסה רבה וביורוקרטיה משמעותית. יחידת הפיקוח על אפוטרופוסים פועלת על מנת לשפר את השירות ולהקל על תהליך הבקרה על פעילות האפוטרופוס באמצעות הצעדים הבאים:

  1. צמצום ומיקוד של דרישות הפיקוח לשם הקלה על בני המשפחה
  1. מתן הדרכה ושירותי מידע כך שכל המידע הנדרש יהיה זמין, נגיש, נוח וברור
  1. העברת השירותים למרחב המקוון
  1. הפחתת הנטל על האזרח באמצעות העברת מידע מקוון בין יחידות ממשלתיות והבנקים (ולחסוך טרטור של האזרח) עיקרי השינוי מצ"ב בטבלה.
  • כלל הצעדים הללו צפויים להביא לחיסכון של כ-40 מיליון ₪ בשנה למשק.

רשות הפטנטים: רשות הפטנטים בישראל אחראית על בחינת ורישום בקשות לפטנטים, סימני מסחר ומדגמים (עיצובים). נפח הפעילות הבינלאומית של רשות הפטנטים ההולך וגובר עם השנים מצריך את קידום ושיפור פעילות הרשות.

שרת המשפטים איילת שקד: "הזמן שלכם יקר לנו. עודפי השומן בבירוקרטיה וברגולציה הישראלית אינם בריאים לכלכלה ולאזרחי המדינה. עלינו לטפל בבעיה מהשורש. מאז כניסתי לתפקיד אני פועלת להפחתת הביורוקרטיה, הנדרשת כיום מאזרח המעוניין לקבל שירותים המגיעים לו על פי חוק. התכנית עתידה לחסוך זמן רב, עשרות מיליוני שקלים לקופת המדינה, ולסייע לשוק הפרטי ולכלכלה הישראלית וזו רק ההתחלה. אני סבורה כי התכנית המבוצעת עד כה ותכנית הפעולה הבין-משרדית העתידית,  תיתן את המענה הנדרש, על מנת שזו תתקדם צעד נוסף לקראת היעדים שהצבנו במשרד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר בישיבת הממשלה: "הורדת הרגולציה בישראל היא מפתח להגדלת הצמיחה. במדינת ישראל יש עודף רגולציה שמכביד על המשק. בתחומים כמו רישום מקרקעין צריכים להתקדם לעבר העידן הדיגיטלי ולא להמשיך להתנהל כמו בימי הביניים. נמשיך להפחית רגולציה מיותרת איפה שניתן".

עיקרי השינוי מצורפים בטבלאות

 

מאת: בן ציון עטיה
מאת: בן ציון עטיה

 

צילום: שלמה מור
צילום: שלמה מור 

1 2 3

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: