מבזקים

ראש הממשלה: "אני אומר לכם הקורונה לא תנצח אותנו"

תוכן עניינים

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הצהרה בעניין הקלות בסגר לכלל תושבי ישראל, תוך פירוט ההקלות לאוכלוסייה בעקבות ההאטה בקצב התפשטות נגיף הקורונה. למי שפספס, ההצהרה במלואה

אהרון קלפה | כ"ה בניסן תש"פ | יום ראשון 19 באפריל 2020 | מערכת ישראל ניוז

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אזרחי ישראל, בשבועות האחרונים מדינת ישראל וכל מדינות העולם עוברות מסע יוצא דופן, שמטרתו להבטיח את הבריאות ואת החיים בצל מגפת הקורונה העולמית. לאורך המסע הזה נקטנו צעדים נחושים ושיטתיים כדי להתגבר על הנגיף. בזכות האחריות שלכם, אזרחי ישראל, בזכות צוותי הרפואה הנפלאים שלנו שנמצאים יום ולילה בקו החזית, בזכות ההחלטות והצעדים שנקטנו בזמן, הצלחנו עד עכשיו במשימה זו.

בין המדינות המפותחות בעולם, מדינות ה- OECD, ישראל מדורגת גבוה מאוד בהתמודדות עם הקורונה.
שיעור התמותה בישראל, ביחס לגודל האוכלוסייה, הוא מהנמוכים ב-OECD. שיעור התמותה בישראל בקרב החולים הוא מהנמוכים ב-OECD. ליבנו עם משפחות הנפטרים, ליבנו עם יגונם העמוק על אובדן יקיריהם. גם שיעור הבדיקות בישראל, ביחס לגודל האוכלוסייה, הוא מן הגבוהים בעולם. יש עוד מה לתקן ואנחנו מתארגנים, ומשכללים ומשפרים תוך כדי תנועה – כי כך זה במלחמה בקורונה, זו מלחמה שיש בה כל כך הרבה אי ודאות. מלחמה שתוקפת את האנושות בהתקפה שלא ידעה האנושות מזה 100 שנים.

אבל אזרחי ישראל, היום קורה משהו בישראל שלא קרה מתחילת המשבר. עד היום נקטנו שורה של צעדים שעיקרם היה הידוק על הגבלות התנועה, על המגע ועל המשק. סגרנו את גבולות המדינה, יזמנו חובת בידוד, אסרנו על התקהלות במרחב הציבורי, צמצמנו את כוח-האדם במקומות העבודה, הפעלנו אמצעים דיגיטליים לאיתור חולי קורונה, הקמנו מערך בדיקות והצטיידות שגדל משבוע לשבוע, הטלנו מגבלות תנועה וסגר כללי בימי חגים, וגם סגרים ממוקדים במוקדי ההתפרצות. הצעדים הללו הוכיחו את עצמם בהאטה בקצב ההדבקה ובהתייצבות במספר החולים הקשים והמונשמים. בעיקר הם הוכיחו את עצמם בצמצום המתים לעומת מה שהיה יכול להיות. אנחנו רואים את זה במדינות אחרות, בשוודיה שנתנה מדיניות מקלה – למעלה מ-1,000 מתים, בבלגיה שהיא פחות או יותר בגודל שלנו  למעלה מ-5,000 מתים וכן הלאה. אלה לא השוואות סתם, אתם רואים את זה. יש כאן תוצאות טובות, יחסית כמובן היינו מעדיפים שלא יהיה אף נפגע, אף נדבק, אף נפטר – אבל התוצאות הטובות שלנו מאפשרות לנו היום להתחיל לעשות צעדים בכיוון הפוך – לא הידוק, אלא הקלה. הקלה בצורה אחראית ומדורגת.

אני מאמין שכמו שהצלחנו לשמש דוגמה בעולם בשמירה על החיים ובלימת התפרצות של המגפה, נצליח גם בהחייאת הכלכלה והחזרת המשק לפעולה.

ממחר אנחנו מתחילים לשחרר גם את המרחב האישי וגם את המרחב הכלכלי, כלומר את המשק. בימים האחרונים, התייעצתי על הצעדים לפתיחת המשק עם הצוותים המקצועיים במערכת הבריאות, עם הצמרת הכלכלית, עם שרי הממשלה, עם נגיד בנק ישראל ועם מומחים בארץ וברחבי העולם. כולל הערב עם פרופסור מארק ליפשיץ, האפידמיולוג הנודע מהרווארד. גם ראש המל"ל וצוותו שוחחו והתייעצו עם הצוותים המקבילים שלהם במדינות אחרות. כולם מתחבטים באותן שאלות, זו דילמה קשה מאוד.

אבל אנחנו רואים את הרגל הבריאותית, רגל הצלת החיים, ורגל הכלכלה כגפיים של אותו גוף. ולכן החלטנו בגמר ההתייעצות על הצעדים הבאים: ראשית, אנחנו מעלים את שיעור העובדים במקומות העבודה מממוצע של 15 אחוזים, לממוצע של 30 אחוזים.

אנחנו מאפשרים לתעשייה, להייטק ולשירותים להיפתח עוד יותר בכפוף לעמידתם ב"תו הסגול". ה"תו הסגול" הוא נוהל מפורט שמסדיר את מספר העובדים במקום העבודה ומפרט צעדים חיוניים נוספים לצמצום סיכון ההדבקה. מנכ"ל משרד הבריאות יפרט על כך מייד. כדי להקל על בעלי העסקים ולחתוך בבירוקרטיה, הם לא יצטרכו לקבל היתר הרחבת פעילות מראש מהרשויות, הם יצהירו שהם עומדים בתו הסגול ואנחנו כמובן נפקח על כך באופן שוטף. אנחנו מאשרים פתיחה של חנויות לפי ענפים מסוימים: חשמל, כלי בית, אופטיקה, מכבסות ועוד ענפים שיפורטו מייד על ידי מנכ"ל משרד האוצר. מדובר כרגע בחנויות במרחב הציבורי הפתוח, ברחובות הערים, עדיין לא בקניונים ובשווקים.

הנחיתי את משרדי הממשלה לתת עדיפות למשרדים הממשלתיים שמשרתים את הסקטור הפרטי ואת הפעילות העסקית במשק. כי העצמאים, העסקים הקטנים, העסקים בכלל, הם נשמת אפה של הכלכלה והם ראויים לכל עזרה. ממחר אנחנו מחזירים לפעילות את גם את החינוך המיוחד בקבוצות של עד שלושה ילדים וגם נאפשר הפעלה של משפחתונים, עד שלוש משפחות עם מטפל קבוע.

אנחנו נתאים את התחבורה הציבורית להגדלת היקף הפעילות של המשק, כמובן תוך כדי הקפדה על ריחוק חברתי ועל חבישת מסכות. נאפשר פעילות ספורט לזוגות קבועים. נאפשר תפילות בחוץ של עד 10 אנשים, כלומר מניין. שוב, תוך שמירה של מרחק של 2 מטר בין המתפללים, וכמובן, שוב, תוך עטיית מסכות.

ביחס לבתי האבות, פרופ' גמזו יציג לי תוכנית מפורטת במהלך השבוע הבא. אנחנו נמשיך להשקיע משאבים גדולים מאוד באוכלוסייה הבוגרת שלנו, כי אנחנו תמיד זוכרים את התרומה שלהם למשפחות שלנו, למדינה שלנו ואנחנו מצווים לכבד אותם ולשמור עליהם. אזרחי המדינה הוותיקים, כל מדינת ישראל מחבקת אתכם והיא עושה זאת באהבה גדולה ובדאגה גדולה.

אלה הם עיקרי התכנית החדשה. היא נקבעה בשיתוף פעולה עם משרדי הבריאות והאוצר ועם כלל משרדי הממשלה. אנחנו נביא אותה הלילה לאישור הממשלה. אם נראה תוך שבועיים שמגמת השיפור נמשכת – נוסיף הקלות. עם זאת, במידה שתהיה התפרצות נוספת של הקורונה, אנחנו נאלץ ללכת אחורה.

אני רוצה להבהיר לכם שכך עושות ומתכוונות לעשות כל המדינות, בלי יוצא מן הכלל. חלק כבר עשו הקלות ונאלצו ללכת אחורה כי המגפה פרצה שוב. כששוחחתי על כך הערב יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות, עם פרופ' ליפשיץ מאוניברסיטת הרווארד הוא אמר לי: 'אין דרך אחרת. אתה פותח, מנסה, ואם צריך סוגר. פותח וסוגר'. וכמובן, ההצלחה במידה רבה תלויה בנו, בכולנו.

המדדים שלנו להמשך ההקלות הם בראש ובראשונה: המשך האטת ההתפשטות בתחלואה והתייצבות המגמה לגבי חולים קשים, כדי שמערכת הבריאות שלנו תמשיך לתפקד ולא תקרוס. המפתח להצלחה הוא להמשיך באותה דרך של החלטות מדודות וזהירות, וכמובן המשך התנהגות אחראית של הציבור.

עד שיימצא חיסון לקורונה, אנחנו נמצאים במציאות אחרת, העולם כולו השתנה. אנו פשוט נצטרך להתקיים בשגרת קורונה. דווקא משום כך, אני מוסיף להשקיע מאמצים גדולים כדי שתקום ממשלת חירום ואחדות לאומית שהמדינה כל כך זקוקה לה. אין מישהו שרוצה בזאת יותר ממני, כי ראיתי את נגיף הקורונה דוהר אלינו, ואני יודע גם שהוא לא עומד לעזוב אותנו בטווח הנראה לעין. בתנאים האלה אני גם יודע שהמדינה זקוקה לממשלה רחבה ויציבה.

אני עובד יומם ולילה, סביב השעון ממש, כדי להילחם בקורונה, ואני ראיתי ורואה בממשלת חירום ואחדות לאומית חלק הכרחי להשגת ניצחון במלחמה הזאת. זו הסיבה שהסכמתי באופן חסר תקדים לבקש יחד עם בני גנץ מנשיא המדינה את המשך הארכת המנדט שלו, כי אני רוצה באחדות, כל השאר זה ספינים.

אני מבקש לפנות עכשיו לאזרחינו המוסלמים: חג הרמדאן בפתח. כפי שאזרחי ישראל היהודים נהגו בחג הפסח, אני מבקש כעת מכם לסעוד בארוחות הרמדאן רק עם המשפחה הגרעינית. אני מבקש מכם, שימרו על הכלל ותשמרו כך על עצמכם ועל חיי יקיריכם.

אזרחי ישראל, בשבוע הבא יחלו ימי הזיכרון והתקומה הלאומיים. אירועי הזיכרון, הפעם, לא יהיו עם קהל. כך גם לגבי אירועי יום העצמאות. החגיגות צפויות להיות השנה בבתים, במרפסות. אבל גם בתנאים הללו נניף בגאון, מעלה-מעלה, את דגל המדינה. כפי ששר יהורם גאון: 'לא תנצחו אותי!'. אז ברוח הזאת אני אומר לכם הערב הקורונה לא תנצח אותנו.

אני אומר את זה באמונה עמוקה וגם בהוקרה עמוקה. בהוקרה עמוקה לצוותים הרפואיים, למד"א, לכל שירותי ההצלה, לחיילים, לחיילות, לשוטרים ולשוטרות, למורים ולמורות, לנוער הנפלא שלנו, שהולכים לבתי הקשישים להביא להם חבילות של מזון ותקווה.

אזרחי ישראל, ההישגים שלנו עומדים מול כל קנה מידה עולמי. מה גם שאנחנו חיים במדינה מאוד קטנה ומאוד מאוד צפופה. לכן יש פה הישג חשוב שלכם. אין כמוכם, אתם נהדרים. כתף אל כתף, נמשיך יחד במאבק נגד נגיף הקורונה, נמשיך יחד וננצח".

צילום | קובי גדעון /לע"מ
צילום | קובי גדעון /לע"מ

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: