מבזקים

עצמאים חוששים מסגר שלישי שימוטט את העסק לחלוטין

תוכן עניינים

בזמנים אלו בהם גל שלישי מאיים באופק וסגר רודף סגר, רגע לפני שהם קורסים, בעלי עסקים מתלוננים כי הפיצויים שהמדינה נותנת להם הוא קטן עד אפסי, מסך ההכנסות שקדמו לתקופת הקורונה

יוסי ריבו | א' בחשוון תשפ"א | יום שני 19 באוקטובר 2020 | מערכת ישראל ניוז

להיות עצמאי במדינת ישראל בתקופת הקורונה, היא משימה קשה מאוד. לרוב, עסקים קטנים אינם מחזיקים מעמד וקורסים בזה אחר זה. דמי השכירות של עסק משולמים כמו שעון, כמו כן שאר התשלומים, על סחורות, משכורות לעובדים, תחזוקת העסק, הוצאות שוטפות יום יומיות והכיס מתרוקן בכלל ההכנסות שהולכות וקטנות מיום ליום.

בזמנים כאלו בהם גל שלישי מאיים באופק וסגר רודף סגר, הסחורות עומדות במקומן כאבן שאין לה הופכין. העצמאים מתלוננים כי הפיצויים שהמדינה נותנת להם הינו קטן עד אפסי, מסך ההכנסות שקדמו לתקופת הקורונה. אם מדברים באחוזים, מדובר על כ-10 אחוזים מערך ההכנסות הקודמות שהיו בפועל לאותו בעל עסק, ובמקרים מסויימים אף נמוך מכך. זה מגיע לאחוזים בודדים של כ-4 עד 5 אחוז מסך ההכנסות השנתי.

לעומת זאת בארצות כמו ארה"ב, גרמניה, לונדון, צרפת ועוד קיבלו בעלי עסקים עשרות אלפי יורו לכל בעל עסק, עוד בתחילת הקורונה, ממש בימיה הראשונים ועם הזמן הסיוע לעסקים אף גדל ועלה ככל שהקורונה התמשכה.

יוצא איפה שבעל עסק בחלק ממדינות חו"ל, קיבל סיוע ממשי שמהווה את עיקר הכנסותיו השבועיות והחודשיות ואילו בישראל הסיוע היה באופן יחסי דל ואינו מספק את צרכיהם של בעלי העסקים, שקורסים ונסגרים מיום ליום.

יש לציין כי בתקופה העתידית תפסיד המדינה פעמיים מאי סיוע ממשי לבעלי עסקים. הסיבה הראשונה היא, כי ככל שעסקים יסגרו כך פחות ישלמו מיסים כגון מע"מ ומס הכנסה, שאלו ההכנסות העיקריות של המדינה. בעל עסק ממוצע מגיע לכדי 50 אחוזים תשלומי מס מרווחיו למדינה. ישראל הינה אחת המדינות הגבוהות ביותר בשיעורי המס המחוייב מעסקים.

ניקח לצורך השוואה: בארה"ב בעל עסק מגיע במצטבר לשיעורי מס של כ-10 עד 15 אחוזים מסך הכנסותיו, לעומת כ- 50 אחוזים בישראל.

הסיבה השנייה היא שנגיף הקורונה לא הולך לשום מקום והוא על פי מומחים ישאר כאן עוד שנים ארוכות. המצב הסוציו-אקונומי של אזרחי ישראל לא מעודד, הוא יפחת מיום ליום, מה שיגרום להגברת העוני ולהורדת דירוג האשראי של ישראל בתור מדינה.

נוכל לסכם זאת כך: בעל עסק שיקבל עזרה מהמדינה, יוכל לשלם ומי שלא יקבל לא יוכל לשלם מס ויקרוס .

תמונת אילוסטרציה
תמונת אילוסטרציה
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: