מבזקים

תחקיר חלק ב': "זה מגזר שמגיע לו לקבל יותר ממה שיש לו"

תוכן עניינים

פרק שני בתחקיר בלעדי לישראל ניוז, בסדרת כתבות על בתי אבות ודיור מוגן לגיל השלישי במגזר החרדי

מאיר אוליאל | י"ז באלול תש"פ | יום שני 7 בספטמבר 2020 | מערכת ישראל ניוז

השאלה הגדולה עליה ידברו אתכם היום ברחוב החרדי היא מציאת פיתרון לבעיית הגיל השלישי, דיור מוגן, ובתי אבות שמותאמים לאורח החיים החרדי ויכולים לספק מענה לסבא וסבתא ולכל בני המשפחה, היא, עד כמה באמת ישנם מוסדות כאלו? ומדוע הם נמצאים רק במקומות נקודתיות בארץ?. האם אנחנו עומדים לפני פתרון הבעיה?

בחלק הראשון בתחקיר עסקנו במצב של, עד כמה קשה באמת למשפחה החרדית למצוא מקום להורים, לסבא ולסבתא שבסך הכל רוצים להגיע לגיל מאה ועשרים לפי דרך חייהם

בין הדברים שדנו בהם היה דבר חשוב ביותר, איך מוצאים בית אבות מתאים, אשר הכשרות שם, בית כנסת, שמירה על אורח חיים דתי הם על פי כללי ההלכה, דבר שיהיה בראש סדר העדיפויות של בית האבות.

ואכן התשובה היתה די קשה מכיוון שיש מעטים כאלה, וגם אם יש, הם לא בהכרח דבר שבני המשפחה מעוניינים לשלוח אץ בני משפחתם רחוק, אי שם במרכז הארץ, בזמן שהם גרים ביבניאל, או אי שם בצפון ואין להם שליטה וידיעה על מה שקורה בסביבתם. אם כן, מדוע לא דואגים מהקצת שיש, ומפתחים את זה לעוד כמה נקודות בארץ?

לאור שאלות אלו ואחרות, באנו לבדוק היום היכן עומדת מדינת ישראל מבחינת נתונים ומספרים, בכמות בתי אבות מעטים שקיימים כיום עבור המגזר. אחרי תחקיר ארוך, מייגע ולא פשוט, בכדי לקבל תשובות. השתדלנו להביא אותם כפשוטם ונתחיל בפירוט הקשיים.

קושי ראשון: פנינו לקבל תשובות בנידון, על נתון מספר בתי אבות המיועדים לציבור החרדי ונתקלנו בתשובה די מעניינת: כשאנחנו אומרים "בית אבות לציבור החרדי", תשובה שקיבלנו היתה: "כיום כמעט ואין בית אבות המוגדר לחרדי. כן יש בתי אבות עבור הציבור שומר מסורת", דהיינו לציבור הדתי לאומי וכו'. מה שזה אומר, שהציבור החרדי שמקפיד על קלה כבחמורה לא יוכל לחיות ביחד אתם. אם זה בגלל כשרויות של בשר, סגנון התפילה, דרך החיים וכדומה. אם כן, נמצא שעד שיש בית אבות שאיפה שהוא עוד יכול להיות רלוונטי, אז גם הוא נפסל מחוסר התאמה.

קושי שני: מסתבר שהציבור החרדי מסתייג מללכת לבתי אבות בגלל הבעיה הקיימת שנכתבה לעיל. דבר נוסף שנגרם מכך הוא שהילדים פשוט לוקחים את ההורים, או את הסבא והסבתא חזרה הביתה ומשתדלים להחזיק ולטפל בהם ככל שיכלו. או על ידי עבודה קשה ומייגעת, או על ידי כך שהם מביאים מטפל פרטי שעולה להם לא מעט כסף בעקבות כך שהם לא שולחים את הוריהם לבתי אבות דרך קופות החולים.

קושי שלישי: זה תוצאה של כל הקשיים שהזכרנו לעיל' (לדברי מרואיינים רבים שנשאלו במגזר החרדי). בעקבות סיבות אלו, לא נפתחים מספיק בתי אבות מגזריים שכאלה, כי פשוט זה מסובך והדרך ארוכה עד להחלטה להקים מוסדות, גם במשקל של לעגל פינות, להתפשר פה ושם, או במה שכבר קיים.

נשאלת השאלה, כמה באמת ישנם בתי אבות ודיור מוגן לגיל השלישי המיועדים לציבור החרדי כפשוטו?

על פי הנתונים שהצלחתי להשיג, מדובר במספרים שנעים בין 15 ל- 20 בתי אבות בלבד, אשר בחלקם מדובר לפעמים ברשתות. דבר שבהחלט אינו מספיק, בלשון המעטה. בין יתר בתי האבות ו/או דיור מוגן שמצאנו ושמתעסקים יחסית ב0 99% אחוזים אך ורק במגזר הזה הם בתי האבות כדלקמן:

"בית בלב" בבני ברק. זהו בית אבות שמשלב בין הגיל השלישי לתשושים, שם נמצאים כ- 57 עד 70 אנשים.

"שלמה המלך" בבני ברק, שם יש כ- 4 מחלקות סיעודיות ו- 2 מחלקות לתשושי נפש, בהן מחלקה ייחודית לדוברי השפה הרוסית. המקום מאכלס רק 24 אנשים בלבד, "למען השירות הטוב והאמין"

"עטרת רימונים" בבני ברק, שמונה מחלקות לאנשים סיעודיים ולדיירים תשושי נפש.

"ערוגות הבושם" בבני ברק, דיור מוגן לגיל השלישי שם נמצאים כ עד 70 דיירים.

"בית שלום" שמיועד עבור חסידות ויז'ניץ. זהו בית אבות שמגדיר את עצמו עבור החסידות.

"עטרת אבות" בבני ברק, בית האבות כולל מחלקות לדיירים עצמאים, תשושי נפש, וסיעודיים וגרים בו 160 אנשים. צריך לומר מהגדולים שיש ממה שידוע לנו.

"מרכז סיעוד ותיקים" מיועד לדתי/ חרדי. בית אבות סיעודי בניהולו של פרופ' אדונסקי שם ניתן למצוא חיי קהילה, סיוע למשפחה בניהול הטיפול על איכות חיי המטפל. נמצאים בו 50 עד 70 דיירים.

"גני מרגוע" בבני ברק, מתגוררים בו כ- 65 קשישים עצמאיים ותשושים, רובם חרדים ודתיים. מה שנלמד עדיין על חוסר בבית אבות מגזרי לציבור החרדי. צריך להוסיף שמדובר ברוב בתי אבות שיש בארץ.

"דיור מוגן שבת אחים" בית אבות חרדי, דתי במגדל.

"בית ג'ני ברויאר" בתל אביב, מאכלס כ- 80 דיירים המיועד לתשושים ובני הגיל השלישי.

"אחוזת בני ברית", בהתאמה אישית לכל דייר, בחיפה. מיועד לעצמאים ובית דיור מוגן. המקום מאכלס כ- 60 אנשים.

"נווה הורים שפע חיים" בנתניה, מתגוררים בו 42 אנשים בני הגיל השלישי, עצמאים וגם תשושי נפש, מיועד לציבור החרדי.

"תפארת בנים" בנתניה, המקום מאכלס 114 קשישים במסגרת אשפוז סיעודי. חלקם תשושי נפש.

"בית טובי העיר" בירושלים. דיור מוגן ברמה גבוהה מאוד, לתשושים. המקום מאכלס בין 80 ל- 100 ויותר.

אלה הם בתי אבות ודיור מוגן שהציבור החרדי יכול לפנות אליהם. צריך לזכור שבתוכם יש כאלה שהם גם מעורבים לציבור הדתי או לחסידי וכו'. תעדנו עבורכם את המיטב ועם כל אלו ששוחחנו איתם. כעת נשאלת שאלה חשובה: האם אנו נמצאים בפתחו של קצה האור במגזר החרדי, לפני פתיחת בתי אבות ודיור מוגן עבור קשישי מגזר הזה? ככל הנראה, כן. לשם כך הבאנו לראיון את מי שמכיר טוב את הציבור החרדי בתחום ופועל ימים כלילות לתת כתף, לשמוע ולעזור, הרב משה שלזינגר מנהל שיווק של קופת חולים מכבי למגזר החרדי.

עד כמה יש פניות בנושא בתי האבות עבור המגזר?
"מלא. ושאני אני אומר מלא, זה לא רק שפונים או שואלים או מתייעצים. אלא מדובר באלו ששואלים מתי יקומו להם בתי אבות עבור המגזר, בלי שום בעיה דתית או הלכתית כזו ששומרת על דרך אמונתם, מה שנקרא התאמה תרבותית".

אתה מכיר היום בתי אבות כאלה פעילים?
"לצערי לא הרבה. אנחנו בתור קופת חולים, שדי מזדהה עם הציבור החרדי, תמיד משתדלים לשתף פעולה ולעזור ולהרים את זה קדימה. כיום יש למכבי שיתוף פעולה עם בית אבות רימונים בבני ברק, לשם אנחנו מפנים ולשמחתי זה עובד ואנשים סומכים על המקום, אבל זה לא מספיק".

אתה מסכים עם הטענה שבתי אבות לציבור החרדי, שממילא וכמעט אין, צריכים להתפתח למקומות נוספים בארץ ולא רק בבני ברק?
"ברור. לציבור החרדי יש לא רק בבני ברק, מה שזה אומר שמגיע לו לפחות נקודתית באזורים משמעותיים לקבל את נשירות הזה כדבר שחובה שיהיה. מה שכן לפי הנתונים שיש בידך, ישנה בעיה כללית של חוסר מקום שראוי עבור המגזר, מה שנגרם מכך שפחות יש צורך להקים אותם".

מה אתם עושים כשליחי ציבור ובכלל זה אתה במכבי, עבור הנושא הזה שיטופל, ואיך מקדמים את זה הלאה?
"ללא ספק אנחנו עובדים על זה, ואני אספר לך שיש רשת של בתי אבות שנקראת "בית בלב" שיש להם סניף בבני ברק שמיועד לציבור החרדי. הם במשא ומתן על רכישת קרקע בגבול בני ברק, רמת גן, במטרה להקים מקום כזה עבור המגזר".

להבנתך מדובר בנושא מורכב? באם אפשר להתגבר ולהריץ את זה הלאה במקומות אחרים?
"קודם כל זה נושא בהחלט לא קל וצריך לעבוד, פשוטו כמשמעו בשביל שזה יזוז. להבין את צורך הציבור החרדי במקומות הללו ואז אני מקווה שיתקדם לאיפה שזה צריך להגיע. מדובר במגזר שמגיע לו לקבל יותר ממה שיש לו".

כתבה ראשונה פורסמה בקישור זה: https://israel-news.co.il/archives/23636

צילום באדיבות עטרת אבות
צילום באדיבות עטרת אבות
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: