מבזקים

"בזכותם אנחנו כאן ואנחנו כאן בשבילם"

תוכן עניינים

כשמדובר בקשיש דתי או חרדי, שמירה על אורח החיים הדתי הוא פרט חשוב ביותר לדייר ולמשפחתו ולכן, הוקמו מספר בתי אבות המתאימים במיוחד לדתיים שומרי מצוות ולחרדים אדוקים

מאיר אוליאל | י"ג באב תש"פ | יום שני 3 באוגוסט 2020 | מערכת ישראל ניוז

שאלות די מעניינות שנשאלו לאחרונה בנושא מה קורה בזמן הקורונה? ואיך הציבור החרדי יכול לבדוק את מצב בתי האבות ולקבל אינפורמציה בלי להיות ברשת ולקבל תשובות? כל זאת ועוד נשתדל לסקר לכם את כל התמונה כשבנוסף עשינו עבורכם ראיון עם האנשים מהמגזר שמתמודדים בהצלחה למרות הקשיים.

רבים מבני הגיל השלישי שאינם מעוניינים, או אינם יכולים להישאר בביתם עקב התדרדרות במצבם, אם זה במצבם התפקודי וכיוצא בזה, לעיתים מחליטים לבחור במעבר לבית אבות. המושג הזה שנקרא בית אבות הוא כזה שמאפשר לדייר הקשיש לקיים את אורחות חייו והרגליו בצורה ובתנאים הטובים ביותר עד כמה שמצבו מאפשר זאת.

יחד עם זאת מספק בית אבות שמירה, הגנה וטיפול צמוד יותר מאשר יכול הקשיש לקבל אם היה מתגורר בגפו. אלא שכאן, הנידון הוא קצת הרבה יותר שונה.

כשבן, או נכד, או בני משפחה מהציבור הדתי והחרדי מגיעים למצב שבו הם מחליטים לשלוח את את הסבא לבית אבות, עומדות בפניהם כמה שאלות בראש, דבר שאין בכלל האוכלוסייה בגיל הזה, כשהדבר הראשון הוא: סגנון בית האבות. כי כשמדובר בקשיש דתי או חרדי, שמירה על אורח החיים דתי הוא פרט חשוב ביותר לדייר ולמשפחתו. ולכן, הוקמו מספר בתי אבות המתאימים במיוחד לדתיים שומרי מצוות ולחרדים אדוקים.

בהתאמה לכמות האוכלוסייה בישראל, אחוז בתי האבות המיועדים לדתיים יחסית נמוך מאחוז בתי האבות המתאימים לדיירים חילוניים. לכן, כאשר אדם דתי מעוניין להעתיק את מקום מגוריו לבית אבות, עליו לבדוק האם בית האבות מותאם לקיום אורח חיים דתי באופן מלא, ומשרת את רצונותיו.

השיקולים כוללים בית כנסת, שמירה על צניעות של בין גברים לנשים, כשרות, שמירת שבת, הרצאות ופעילויות חברה בעלות גוון דתי וכדומה. מה שמקשה יותר על המשפחה למצוא בית אבות מתאים.

כיום עובדים מאוד קשה על מציאת פתרונות עבור האוכלוסייה הנ"ל, בד בבד שכבר כיום קיימים מספר אתרים שמפנים לבתי אבות בסגנון חיים כזה או אחר.

נתון די מעניין שצץ בשנים האחרונות בתוך המגזר החרדי סביב השאלה האם לשלוח את ההורים, או את הסבים והסבתות לבתי אבות, הוא המיקום. המקום ומה שמסביב לפני שמגיעים. לשם. כך בקשנו לראיין את יוסף חיים דרוק תושב פתח תקוה, נכד לסב וסבתא שנשלחו לבית אבות בנתניה. אז איך זה בדיוק עובד?

יוסף חיים, איזה התמודדות היתה לך ולהורים כאנשים חרדיים לשלוח את הסב והסבתא לבית אבות?
"ואאו, זה באמת לא כזה פשוט כי כשאתה אדם חרדי אתה מנותק מהמושג הזה שנקרא גוגל מה שמוביל אותך לשמוע דברים מפה לאוזן, אם זה משכנים, בני משפחה, חברים וכדומה. הבעיה הגדולה היא שנכון שיש בתי אבות שמיועדים לאנשים ששומרי תורה ומסורת, אבל זה מספיק מעט, ואין לנו את הכלים להגיע ולבדוק. גם אם מצאנו משהו, צריך מישהו מהמשפחה שיגור די קרוב לידם וידאג להם".

לדעתך, מה הבעיה הגדולה בתחום הזה של מציאת בית אבות למגזר שומר הדת והמסורת?
"לדעתי יש חוסר בכח פרסום ברשת החרדית. זאת אומרת שאם אני כאזרח שאין לי טלפון נייד חכם, מחפש דבר ויכול לקרוא רק בעיתון חרדי או לשמוע פרטים, ואין לי את זה. זה הופך את זה להרבה יותר קשה. כי אז במקום לראות תמונות של המקום, או פרטים על המקום, אתה צריך לנסוע ולרוץ עד לשם ולראות אם זה בכלל מתאים לאורח חיים של הסבא. חסר פה משהו, בזמן שיש את הדברים הפשוטים האלה בכל מגזר כמעט".

מה החשיבות מבחינתך, לשלוח את ההורים לבית אבות ספציפי?
"ההורים יחד עם סבא וסבתא התגוררו במקום של אנשים שומרי מסורת, וכך הם רוצים לחיות את כל חייהם. לאכול אוכל כשר, להתפלל בבתי כנסת בסביבה דתית ואת זה אין בכל מקום. לכן צריך לעשות "עבודת נמלים" כדי למצוא להם את המקום הנכון עבורם".

מה קורה בתקופת הקורונה איפה נמצאים סבא וסבתא?
"לצערי אנחנו עושים תורנות ביננו ומשתדלים לשמור אליהם כמה שיותר. כיום בבתי אבות כמו שמפורסם בחדשות, זה מקור להדבקה, כי רובם שם אנשים מבוגרים עם בעיות בריאות וכן אנחנו שומרים עליהם מכל משמר. בזכותם אנחנו כאן ואנחנו נמשיך להיות פה בשבילם".

האם לדעתך הממשלה או המדינה, צריכים לעשות צעד נוסף בתחום גיל השלישי לפחות במגזר החרדי?
"לדעתי המצב הוא בסדר, איך תמיד אפשר לשפר ובכלל במגזר החרדי צריך לעשות יותר רעש ולדעת איך לבחור את בתי האבות, היכן ומה מומלץ".

הציבור החרדי, שלא כמו הציבור החילוני מתמודד עם בעיה לא פשוטה בכל הקשור לדור הסבים והסבתות. הבשורה הטובה היא שבימים אלו ממש מתבשל לו אתר שידע לספק לכל מגזרי הציבור במדינה, מידע למען יקיריהם ובינתיים אפשר לומר כי יש למה לצפות

צילום באדיבות עטרת אבות
צילום באדיבות עטרת אבות
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: