מבזקים

שבוע אחרי: הלוויין אופק 16 מציג תמונות ראשונות

תוכן עניינים

בדרך להכרזה על יכולת מבצעית מלאה: משרד הביטחון והתעשייה האווירית קיבלו תמונות ראשונות מהלוויין 'אופק 16'

אהרון קלפה | כ"ב בתמוז תש"פ | יום שלישי 14 ביולי 2020 | מערכת ישראל ניוז

שבוע לאחר שיגורו המוצלח לחלל, צוותי ההנדסה של מנהלת החלל במפא"ת שבמשרד הביטחון והתעשייה האווירית, הפעילו הלילה לראשונה, את מצלמת לוויין התצפית 'אופק 16' והורידו תמונות ראשונות באיכות מצוינת, מהלוויין לתחנת הבקרה של התעשייה האווירית ביהוד.

מאז השיגור ביום שני שעבר (6.7), ערכו צוותי התעשייה האווירית ומשרד הביטחון סדרה מתוכננת של בדיקות, שבמסגרתה הפעילו בהדרגה ובאופן מבוקר את כל המערכות ותתי המערכות המרכיבות את הלוויין. עם השלמת התהליך הופעלה בהצלחה גם מצלמת הלוויין. בשבועות הקרובים ימשיכו הצוותים ההנדסיים בתהליך הבדיקות הקפדני ובהכנת הלוויין לשימוש מבצעי, בהתאם לפרוטוקול שתוכנן מראש.

ראש מנהלת החלל במפא"ת שבמשרד הביטחון, אמנון הררי: "זוהי אבן הדרך המשמעותית ביותר מאז שיגור הלוויין 'אופק 16'. התמונות שקיבלנו מהלוויין הן באיכות מצוינת. מכאן והלאה אנו ממשיכים בתהליך מסודר של העברת הלוויין למבצעיות, שלאחריה מצפות לו שנים רבות של הבאת מודיעין איכותי למערכת הביטחון".

סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת מערכות טילים וחלל, בועז לוי: "בשבוע האחרון ביצענו תהליך מורכב של כלל הצוותים ההנדסיים, תהליך שהגיע לשיאו הלילה עם קבלת התמונות הראשונות. נקודת ציון זו משקפת היטב את היכולות האסטרטגיות והעסקיות של התעשייה האווירית בתחום החלל ואת השותפות מערכת הביטחון ושאר התעשיות הביטחוניות. התעשייה האווירית תמשיך לקדם את תוכנית החלל הישראלית בהובלת משרד הביטחון, אל עבר הישגים מבצעיים נוספים".

הלוויין "אופק 16" הוא לוויין תצפית אלקטרואופטי בעל יכולות מתקדמות. בלוויין מותקנת מצלמה פרי פיתוח וייצור של חברת "אלביט מערכות", בעלת איכות טובה ביותר, עם מאפייני יחס ביצועים למשקל הטובים ביותר הקיימים בשוק. בשבועות הקרובים לאחר השלמת הליך הבדיקות בחלל (In Orbit Testing) על ידי התעשייה האווירית, מפא"ת ואמ"ן, יעביר משרד הביטחון את הלוויין לאחריות הפעלת 'יחידה 9900' – יחידת המודיעין הגיאוגרפי חזותי של אגף המודיעין בצה"ל, והלוויין יוכרז כמבצעי.

את פיתוח וייצור הלוויין "אופק 16" והמשגר הוביל משרד הביטחון, באמצעות מנהלת החלל ("אתגר") במפא"ת. התעשייה האווירית הינה הקבלן הראשי של הפרויקט: חטיבת טילים וחלל, באמצעות מפעל "חלל", מובילה את הפרויקט יחד עם 'מלמ' המפתחת ובונה את המשגר. חברת "אלביט מערכות" פיתחה וייצרה את מצלמת הלוויין. חברת "תומר"- החברה הממשלתית לייצור מערכות הנעה רקטית וחברת "רפאל" ייצרו את מנועי טיל השיגור ואת מנועי הלוויין. בפרויקט שותפות חברות רבות נוספות, בהן "רוקר" ו"סיאלו". בפיתוח היו מעורבים באופן עמוק גם גורמי צה"ל שונים, בעיקר מחיל המודיעין וחיל האוויר והחלל.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: