מבזקים

הלכות והנהגות ליום ראשון י' טבת התשע"ז מכבוד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א

תוכן עניינים

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עולם הבא" – הלכות והנהגות ליום ראשון י' טבת התשע"ז מפי כבוד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א מתוך הסידור ליום חול אמרי פי. לע"נ הצדיק רבי חיים פינטו הגדול זצוק״ל

א. לא ירים קולו בתפילה (שו"ע, סימן קא סעיף ב) ואף באמירת הזמירות רק בנחת וניגון ובטעם. אך בשבת מותר להשמיע קול רק שיהיה בנעימות, כי בשבת הוא סוד נועם ה' (קול יעקב – רבנו יעקב קאפיל).

ב. מובא ב"פרי עץ חיים" (שער עולם העשיה פרק א) ראיתי למורי זלה"ה שלא היה מרים קול בתפלתו אפילו בזמירות ובתפילה דמיושב, לפי שצריך להראות הכנעה לפני השי"ת כעבד המתחנן לקונו. ואמנם ביום השבת היה מרים קולו מעט יותר מימי החול, והיה אומר בנעימה מפני כבוד שבת. וכן הוא ב"שער הכוונות" (ריש ענין ברכות השחר) ומובא בקיצור ב"מגן אברהם" (סימן קא, ס"ק ג'), ולעניין ראש השנה ויום הכפורים עיין ב"שערי תשובה" (סימן תקפ"ב, ס"ק ח).

ג. מובא בספר הקדוש "אור צדיקים" למהר"ם פאפריש (סימן לא, ראש חודש אות ב) וז"ל, בארצות המערב נהגו להדליק נרות לכבוד ראש חודש כמו בשבת ויום טוב, וכתב ב"מורה באצבע" לרבנו החיד"א זצוק"ל (סימן ו, אות קעט) וז"ל, יש נוהגין להדליק המנורה באור ראש חודש, ונכון לעשות שינוי מאור שבת עד כאן לשונו. וב"כף החיים" לרבנו חיים פלאג'י זצוק"ל (סימן לד, אות א) הוסיף על דבריו וכתב וז"ל, וגם בפרטות המצא תמצא כמה בני אדם דמביאין שמן למאור בראש חודש, כל אחד בבית כנסת שלו לפני ה' תמיד וכו'. ואל עילוי הנשמות יועיל השמן הרבה בראש חודש דיש להם עליה, דבראש חודש אינו שולט גהינם. ובמשפחתנו הקדושה, הקפידו ביום ראש חודש  להרבות באור הנרות בשמן לעילוי נשמת הצדיקים והקדושים, ומייחדים נרות על הבנים והקרובים וח"ו על חולים, ומרבים באורה ובתפילה.

ד. מובא ב"שער הכוונות" (ענין נוסח התפילה שבסוף תפילת שחרית) ויאמר כל שני תיבות ביחד "אנא בכח" ויפסיק, "גדולת ימינך" ויפסיק, "תתיר צרורה" ויפסיק, ונראה לע"ד שהטעם הוא לכוין אל מה שנתבאר אצלנו כי כל שם מאלו הז' שמות של מ"ב יש בו ששה אותיות, ומתחלקים לג' בחינות בשתיים אותיות יכסה פניו ובשתיים יכסה רגליו ובשתיים יעופף, ולכן צריך לחבר כל שני אותיות ביחד, גם היה אומר מורי ז"ל שבח זה בנעימה ובניגון עכ"ל.
— לימוד שתי משניות יומי —
לע"נ הצדיק רבי מאיר שלום אבוחצירה בן פרחה – ה"בבא מאיר" זצוק״ל

שקלים, פרק ח' משנה ח':
אֵבָרֵי הַתָּמִיד, נִתָּנִין מֵחֲצִי כֶּבֶשׁ וּלְמַטָה בַּמִּזְרָח, וְשֶׁל מוּסָפִין נִתָּנִין מֵחֲצִי כֶּבֶשׁ וּלְמַטָה בַּמַּעֲרָב, וְשֶׁל רָאשֵׁי חֳדָשִׁים נִתָּנִין מִתַּחַת כַּרְכֹּב הַמִּזְבֵּחַ מִלְּמָטָה, הַשְּׁקָלִים וְהַבִּכּוּרִים אֵין נוֹהֲגִין אֶלָּא בִּפְנֵי הַבַּיִת, אֲבָל מַעְשַׂר דָּגָן וּמַעְשַׂר בְּהֵמָה וְהַבְּכוֹרוֹת נוֹהֲגִין בֵּין בִּפְנֵי הַבַּיִת בֵּין שֶׁלֹּא בִּפְנֵי הַבַּיִת. הַמַּקְדִּישׁ שְׁקָלִים וּבִכּוּרִים, הֲרֵי זֶה קֹדֶשׁ. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, הָאוֹמֵר בִּכּוּרִים קֹדֶשׁ, אֵינָן קֹדֶשׁ:
-הדרן עלך מסכת שקלים-

יומא, פרק א' משנה א':
שִׁבְעַת יָמִים קֹדֶם יוֹם הַכִּפּוּרִים מַפְרִישִׁין כֹּהֵן גָּדוֹל מִבֵּיתוֹ לְלִשְׁכַּת פַּלְהֶדְרִין, וּמַתְקִינִין לוֹ כֹהֵן אַחֵר תַּחְתָּיו, שֶׁמָּא יֶאֱרַע בּוֹ פְסוּל. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אַף אִשָּׁה אַחֶרֶת מַתְקִינִין לוֹ, שֶׁמָּא תָמוּת אִשְׁתּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד בֵּיתוֹ. בֵּיתוֹ, זוֹ אִשְׁתּוֹ. אָמְרוּ לוֹ, אִם כֵּן, אֵין לַדָּבָר סוֹף:

זכות הלימוד תעמוד לרפואת והצלחת מו"ר עט"ר הצדיק רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א בן הרבנית זהרי.

 

 

מאת: בן ציון עטיה
מאת: בן ציון עטיה

 

1o9nmdpt__w470h285q85

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: