מבזקים

היום לפני 53 שנים: ישראל פתחה במלחמת ששת הימים

תוכן עניינים

בתאריך 5/6/1967 ישראל הפתיעה את שכנותיה ופתחה במלחמה שמדהימה את העולם כולו. בהודעה שניסח דיין נכתב: "הממשלה החליטה לנקוט פעולה צבאית שתשחרר את ישראל מהכיתור ותמנע את ההתקפה העומדת להיערך עליה, על ידי כוחות המפקדה המאוחדת של צבאות מדינות ערב"

אלי ששון | י"ג בסיוון תש"פ | יום שישי 5 ביוני 2020 | מערכת ישראל ניוז

מלחמת ששת הימים החלה במתקפה אווירית נרחבת, באמצעות כמעט כל מטוסי חיל האוויר. חיל האוויר מנה אז 248 מטוסים שכללו 19 מפציצים ו- 46 מטוסי אימון מדגם פוגה מגיסטר. בשעה 07:15 בבוקר המריאו 181 מטוסים ממספר בסיסים כאשר הם משאירים מאחור, להגנת המדינה מספר מטוסים בודדים. המטוסים החלו לקראת השעה 07:45 לתקוף את בסיסי חיל האוויר המצרי כשכמעט כל המטוסים היו על הקרקע,

סה"כ הותקפו 11 שדות תעופה ו- 6 תחנות התראה. בגל הראשון הושמדו על הקרקע 188מטוסים ועוד 8 הופלו בקרבות אוויר. לקראת השעה 08:20 לאחר השמדת המטוסים, ניתנה הפקודה לכוחות השריון לנוע לתוך סיני.

בשעה 09:37 החל גל נוסף של תקיפות על שדות התעופה המצרים ומספר נוסף של מטוסים הושמד. לקראת צהריים החלו הסורים, הירדנים והעיראקים לתקוף אווירית מספר יישובים ללא תוצאות משמעותיות. חיל האוויר החל לטפל גם בהם ולקראת השעה 13:00 הותקפו שדות התעופה הירדנים וכמעט כל חיל האוויר הירדני התאדה. לאחר מכן הותקפו שדות התעופה הסוריים וחלק גדול ממטוסיהם הושמד על הקרקע. מספר מטוסים הגיעו גם לשדות התעופה העיראקים והשמידו על הקרקע כ- 9 מטוסים.

למחרת, שוב הותקפו שדות התעופה העיראקים, שם הושמדו 10מטוסים נוספים. עם האוכל בא התיאבון וניסיון תקיפה שלישי בעיראק לא עלה יפה וחיל האוויר איבד שם 3 מטוסים בקרב אווירי.

בסה"כ הושמדו כ- 443 מטוסי אוייב מהם 80 בקרבות אוויר, כ- 340 מטוסים מצריים, 60 סוריים, 30 ירדנים ו-24 עיראקים.

חיל האוויר הישראלי איבד 46 מטוסים.

נחזור לקרב היבשה: שעה לאחר התקיפה האווירית החלו כוחות השריון לפלוש לסיני עם כ- 680 טנקים, 4 חטיבות חי"ר, 2 צנחנים, 5 חטיבות שריון, 4 גדודים עצמאיים וחטיבה ממוכנת אחת.

בגזרה הירדנית לא הייתה מתוכננת תקיפה בתחילה, אך לאחר שהירדנים השתלטו על השטח המפורז בארמון הנציב, הכל התהפך. המהלך ההתקפי שלנו שלא היה מתוכנן והחל להתגלגל.

בחזית הסורית גם לא היה מתוכנן כיבוש, אך עם האוכל בא התיאבון ובתאריך 9/6/67 החלו כוחות צה"ל לטפל גם בחזית הסורית.

מפקדי הצבא היו אז, ראש הממשלה לוי אשכול. שר הביטחון משה דיין. הרמטכ"ל יצחק רבין. ראש אג"מ עזר ויצמן. אלוף צפון אלעזר דדו, בדרום גביש ובמרכז עוזי נרקיס. אבידות צהל: כ- 800 הרוגים 340 בסיני ו-144ברמת הגולן והיתר בגזרה הירדנית. לצה"ל נהרגו 28 טייסים.

סך הכל נפלו לידי צהל כ- 5.800 שבויים רובם המכריע מצרים. כמו כן נלקח שלל רב מאוד וכמובן שטח ענק של כ- 70אלף קמ"ר שזה פי 3 משטח ישראל לפני המלחמה.

כעבור שישה ימים הסתיימה המלחמה והחלה תקופת מלחמת התשה קשה בכל הגזרות, שגבתה מחיר כבד מכל הצדדים. המלחמה עוררה תחושת שמחה וגאווה בעם כולו שהריע לשר הביטחון משה דיין ולרמטכ"ל יצחק רבין. העם האמין כי הערבים למדו לקח סופי וראשי הממשלה בישראל האמינו כי הערבים יסכימו לעשות שלום עם ישראל בכל מחיר.

מתוך אנציקלופדיה ישראל והציונות
מתוך אנציקלופדיה ישראל והציונות
אדריכלי הניצחון. צילום | אילן ברונר לע"מ
אדריכלי הניצחון. צילום | אילן ברונר לע"מ
חיל האוויר כותש בסיני. צילום | לע"מ
חיל האוויר כותש בסיני. צילום | לע"מ
הכותל המערבי. זכויות: David Rubinger, GPO
הכותל המערבי. זכויות: David Rubinger, GPO
"הר הבית בידינו". צילום | דו"צ
"הר הבית בידינו". צילום | דו"צ

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: