מבזקים

ח"כ משה אבוטבול: "כישלון המדינה בהסברת הקורונה יצרו את השבר עם המגזר החרדי"

תוכן עניינים

ח"כ משה אבוטבול בכנס בנושא בריאות: "המדינה יצרה בקרב המגזר החרדי תחושה של איפה ואיפה. אין אכיפה בהפגנות ענק בבלפור, אבל שלושים איש שמתפללים בבית הכנסת זה אסור"

נועם נהרי | כ' באלול תש"פ | יום רביעי 9 בספטמבר 2020 | מערכת ישראל ניוז

אתמול בערב (ג') קיים המרכז האקדמי לב בירושלים כנס מקוון יחיד מסוגו שכותרתו "דתיוּת, בריאות וקורונה" ביוזמת החוג לסיעוד במרכז האקדמי. הכנס עסק במחקרים שבדקו היבטים שונים של בריאות, קבלת החלטות רפואיות וקידום אורח חיים בריא במגזר הדתי והחרדי. הכנס התקיים בהשתתפות ח"כ משה אבוטבול מש"ס, חבר וועדת העבודה והבריאות בכנסת.

בדבריו הסביר ח"כ אבוטבול מדוע המדינה פספסה את הציבור החרדי בניהול משבר הקורונה ויצרה משבר אמון דרמטי: "אחת הבעיות היתה בהסברה ובהעברת מידע. האדם החרדי הקלאסי לא מחזיק ביד סמארטפון עם גישה לאינטרנט. המידע והתשובות לשאלות לא הגיעו כראוי, אם בכלל הגיעו. אנשים פשוט לא עודכנו. הבעיה הזו נמשכת גם עכשיו. המדינה קובעת שיש ערים אדומות שנכנסות לסגר והתושבים לא מבינים מהם הקריטריונים ומדוע סוגרים את העיר שלהם ולא סוגרים ערים אחרות.

"הבעיה השנייה היא בכך שהמדינה יצרה בקרב המגזר תחושה של איפה ואיפה. בעוד שמדי ערב מתקיימות הפגנות ענק בבלפור עם המוני אנשים שרובם לא שומרים על ההנחיות, לא שמים מסיכות ולא שומרים על כללי הריחוק החברתי – אין אכיפה משטרתית, מצד שני ישנה אכיפה בררנית וקשה כלפי 30 אנשים דתיים שמתפללים בבית הכנסת. מסיבות ואירועים המוניים בהשתתפות ידוענים מקבלים אזכור קליל בתקשורת אם בכלל, לעומת זאת כאשר הפרה – חריגה שאינה מלמדת על הכלל – מצד גורם במגזר החרדי גוררת גל של ביקורת ומסע הכפשות."

ח"כ אבוטבול טוען עוד כי רוב רובם של הרבנים והמנהיגים במגזר החרדי קוראים לשמור על הנחיות משרד הבריאות וכך גם יו״ר ש"ס שר הפנים הרב אריה דרעי קרא שוב לכל הציבור להמשיך ולהקפיד על הנחיות משרד הבריאות למרות חילוקי הדעות. "יש לתקן את השבר עם המגזר החרדי. נצליח לפתור את הבעיה רק עם הנגשת מידע והסברה שמתאימה לאורח החיים החרדי".

כנס 'דתיוּת בריאות וקורונה' שנערך במרכז האקדמי לב על ידי החוג לסיעוד הוא ראשון מסוגו. הוצגו מחקרים שונים אודות הקשר בין אורח חיים בריא לרמה דתית, הן בימי שגרה והן בתקופת הקורונה. מחקרה של ד"ר רונית פנחס-מזרחי, שמרצה גם במכללה אקדמית לישראל רמת גן, בדק את ההבדלים במודעות לבריאות בהשוואה לרמה דתית של אוכלוסיות. מחקרה של ד"ר חיה רז, ראש החוג לסיעוד במרכז האקדמי לב עסק בדיסוננס קוגניטיבי של סטודנטים ביחס להגבלות הקורונה בהתאם לרמתם הדתית. כמו כן הוצגו מחקרים על החברה החרדית של ד"ר צביקה אור אודות מעורבותם החברתית של סטודנטים חרדים, ושל ד"ר אהובה ספיץ, ראש תחום סיעוד לגברים, אודות קבלת החלטות בנושאי בריאות, ומחקרה של ראש החוג לתואר שני בסיעוד ד"ר ענת רומם על הפשקווילים בתקופת הקורונה. מחקר נוסף של ד"ר עדי פינקלשטיין שנערך בשיתוף עם מרכז בריאות לאישה 'בשבילך' ומרכז בריאות האישה בהדסה עין כרם אודות קידום אורח חיים בריא בקהילות חרדיות סגורות.

פרופ' חיים סוקניק, נשיא המרכז האקדמי לב, הודה לח"כ אבוטבול על השתתפותו בכנס והוסיף: " הקורונה לימדה אותנו לקח חריף, אבל גם לימדה אותנו לעזור להתחשב ולעשות האחד בשביל השני. אני מאחל שנדע ליישם את הלקחים ולהתחבר לאוכלוסיות שונות גם כשנחזור לשגרה בשנה הבאה. המרכז האקדמי לב גאה מאוד בפעילות של הסגל שלו בזירה האקדמית ובזירה החברתית".

צילום | המרכז האקדמי לב 
צילום | המרכז האקדמי לב
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: