מבזקים

נגיף הקורונה | מי מטפל במצוקת הסטודנטים בישראל?

תוכן עניינים

לא רק השכירים והעצמאים נפגעו בגלל עסקים סגורים והסגר ארוך זמן. גם הסטודנטים קובלים על חוסר עבודה, מצוקה כלכלית ועל אי אפשרות לשלם את שכר הלימודים

סוזן אבו רביעה | כ"ד באייר תש"פ | יום שני 18 במאי 2020 | מערכת ישראל ניוז

וירוס קורונה זאת מילה ששמענו אותה לאורך על התקופה האחרונה ובכל יום. הוירוס שהפך לנו את החיים, הוירוס שלא רואים אותו. במדינת ישראל ההסגר ארך תקופה ארוכה וסטודנטים רבים נזקקים לעזרה כספית לאחר שאיבדו מקור פרנסתם ואת מקומות העבודה. הסטודנטים נותרו ללא יכולת לשלם את לשכר הלימוד ואין מושיע. יצאנו לבדוק כיצד משבר הקורונה משפיע על הסטודנטים בישראל

כדי לקבל תמונת מצב עדכנית, יצאנו לפגוש את נוי פארג', יו"ר אגודת הסטודנטים והסטודנטיות במרכז האקדמי פרס, וחברת הועד המנהל וההתאחדות הסטודנטים הארצית.

קיימתם הפגנה מול המועצה להשכלה גבוהה, מהם דרישותיכם?

נוי פארג': "ביום חמישי בשבוע שעבר קיימנו הפגנה מול המל"ג והות"ת שזה בעצם גם הועדה לתכנון ותקצוב. דרשנו שיפסיקו להתעלם מאיתנו וימצאו פתרונות הוגנים וראליים עבור הסטודנטים, שבאמת נפגעו ממשבר הקורונה. דרשנו להקים קרן מענקים רחבה שמטרתה לעזור לסטודנטים שאיבדו את מקור ההכנסה שלהם וכעת הם נאלצים לפרוש מהלימודים, כי אין להם כסף לשלם את שכר הלימוד. בנוסף דרשנו גם להוציא הנחיות רחביות מהמל"ג בנוגע לתקופת המבחנים הקרובה, כדי להקל ולטפל בחוסר הוודאות שכרגע סביבנו אבל בעיקר דרשנו שיפסיקו להתעלם מאיתנו".

מהם הציפיות שלכם אחרי ההפגנה?

נוי פארג': "הציפיות שלנו הם כמובן שדברים יתחילו לזוז שם. שהם יתחילו להבין שהסטודנטים הם בעצם דור העתיד. אנחנו מצפים לקבל את התמיכה של המשק הישראלי. אנחנו צריכים עזרה. ברגע שהסטודנטים נפגעים, גם המשק העתידי יפגע. אנחנו מצפים שיתייחסו אלינו ברצינות ושיטפלו בנו ושלא יתעלמו מהמצוקה שלנו. הם עוזרים לכל כך הרבה אנשים, ולכל כך הרבה גופים, אי אפשר לא לתת מענה לסטודנטים ולהשאיר אותם מאחור".

כאגודה של הסטודנטים, האם הצעתם לשאר הסטודנטים איזו שהיא עזרה?

נוי פארג': "אנחנו כמובן שהצענו עזרה בגדר היכולת שלנו. אם זה ברמת עזרה אפילו בסלי מזון, או כל דבר. גם ברמה של קרן סיוע שהמכללה הוציאה בשיתוף פעולה איתנו וקרן מלגות עבור הסטודנטים שנפגעו מהמשבר גם ברמה אקדמאית. אנחנו תומכים ומטפלים בכל מי שנמצא כרגע במשבר כזה או אחר, או נמצא עם איזו שהיא תקלה תכנית בקורס. אז כמובן אנחנו מטפלים ומלווים".

איך משבר הקורונה השפיע על הסטודנטים מבחינה כלכלית?

נוי פארג': "המשבר לצערי באמת לא פסח על אף אחד. למרות שהסטודנטים נותרו ללא מקום עבודה, הם היו אלה הראשונים שפוטרו ממקומות העבודה שלהם וכנראה יהיו האחרונים לחזור. כרגע יש המון הוצאות קבועות ובמיוחד במוסדות הלא מתוקצבות, ששכר הלימוד גבוה פי שניים, לא פי שלושה.

"הסטודנטים פשוט עבדו במקביל ללימודים וסמכו על העבודה שבעצם תוכל להחזיק אותם גם בשכר הלימוד. ברגע שהם איבדו את מקור פרנסתם, הם עדיין נשארו עם הוצאות קבועות מאוד מאוד גבוהות. המון אנשים קורסים וגם אם זה לא הם באופן אישי אז זה בן הזוג, או ההורים שיצאו לחל"ת. הקושי רב גם בעת הלימודים המקוונים ואיכות הלמידה מרחוק. ישנם המון שינויים ושגרת חיים ולימודים חדשה שאנחנו נאלצים להתמודד איתה.

"גם לנו כאגודת סטודנטים תמיד אנחנו נמצאים בקשר רציף מול הנהלת המרכז האקדמי פרס. אנחנו שותפים להמון החלטות וכמובן גם מעלים את הקולות מהשטח ומציפים את הבעיות שנמצאות שם. אנחנו גם נמצאים בקשר עם התאחדות הסטודנטים בישראל, וביחד אנחנו רוצים להראות כמובן איך אפשר תמיד לעזור ולסייע יותר. אנחנו פונים לכל סטודנט וסטודנטית שצריכים עזרה וכל בעיה קטנה, או גדולה אנחנו כאן בשבילם. יחד נעבור את התקופה מחוזקים יותר".

נוי פארג' יו"ר הסטודנטים במרכז פרס
נוי פארג' יו"ר הסטודנטים במרכז האקדמי פרס

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: