מבזקים

תיקונים ושינויים לאחר בניית אתר – מי אחראי לביצוע?

תוכן עניינים

בניית אתרים היא מלאכה שנעשתה פשוטה יותר בשנים האחרונות. אם בעבר רק מפתחי ווב ומתכנתים היו בעלי הידע המתאים לבנות אתרים, כיום מגוון האפשרויות רחב יותר. עדיין יש דרישה לידע בשפות תכנות עבור פיתוח אתרים מודרניים ומעוצבים היטב, אך ישנן גם פלטפורמות נוחות לבנייה עצמאית של אתרים וכן מערכות ניהול תוכן, כמו וורדפרס, שמאפשרות לבנות בפשטות אתרים גם בלי לדעת שפות קוד כמו HTML, CSS ו-PHP.

אך למרות שניתן לבנות אתר לבד, מרבית בעלי העסקים עדיין מעדיפים לפנות לסטודיו מקצועי או חברת בניית אתרים מקצועית שמתמחה בתחום. לבחירה בחברה מקצועית יש כמה יתרונות בולטים. כאשר בונים אתר בצורה כזאת מקבלים עיצוב מקצועי ומותאם אישית, נחסך זמן רב שיכול היה להתבזבז על מאמצים עקרים לבנות את האתר לבד, והתוצאה הסופית תעמוד בכל הקריטריונים החשובים לאתר מודרני ומקצועי – כמו התאמה לכל סוגי המכשירים והמסכים וכן דאגה לחוויית משתמש טובה. כך ניתן לקבל ממשק משתמש ממש כפי שהייתה בונה חברת UI מקצועית (חברה המתמחה באפיון וביצוע של ממשק משתמש וחוויית משתמש).

לאחר שמסתיים פרויקט הבנייה עצמו נדרשים בדרך כלל תיקונים שונים. התיקונים יכולים להיות נחוצים בגלל באגים המתגלים באתר או עקב שינויים בתוכן ובמבנה האתר שהלקוח רוצה ליישם.

כאשר נדרשים אותם שינויים עולה השאלה מי אחראי לביצוע שלהם. התשובה לשאלה הזו קשורה באופי האחריות שניתנה על האתר.

איזו אחריות ניתנת על בניית אתר?

שאלת האחריות היא שאלה משמעותית מאוד בתחום פיתוח האתרים. נניח שהלקוח קיבל אתר בנוי שהוא מרוצה ממנו, ולאחר שנה רוצה לבצע תיקונים באתר ולהוסיף עמודים חדשים עם נושאי תוכן חדשים. בהנחה שהוא לא יכול לבצע את השינויים בעצמו, הוא זקוק לסיוע של מפתחי האתר.

אותו לקוח פונה לאדם או לחברה שביצעו את העבודה ומצפה שהם יבצעו את השינויים כחלק מהאחריות שיש על האתר. אך אותו לקוח עלול לגלות שהחברה מתנערת מנושא האחריות ודורשת תשלום נוסף על ביצוע העריכה של הדפים.

האמת היא שנושא האחריות תלוי במידה רבה בהסכם שעליו חתמו מזמין האתר ובונה האתר. במידה והעבודה נעשית בצורה מסודרת ומאורגנת, נהוג לחתום על הסכם שבו מפורטת תקופת האחריות ומוסדר נושא התיקונים באתר.

זו אחת הסיבות שכה חשוב לדאוג לחתום על הסכם מפורט כאשר מתחילים בפרויקט של בניית אתר. אם לא נחתם הסכם שכזה, עלולות להתגלות בעיות בשלב הזה. הלקוח יכול לצפות שיבוצעו תיקונים באתר ללא תשלום נוסף ואילו החברה תדרוש תשלום על כל שעת עבודה נוספת.

ההבדל בין מערכות סגורות לפתוחות

כאשר בונים אתר, ישנו הבדל גדול מבחינת היכולת לערוך שינויים ותיקונים באתר בין מערכות ניהול סגורות לבין מערכות פתוחות. מערכות פתוחות הן מערכות נפוצות, כמו וורדפרס, שכל מתכנת יכול בקלות להיכנס לקוד שלהן ולמערכת הניהול ולבצע שינויים. כל אתרי הוורדפרס מנוהלים באותה הצורה, על ידי מערכת ניהול שצורתה משותפת לכל אותם אתרים. לעומת זאת, מערכת סגורה היא מערכת שפותחה באופן בלעדי על ידי חברה מסוימת ורק המתכנתים של אותה חברה יודעים כיצד לתפעל ולערוך אותה.

כאשר מדובר על ביצוע תיקונים באתר, מי שהאתר שלו מנוהל על מערכת כמו וורדפרס יכול לפנות לכל מתכנת מקצועי לביצוע עריכה של האתר, ולא חייב להישאר עם החברה שבנתה אותו. לעומת זאת, אם האתר פותח במערכת סגורה, הלקוח חייב להישאר עם אותה חברה שבנתה את האתר, והוא אינו יכול לעבוד עם מתכנתים חדשים. במקרה כזה, סוגיית התיקונים תהיה תלויה, כאמור, בהסכם שנחתם מראש בין הצדדים.

code-3385504_1920

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: