מבזקים

האם רשת הטכנולוגיה של G5 אכן מסוכנת לבריאות?

תוכן עניינים

האם דור חמש בסלולר הוא מסוכן לבריאות, או שמדובר בקונספירציה שהכניסה רבים מתושבי הארץ והעולם להיסטריה מיותרת?

יואב חטב | כ"ה בתשרי תשפ"א | יום שלישי 13 באוקטובר 2020 | מערכת ישראל ניוז

G5 או בשם המלא הדור החמישי, היא רשת תדרים סלולרית דיגיטלית הפועלת בטכנולוגיה חדשה, ועתידה להתחיל לפעול בקרוב בארץ ובעולם. היא יכולה לספק מידע ליותר צרכנים בו-זמנית, קצב העברת הנתונים בה  מהיר יותר והיא מקצרת את זמני השיהוי בהעברת המידע. כמו כן רשת הדור החמישי תומכת בכמות גדולה יותר של מכשירים בהשוואה לתקן ה-G4.

השיפור בזמני ההמתנה בין דור 4 לדור 5 יכול להגיע לפי 10, למרות השיפור האדיר שמאפשר הדור החמישי, קמו לו מתנגדים רבים. מתנגדי ה G5 מציגים טענות חמורות כנגד השימוש בו. המתנגדים טוענים כי הדור החמישי ידרוש התקנת אנטנות רבות יותר וכתוצאה מכך כמות הקרינה עלולה להתגבר באופן משמעותי. הם מוסיפים כי גלי הרדיו עליהם נשענת הטכנולוגיה החדשה עלולים אף לגרום לסרטן.

עם התפשטות נגיף הקורונה בעולם, ההתנגדות לדור החמישי עלתה דרגה. רבים מתנגדים ומאמינים כי הצבת אנטנות סלולריות מהדור החמישי, היא הגורם לווירוס הקורונה, או מעודדת את התפשטותו. לפי גרסה אחת של התאוריה הזו, התדרים מאנטנות אלה הם שגורמים להיווצרות הווירוס ולפי גרסה שנייה, הם גורמים להיחלשות המערכת החיסונית של בני אדם, וכך לתסמינים חמורים ואף למוות. כך או כך, אלו שמאמינים בתאוריה סבורים כי היא מובילה להתפשטות הווירוס.

מצד שני, תומכי הדור החמישי מציינים כי בנוסף למעלות הרבות של הטכנולוגיה המהירה, אין ביסוס מדעי לטענות כי הדור החמישי מגביר את הסיכון לסרטן. האנטנות בהם משתמשים בדור החמישי הינם קטנות יותר ולכן הן דווקא מפחיתות את החשיפה לקרינה. תומכי הדור החמישי טוענים כי התאוריה המקשרת בין הטכנולוגיה המהירה לקורונה היא מופרכת ביסודה ומוסיפים כי אין כיום שום גורם רשמי בארץ ובעולם התומך בתאוריה קונספירטיבית זו.

מה זה אם כן, G5 ומדוע הוא שונה מדור רביעי בסלולר? ? ראיון עם מגוון מומחים בנושא. G5 הוא הדור הבא של תקנים לתקשורת סלולרית אשר מרחיב את יכולות  הדור הקודם, דור 4 . דור 5 מתוכנן כדי לספק קצב העברת נתונים גבוה, השהייה (Latency) נמוכה ומגוון חדש של אפשרויות שימוש.

מהי ההתקדמות הטכנולוגית שאנו צפויים לראות במעבר לרשתות G5?
אייל הררי, מנכ”ל רדקום: "דור 5 (G5) צפוי לאפשר את המהפכה התעשייתית הבאה בה אנשים ומכשירים מחוברים תמיד ובכל מקום. דור 5 מתוכנן להקל את הגישה למגוון נרחב של שירותים, וצפוי לשמש תעשיות רבות ומגוונות כגון חקלאות חכמה, בנייה – מכונות בשלט רחוק. בידור – וידאו באיכות מאוד גבוהה, מציאות מדומה ומציאות רבודה. שירותי בריאות -ניתוחים מרחוק. ייצור – מפעלים חכמים. תחבורה – כלי רכב אוטונומיים ועוד. עוד יתאפשרו שירותים כגון אינטרנט ביתי שיספק שירותי פס רחב לעסקים ולבתים ויתבסס על טכנולוגיה סלולרית ולא על כבלים תת קרקעיים".
בוסס על דבי של אייל הררי new-Tech Magazine)

האם יש הסבר אמיתי להתנגדות לG5?
מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר נתי כהן: "מי שמתנגד לזה יודע בדיוק למה הוא מתנגד. מדובר במצב שבו מכונה מתקשרת עם מכונה, רכב אוטונומי יכול לדבר עם מצלמה חכמה ברמזור או המקרר ידע מה חסר לך ויזמין אותו מהסופר. אנשים מפחדים מזה, ואני מבין את החששות אבל צריך לדעת להתמודד איתם. כל דור הביא את הבשורה שלו. הדור הראשון היה רק דיבור, הדור השני הביא סמסים, הדור השלישי הוסיף את הדאטה, הדור הרביעי הביא את הסטרימינג וה-HD, והדור החמישי יביא משהו אחר לגמרי: ערים חכמות, תחבורה חכמה, חקלאות חכמה, ואפילו רפואה חכמה. רופא בארץ יוכל לנתח מישהו במילאנו  או בלונדון. זה ישנה לחלוטין את כל אורחות החיים שלנו".
(מבוסס על דבריו של נתי כהן מנ"כל משרד התקשורת לשעבר, בראיון לאתר 'סרוגים')

האם יתכן שקרינת הדור החמישי גרמה לקורונה ויכולה לגרום למחלות נוספות?
ד"ר יניב טננבאום-קטן, המנהל המקצועי של עמותת "מדע גדול, בקטנה" אומר: "לא. אין שום קשר בין קורונה לקרינה. התסמינים של קרינה מייננת הם אובדן שיער, בחילות, אובדן הכרה, דימום במקומות שונים בגוף, ולקורונה יש תסמינים אחרים שרובם נשימתיים. קרינה בלתי מייננת, כמו שיש בטלפונים שלנו או בדור החמישי, יכולה רק לחמם אותנו".

הדור החמישי מוצג על ידי מתנגדיו כגורם למחלות רבות לאורך השנים, בין השאר לסרטן ולאחרונה גם לקורונה, האם יש לאמירות אלו בסיס?
ד"ר יניב טננבאום-קטן, המנהל המקצועי של עמותת "מדע גדול, בקטנה": "לא נמצא ביסוס בעשרות אלפי מחקרים שבוצעו לאורך השנים ברחבי העולם. הדרך בה קרינה יכולה לגרום למחלות היא, כאמור, בעיקר באמצעות קרינה מייננת, שהיא קרינה באנרגיות חזקות במיוחד שיכולות לשבור קשרים כימיים ולהרוס תהליכים בגוף, מה שיגרום למחלות קשות. קרינה מייננת מתחילה בתדר של 10 בחזקת 14 ג'יגה הרץ, בעוד שתדרי הדור החמישי חלשים פי 10,000 מעוצמה זו".
(דוד, א. אחת ולתמיד, האם G5 מסוכן לבריאות שלנו?. אתר מאקו)

לסיכום: אני סבור כי יש לבחון את הדברים תחת פרספקטיבה מקצועית. לטכנולוגיה חדשה יש את היכולת לשנות ולשפר חייהם של רבים, להציל חיים ולהגביר באופן ממשי את איכות ורמת החיים. עם זאת, יש להיות ערניים לתוצאות רחוקות הטווח העלולות להיגרם משימוש בלתי מבוקר בטכנולוגיה שלא נבדקה לאורך שנים.

לכן, אין להימנע מלהשתמש' או להתנגד לשימוש בדור החמישי, אך עם זאת יש לערוך מחקרים מדעיים מקיפים היכולים לשפוך אור על תוצאות השימוש בדור החמישי. אין ספק כי התנגדות עקרה והפצת תיאוריות קונספירציה אינם דרך נכונה להתמודדות עם החשש. הדרך היחידה לקבל נתונים הוא להשתמש במדע ולסמוך עליו. וכמו בכול קונפליקט חיינו ניתן לאמץ את האמרה "כבדהו וחשדהו".

הדור החמישי
הדור החמישי

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: