מבזקים

דיני עבודה בתקופת נגיף הקורונה

תוכן עניינים

משבר הקורונה, גרם לשינוי בחוקי העבודה באופן זמני, עד שהמגיפה תחלוף. בעקבות המשבר הלאומי, משרד התעסוקה הוציא חוזר שמספרו 020107(1) אשר פורסם ביום 10.3.2020, כשאר חוזר זה, סוקר את הזכאות לדמי האבטלה גם בתקופת החל"ת {חופשה ללא תשלום}. חוזר זה בעצם, מאפשר לעובדים אשר הוצאו לחופשה ללא תשלום, לקבל דמי אבטלה לתקופת החל"ת. מצד שני, מותר למעסיק, להוציא עובדים לחופשה ללא תשלום למעט מקרים מיוחדים, אשר בהם יש להוציא היתר מיוחד כגון: עובדת בהיריון, הורה בחופשת לידה, טיפולי פוריות וכדומה. מידע זה, נכון למי שעבד ב-6 החודשים ארם תקופת החל"ת וזאת, במידה והחל"ת הצפוי הוא מעל ל-30 יום, אז יהיה זכאי העובד לדמי אבטלה וכן, על העובד לעמוד בשאר תנאי הזכאות. יש לדעת, כי דמי האבטלה, יהיו בשיעור של 75% משכר הבסיס של העובד.

מעסיק אשר לא שיבץ עובד למשמרות במשך תקופה ממושכת, יחשב כמי שגרם להרעה מוחשית בתנאי העבודה של העובד. במקרה כזה,  ייחשב כמי שפוטר ויהיה אף זכאי לפיצוי פיטורין, ימי הבראה, חופשה ועוד. במקרה זה, על העובד להתריע בפני מעסיקו, באמצעות מכתב רשמי על הרעת תנאי העבודה ולדאוג כי מכתב זה, ייכתב באמצעות עו"ד דיני עבודה. על העובד לתת זמן לתיקון ההפרה  14 יום ורק אז, יוכל להתפטר על פי דין.

מי זכאי לדמי אבטלה בתקופת הקורונה?

בכללי, הזכאות לדמי אבטלה  הינה לנשים וגברים בגילאים 20-67, אך עדיין ישנם יוצאים מן הכלל. בנוסף, מדינת ישראל מבקשת לאשר דמי אבטלה לעובדים, לאחר גיל הפנסיה ולכן על כולם להתעדכן בהתאם. המשק הישראלי, נפגע קשה כתוצאה מנגיף הקורונה ולכן, מעסיקים רבים צמצמו את פעילותם ואפילו לקם הגדול סגרו את החברה או את בית העסק.  הבעיה היא שגם העובדים נפגעו מידית, אם בצמצום והורדה בשעות העבודה. במקרים אלה, העובדים יכולים להתפטר בדין מפוטר ולהיות זכאים לקבלת פיצויי פיטורין ודמי אבטלה.

חל"ת כאמור, הינה חופשה ללא תשלום, אבל אם היא מעל 30 יום, והעובד עומד בתנאים של הביטוח הלאומי, כגון 6 תלושי שכר ב-18 החודשים האחרונים, הוא יהיה זכאי לדמי אבטלה. דרישה זו, שונתה לתקופת החל"ת ויש להציג 12 תלושים, מתוך 18 התלושים האחרונים  של המשכורת. דמי האבטלה, יחושבו לפי השכר הממוצע בעבודה שבה הוציאו את העובד לחופשה ללא תשלום, ב-6 החושים שלפני היציאה לחל"ת.

מה קורה לזכויות העובדים כגון צבירת חופשות וימי מחלה בזמן החל"ת?

בזמן החל"ת עובדים אינם זכאים צבירת זכויות סוציאליות, היות והמעסיק אינו מחויב בהפרשה לפנסיה, אך מצד שני, עליו יהיה ליידע את חברות הביטוח על הפסקה בהעברת התשלומים לטובת קופת הפנסיה. מעסיק אשר יחליט על שליחת עובד לחל"ת והעובד אינו מעוניין לצאת לחופשה ללא תשלום, בהתאם לפסיקה, העובד יכול להתפטר בשל הרעת תנאי עבודה. המוסד לביטוח לאומי, עדכן את רשימת הזכאים לדמי אבטלה לגבי משבר הקורונה. בהתאם להנחיות אלה, מורים, מרצים, מדריכים או אמנים אשר מועסקים כפרילאנסים ועובדים מול עסק אחד או שניים, יהיו זכאים לדמי אבטלה. מי שלא יהיה זכאי לדמי אבטלה, יהיו עצמאים ופרילנסרים אשר עובדים מול מספר גדול של לקוחות כמו למי חתונות שלא יהיו זכאים לדמי אבטלה על פי חוק. על מנת לברר מי זכאי לדמי בטלה, יש לשים לב להנחיות אשר מתפרסמות באתר לביטוח לאומי.

חוק הפיטורין בזמן משבר הקורונה – מה השתנה?

ראשית, פיטורין צריכים להתקיים על פי סיבה מוצדקת, אלא אם כן מדובר על פיטורי צמצום, במיוחד בתקופת משבר הקורונה. גם בתקופה זו למעשה, חלה החובה להמשיך לפעול בתום לב בפיטורין. הכוונה היא שלא ניתן לנצל את משבר הקורונה על מנת לפטר עובדים מסיבות לא ענייניות או תוך אפליה אסורה.

lawyer-working_23-2147984084

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: