מבזקים

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיק את אתר בעניין פרשת היעלמותם של ילדי תימן

תוכן עניינים

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיק את אתר האינטרנט של חומרי ועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדי תימן

רה"מ נתניהו: "הגיע הזמן מזמן, והיום אנחנו עושים תיקון של עוול היסטורי. ככל שהמציאות קשה אנחנו איננו מוכנים שהדבר הזה יימשך, ולכן קבענו עיקרון של שקיפות ועיקרון של צדק"

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיק הבוקר את אתר האינטרנט של חומרי ועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדי תימן יחד עם השר צחי הנגבי, השרה איילת שקד, ח"כ נורית קורן וגנז המדינה ד"ר יעקב לוזוביק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הגיע הזמן מזמן, והיום אנחנו עושים תיקון של עוול היסטורי, של התעלמות או העלמה או אפליה, איננו יודעים, של גורלם של מה שמכונים "ילדי תימן". זה פשוט קשה להעלות על הדעת שבמשך קרוב לשישים שנה אנשים לא ידעו מה עלה בגורל הילדים שלהם. זה דבר שהוא כמעט בלתי נתפס בשום מדינה מתוקנת, וככל שהמציאות קשה אנחנו איננו מוכנים שהדבר הזה יימשך, ולכן קבענו עיקרון של שקיפות ועיקרון של צדק.
מה שיקרה בעוד דקות ספורות זה שאלחץ על המקלדת וכל אדם יוכל להגיע למאות אלפי דפים שבהם יש את מכלול המידע שיש בידי ממשלת ישראל, וניתן עכשיו להתחקות אחר גורלם של הילדים.
אני רוצה להודות כאן לחבריי השרים שנמצאים כאן ולכל מי שעסק בזה, ולך, גנז המדינה, אבל במיוחד אני רוצה להודות לשני אנשים. אני רוצה להודות לך, חברת הכנסת נורית קורן, את באת אליי עם זעקה עמוקה בלב, שכנעת אותי שמוכרחים סוף סוף לעשות מעשה – וכך עשינו. ומי שעשה והוביל את המעשה מבחינתי הוא השר צחי הנגבי, שבאמת הוביל את זה בצורה כל כך ברורה, חדה, ישרה וישירה. אני מודה לכם ולכל מי שעסק בזה, תודה לכם מקרב לב. זה יום גדול ותיקון של עוול גדול".

עוד הוסיף רה"מ נתניהו, בתשובה לאבנר פרחי מארגון "ילדי תימן בישראל":
"אנחנו רוצים לשים את הפרשה הזאת מאחורינו על ידי פתיחתה לאוויר העולם. פשוט לפתוח אותה, כדי שכל אחד יראה, גם כדי להפיג את החששות ואת המצוקות של המשפחות, אבל גם כדי להגיע לאמת. האמת חשובה. האמת הזאת היא גם אמת היסטורית וגם אמת אינדיבידואלית של כל משפחה ומשפחה, והשילוב של שני הדברים האלה הוא מה שמנחה אותנו לשים את הדבר הזה מאחורינו אחת ולתמיד. אני שמח שיש לי באמת את הזכות להיות ראש הממשלה שמביא לסיום הפרשה הכאובה הזאת, ואני מקווה, לך אבנר, ולכל האבנרים וכל הילדים והילדות שנמצאים כאן (באתר), שנגיע בסוף אל האמת".

השר צחי הנגבי: ״לאחר שנים ארוכות של חיסיון נטול הצדקה, ייחשפו כל מסמכי ועדות החקירה שעסקו בפרשת הילדים האבודים. המשפחות הכואבות שציפו לרגע הזה זמן רב וכבר איבדו תיקווה, יוכלו סוף סוך לנסות ולהבין מה עלה בגורל יקיריהם".

השרה איילת שקד: "למדינת ישראל אין פריווילגיה להמשיך להסתיר את ממצאי הפרשה. חשיפת חומרי הפרשה מהווה תקדים הן מבחינת היקף החומרים והן מבחינת המורכבות המשפטית שנדרשה.
תקדים זה הוא פועל יוצא של רגישות הנושא עצמו. שהרי הדעת אינה מעכלת את כאב הלב המלווה אובדנם של ילדים להוריהם, על אחת כמה וכמה כאשר האובדן מלווה בסימני שאלה רבים. וכן של ההבנה בדבר חשיבותה של השקיפות כצעד בונה אמון בדבר רצונה הכן של הממשלה הנוכחית להתמודד עם הפרשה".

חה"כ נורית קורן: "כיו"ר השדולה העלתי לסדר היום הציבורי לפני כחצי שנה את הנושא הכאוב של חטיפת הילדים. אני מברכת על פתיחת הפרוטוקולים לאחר חודשים של מאבק לחשיפת האמת.
אני פועלת מדם ליבי, הסיפורים מדירים שינה מעיני ומעבר לילדים שנחטפו ממשפחתי אני מרגישה מחוייבת לכל המשפחות כאילו היו משפחתי שלי".

גנז המדינה ד"ר יעקב לוזוביק: "תפקידו של ארכיון המדינה הוא לאסוף את התיעוד של מוסדות המדינה על-מנת להראות אותו לציבור. בשנים האחרונות שידרג הארכיון את תשתיותיו הטכנולוגיות, וכך כאשר הממשלה הורתה לנו, לפני פחות מחצי שנה, לפתוח את תיעוד ודות החקירה לעניין ילדי תימן, היינו מוכנים. סרקנו מאות אלפי עמודים, תייגנו אלפי תיקים, והעברנו את הכל לאתר אינטרנט ידידותי. וכעת אנו מזמינים את אזרחי ישראל להיכנס לאתר ולקרוא בחומרים; כל אחד יגבש לעצמו את דעתו אודות מה שימצא שם".

העובדה כי חומרי ועדת כהן-קדמי נותרו חסויים ברובם מכח הדין עוררה תהיות בנוגע למניעים שביסוד חסיון זה. ולכן ביוני האחרון מינה רה"מ נתניהו את השר צחי הנגבי לבחון מחדש את ההוראות בנוגע לעיון החומרים (החלטה מס' 1584 http://www.pmo.gov.il/Secretary/GovDecisions/2016/Pages/dec1584.aspx). לאחר עבודה מאומצת בחודשים ספורים, בשיתוף ארכיון המדינה ומשרד המשפטים, הגיש בחודש שעבר השר הנגבי בישיבת הממשלה את עמדתו, כי יש לחשוף ולפרסם את המסמכים בהתאם לעקרונות החשיפה שמפורטים בהצעת ההחלטה, וההחלטה עברה פה אחד (החלטה מס' 2040 http://www.pmo.gov.il/Secretary/GovDecisions/2016/Pages/dec2040.aspx).

היקף החומר שנחשף מכיל מאות אלפי עמודים. כל החומר נסרק, נבדק, קוטלג, ועלה לאתר האינטרנט של ארכיון המדינה, כשהוא מלווה בכלי חיפוש ידידותיים.

קישור לאתר: http://www.archives.gov.il/yco/
קיימת גישה לאתר גם מ- gov.il של רשות התקשוב הממשלתי.

 

 

 

מאת: בן ציון עטיה
מאת: בן ציון עטיה

 

 

whatsapp-image-2016-12-28-at-13-06-03-1

whatsapp-image-2016-12-28-at-13-06-03

whatsapp-image-2016-12-28-at-13-06-02

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: