מבזקים

20 שנה ליחידה שלא תמצאו עליה כמעט כלום בגוגל

תוכן עניינים

כנראה שכמעט ולא שמעתם על הטייסת הירוקה והסודית של זרוע היבשה, אבל בשני העשורים האחרונים, היא חלפה מעל ראשיכם במסגרת מאות אלפי שעות טיסה, בהגנה על המדינה ועל לוחמי צה"ל

בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

לרגל 20 שנה להקמתה, ניסינו לדלות קצת מידע על היחידה שמשלבת יבשה ואוויר, ונמצאת בכל מקום – מכל מקום.

בין שלל הטייסות והיחידות בבסיס פלמחים של חיל האוויר, יש אחת מעט שונה בנוף הכחול. ב"זיק" אומנם לובשים מדים ירוקים, אבל זה ממש לא עוצר אותם מלהפעיל טייסת. היחידה, ששייכת לחיל התותחנים, מסכמת בימים אלו שני עשורים של טיסה בתוך ומחוץ לגבולות ישראל, הגנה על המדינה, איסוף מידע מודיעיני על האויב והענקת סיוע מהאוויר לזרוע היבשה.

חיילי וחיילות "זיק" הם מפעילי כטמ"ם (כלי טיס מאויש מרחוק) מסוג "זיק", מדגם "הרמס 450", וכמו הטייסות של חיל האוויר, גם הם מבצעים עשרות ומאות שעות של טיסות מבצעיות שבועיות, בשיתוף פעולה מאוד צמוד לקרקע. "היחידה הוקמה כדי שתהיה טייסת שמדברת בשפת זרוע היבשה", מסביר מפקד יחידת זיק, סא"ל ט׳.

הלוחמים אומנם מפעילים את הכטמ"ם הזה כבר 20 שנה, אבל הכלי עצמו עבר שרשרת פיתוחים ארוכה. המצלמות והמערכות הסודיות שבתוכו שודרגו פעמים רבות והחידושים עוד ממשיכים להמריא. "בתקופה זו אנחנו מתמקדים בתהליך עדכון התו"ל (תורת הלחימה) וביצוע אימונים עם הכוחות המתמרנים לשימוש ב"זיק", כך שכל מג"ד יוכל להיעזר בנו לשימוש מבצעי בלחימה ובבט"ש", מוסיף סא"ל ט'.

התפקיד כולל מאות שעות טיסה באוויר בשבוע: "הלוחמים נשארים שבתות וחגים כדי לבצע פעילות מבצעית בהגנת הגבולות ולוודא שהתושבים בארץ יוכלו לחגוג ולנוח בשלום, ואנשי המילואים שלנו מגיעים ליחידה דרך קבע כדי לשמור על הכשירות שלהם".

"הסמל שלנו הוא תנשמת, עוף דורס חרישי, הצד את טרפו בשעות הלילה – גם בחשיכה מוחלטת, וכל מילה נוספת מיותרת", מסביר סא"ל ט׳ את מה שמייחד את היחידה עליה הוא מפקד. ואכן, בשונה מהטייסות הכחולות שמפעילות את הכטמ"ם מהבסיס, ל"זיק" הירוקה יש יכולת חבירה פיזית לכוחות היבשה שבשטח, והם לוקחים חלק פעיל ונרחב בתרגילים של הזרוע.

משרתים כאן לוחמים לוחמות, שמתקבלים לתפקיד הנחשק דרך המיונים ליחידות המיוחדות של תותחנים או חה"א, ומשרתים בתפקיד במשך שנתיים ושמונה חודשים. בתום הטירונות, הם עוברים קורס ממ"ז (מפעיל מערכות זיק), שמכשיר אותם לעבודתם בסדיר.

אלו מהם שיבחרו להתקדם ולהיות קצינים, יצאו לבה"ד 1 לארבעה חודשים ויעברו תקופת צוערות לא קצרה. הם ימשיכו לקורס מפעיל (ההשלמה החיילית) של חצי שנה, ובסיום המרגש הם יחתמו חמש שנים קבע: "בטקס הענקת הדרגה משתתפים גם מפקד חיל האוויר וגם קתמ"ר (קצין תותחנים ראשי), זה מעמד מיוחד וחד פעמי בשירות של כל קצין".

"ה-DNA של היחידה הוא זרוע היבשה, למרות שיש לנו מאפיינים של טייסת ואנחנו משרתים בבסיס חיל האוויר, אבל הלוחמים שלנו עוברים הכשרות בשבטה, קורס קצינים במגמת להב ולאלו שימשיכו – קורס מ"פ עם שאר היחידות הלוחמות", מפרט סא"ל ט׳.

"השילוב בין יבשה לאוויר, יוצר משהו מאוד מיוחד. את הרוב המוחלט של ההצלחות המבצעיות של היחידה ב-20 שנים האחרונות אני בהחלט לא יכול לחשוף, ולחלקן יש השפעה עמוקה על כולנו עד היום", מסכם מפקד היחידה במילים ספורות וחותם: "ביצענו משימות רבות שהצילו חיים, ואני יכול להבטיח שאנחנו ממשיכים לעמוד על המשמר ולהתפתח, כדי להבטיח ניצחון כל יום – וגם במערכות הבאות".

 

באדיבות אתר צה"ל
באדיבות אתר צה"ל
באדיבות אתר צה"ל
באדיבות אתר צה"ל
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: