מבזקים

"יוחק בספר לזכרון עולם" תשובות מכבוד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א

תוכן עניינים

"יוחק בספר לזכרון עולם" – תשובות מפי כבוד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א למכתבים שנשאל מאת קהל עדתו

מעלתה של קריאת שמע

לבני אהובי וחביבי רבי יואל משה שיחי',
שמח אני שמחה מרובה מכל מסירותכם לתורה הקדושה וכל עבודת ה' אשר אתם משתדלים בכל כוחכם, יהי רצון שתעשו נחת רוח ליוצרנו ונעשה רצון בוראנו כל הימים.

הנה בני ראינו בספר חסידים (סימן תרצב) דבר פלא גדול וזל"ק, שצריך להתוודות כשיגדל על מה שעשה בקטנותו, ונראה דטעמו דסימן הוא לקטן שעושה עבירות שהשטן מרקד בין קרניו. ולכן טוב הוא שיכניע את ליבו ויתוודה על מה שעשה בקטנותו, כדי שלא יבקש יצרו את לימודו (ועין רדב"ג סימן ב אלפים שי"ד). והנה פה מדובר בקטן שהגיע לבר מצוה שצריך להתוודות על עוונותיו בקטנותו, ומדברים קדושים אלו מוכח שאם הקטן לא יתוודה על עוונותיו בזמו הקטנות, יבקש יצרו הרע את לימודו.

והנה מובא בבאר היטב (או"ח סימן תקעא, אות א) בשם רבנו האר"י הקדוש זצוק"ל כי כל התורה והמצוות שהאדם עושה בעודו רשע ח"ו, אינם עולים למעלה לצד הקדושה אלא אדרבה נותן בזה כח לחיצוניים, עד ששב בתשובה שאז מחזיר כל המצוות ומעשים טובים לצד הקדושה. וכבר האריך בזה בספר דרך פקודיך (הקדמה) כבר קדם מאמרינו מפי סופרים וספרים, שכל התורה ומצוות שאדם עושה בעודו נקרא רשע, לא ירצו לקורבן אישה לה'.

ועל זה אמר הנביא (ירמיה ד, ג) "נירו לכם ניר ואל תזרעו אל קוצים" וכמו שהזורע אל הקוצים קודם שמתקן את האדמה מסלקה מאבני נגף והקוצים, הנה עמלו לריק ומקלקל את התבואה הנזרעת, ואדרבה נותן כח יותר בקוצים שיסתבכו וירבו ויגדילו. אבל הרוצה להצליח ולהתגדר במלאכת הזריעה לעשות פירות, מחייב מקודם לתקן את האדמה שתהיה מוכנה לקבל, ולהסיר מתוכה כל הקמשונים וכל המונעים זריעה, וכל זה על ידי החרישה ולנקותה וליפותה, ואז יצליח.

כמו כן הוא העניין בענייני התורה ותפילה ומצות, אשר יעשה אותם האדם בעודו נקרא רשע ונסבך בקוצים ואבני נגף מהקליפות וסיטרין בישין, נותן ח"ו כח בהם. רק צריך לקודם לתקן את אשר עיוות, ובפרט הרוצה למלא ידו לחפש בגנזיה דמלכא לעסוק בחלק סודות התורה נסתרות לה' אלוקינו, ועוד נפשו לא מטוהרה מכתמי העוונות וחטאים ופשעים, צריך בוודאי לטהר ולנקות אברי גופו ונשמתו מכל חטא ועוון ואשמה.

על פי דברים אלו יובנו דברינו בראשית, שכאשר האדם לא מטהר את עצמו מעונותיו ומחטאיו, התורה אשר לומד מושפעת וניזונת ומתקלקלת מהרע הטמון בו.

ובדרך פקודיך שם מביא עצה היעוצה לכל איש ישראל, שמפני עסק התורה או קיום המצוות יהרהר בתשובה על כל מה שחטא, ועל ידי זה הוא נהפך להיות במדרגת צדיק ברגע אחד, כמבואר בגמרא (קידושין מט:) המקדש את האשה על מנת שאני צדיק אפילו רשע גמור מקודשת, שמא הרהר בתשובה בדעתו. הרי כי אפילו רשע גמור, ברגע אחד שמהרהר בתשובה הרי הוא צדיק. מוכח מזה שכשאיש ישראל מהרהר בתשובה לפני שהוא מקיים מצות ה', הרי הוא במדרגת צדיק, ואז עולים כל המצוות ומעשיו הטובים לרחמים ולרצון לפני אדון כל.

אך מקשה שם בספר דרך פיקודיך ממה שמצאנו בגמרא (יומא פו.), ארבעה חלוקי כפרה שהיה רבי ישמעאל דורש, עבר על עשה ושב אינו זז משם עד שמוחלין לו, עבר על לא תעשה ועשה תשובה תשובה תולה ויום הכפורים מכפר, עבר על כריתות ומיתות בית דין ועשה תשובה ויום הכיפורים תולין ויסורים ממרקין, אבל מי שיש חילול השם בידו אין לו כח בתשובה לתלות ולא ביום הכפורים לכפר ולא ביסורים למרק, אלא כולן תולין ומיתה ממרקת.

לפי זה יקשה, מה יעשה אדם שחטא בחילול ה' שאין לו כפרה עד יום המיתה, וכי יעלה על הדעת כי עד המיתה לא יקיים מצוות, שהרי הכל ילך למקום הקליפה כיון שאין לו כפרה עד יום המיתה? ומתרץ ואומר על פי דברי הזוהר הקדוש (במדבר קכא) שיש עבירות שאינן מתכפרות עד שנפטר אדם מן העולם הדא הוא דכתיב אם יכופר העון הזה לכם עד תמותון, והוא מוסר עצמו ודאי למיתה ומוסר נפשו לאותו מקום, לא בפקדון כפי שעושים בלילה אלא כמי שנפטר מן העולם בודאי, ותיקון זה צריך להיות בכוונת הלב, ואז הקב"ה מרחם עליו ומכפר לו עונותיו.

והנה מכל הדברים הקדושים והנשגבים האלו, אפשר לבאר ולומר יסוד גדול שחייב כל יהודי לשים כנגד עיניו ובליבו, שכל מצוה או מעשה טוב אשר עושה בעוד הוא שקוע בתוך ההפיכה של היצר הרע והמעשים הרעים והעבירות, הולך לסטרא אחרא. ורק כאשר מהרהר בתשובה לפני עשיית המצות ומכוון למסור את נפשו על קדוש ה', רק אז מטהר את עצמו והמצוות והמעשים טובים אשר עושה, הולכים לטוב ולא ח"ו לסטרא אחרא.

והנה הזמן המיוחד למסור את נפשנו, זה זמן קריאת שמע שמכוון האדם למסור את נפשו על קידוש ה' וצריך לדמיין את עצמו שנכנס לכבשן האש על קדושת שמו יתברך.

ועל פי יסוד זה יובן מדוע רבנו הקדוש (רבי יהודה הנשיא) מתחיל את המשנה הראשונה של תורה שבעל פה (ברכות ב) מאימתי קורין את שמע בערבית, למדנו שלפני כל לימוד תורה או כל מצוה צריך קריאת שמע שזה מסירות נפש, וכאשר יש מסירות נפש מטהרים את הנפש, והמצוות והמעשים טובים הולכים רק לחיובי ולטוב.

ועל פי יסוד קדוש זה יובן ענין יעקב אבינו (בראשית מו, כט) "ויאסר יוסף מרכבתו ויעל לקראת ישראל אביו גושנה. וירא אליו ויפול על צואריו ויבך על צואריו עוד". ופירש רש"י אבל יעקב לא נפל על צוארי יוסף ולא נשקו, אמרו רבותינו שהיה קורא את שמע.

והקשו המפרשים, וכי רק זה הזמן שמצא יעקב אבינו לקרוא קריאת שמע, לא היה לו זמן אחר רק אותו זמן? אלא אפשר לבאר ולומר, דהנה הגמרא (מגילה יז.) כי מה שנמכר יוסף למצרים ויעקב אביו‏ לא ראה אותו כ"ב שנה, היה עונש ליעקב מידה כנגד מידה על שפרש מאביו כ"ב שנים, ויובן שלכן יעקב פחד שעדיין נמצא בו מהעוון ואז המצוות שיעשה נגועים בעוונות, לכן לא עשה מאומה עד שקרא קריאת שמע וטיהר את עצמו במחשבה של מסירות נפש.

וכך כאשר נפרד יעקב אבינו לפני מותו מבניו, שזה היה הזמן המרומם ביותר שעמד יעקב וביקש לגלות את קץ הימים לבניו, הגמרא (פסחים נו.) אומרת על דברי התורה הקדושה (בראשית מט, א) "ויקרא יעקב אל בניו ויאמר האספו ואגידה לכם", ביקש יעקב לגלות לבניו קץ הימים, ונסתלקה ממנו שכינה, אמר שמא ח"ו יש במיטתי פסול כאברהם שיצא ממנו ישמעאל, ואבי יצחק שיצא ממנו עשיו, אמרו לו בניו שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד, אמרו כשם שאין בלבך אלא אחד כך אין בליבנו אלא אחד, באותה שעה פתח יעקב אבינו ואמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד.

והנה על פי היסוד שאמרו רבותינו זצוק"ל, רגעים אלו היו רגעים קדושים ביותר, לימוד ויסוד לדורות הבאים עד בא משיח צדקנו, ולכן היה צריך טוהר וזיכוך הנפש, ורק ע"י "שמע ישראל" ומחשבה של מסירות נפש של הכלל כאיש אחד בלב אחד, היה אפשר להגיע למדרגות הגבוהות אשר היו נדרשים באותה שעה מכלל בני יעקב.

והנה יחזקו ויתחזקו בענין טוהר וזיכוך המחשבה, וישתדלו לפני כל מצוה או מעשה טוב אשר עושים להרהר בתשובה שלימה, ולעמוד ולומר "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" ולדמיין בנפשנו שמוסרים נפש על קידוש ה', ואז המצוה נקיה וטהורה ולא הולכת ח"ו לס"א ולכוחות הרעים.

וישתדלו בכל כח שמנהג והנהגה זו יוחקו לזכרון עולם בקהילתנו הקדושה, וכל מי םשיקפיד ויחזק את הכלל בהנהגה קדושה, זו יזכה לשפע מרובה גם בעולם הזה, ונזכה לתקן עולם במלכות שדי.

 

 

מאת: בן ציון עטיה
מאת: בן ציון עטיה

 

%d7%94%d7%a8%d7%91-%d7%a4%d7%99%d7%a0%d7%98%d7%95

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: