מבזקים

עכברים שעברו חיסון חדש לנגיף הקורונה פיתחו עמידות למחלה

תוכן עניינים

עכברי המחקר ייצרו נוגדנים שמכוונים ל- SARS-CoV-2 בכמויות שנראות מספיק גדולות כדי לנטרל את הנגיף. המהלך הבא יהיה חיסון גם לבני אדם

גבריאל ודררו | י"א בניסן תש"פ | יום ראשון 5 באפריל 2020 | מערכת ישראל ניוז

מדענים הציגו היום (א') בכתב העת EbioMedicine חיסון חדש כנגד נגיף הקורונה שהדביק כבר מאות אלפי אנשים ברחבי העולם והרג עשרות אלפים. החיסון כבר נבדק על עכברים והחוקרים מקווים שניתן יהיה לבדוק זאת גם בקרב אנשים בחודשים הקרובים.

שמו של החיסון החדש, PittCoVacc מתייחס לאוניברסיטת פיטסבורג בה פותח החיסון. העובדה שהמדענים יכולים לבוא בחיסון שם כל כך זמן קצר לאחר התפרצות SARS-CoV-2 נובעת מהעבודה שהם הכניסו בעבר למלחמה בנגיפים SARS-CoV ו- MERS-CoV, אשר 2003 ו- 2014 להיט. החוקרת אנדראה גמבוטו, מאוניברסיטת פיטסבורג אמרה כי "שני הנגיפים הללו, הקשורים קשר הדוק ל- SARS-CoV-2, לימדו אותנו כי חלבון ספציפי הנקרא חלבון ספייק, הוא מה שחשוב לגרום לאנשים להיות חסינים מפני הנגיף.

"חלבוני הדוקרנים האלה ממוקמים בצד החיצוני של הנגיף", אמר הוויראולוג בארט האגמנס, הקשור לארסמוס MC וגם מעורב בפיתוח PittCoVacc. "חלבונים אלה חשובים לנגיף מכיוון שהם מאפשרים לנגיף להיכנס לתאים." פיתוח חיסון שמכוון לחלבונים אלו על הנגיף הרבה יותר קשה, או אפילו בלתי אפשרי להיכנס לתאים שלנו.

החיסון מכיל חלקיקים מחלבונים אלה. ברגע שאותם חלקיקים ויראליים נכנסים לגוף, מערכת החיסון מייצרת נוגדנים הנקשרים לחלבונים אלה והופכים אותם ללא מזיקים. "אתה גם מייצר את הנוגדנים האלה אם הנגיף מדביק אותך כעת, אבל אז זה מאוחר מדי", אומר האגמנס. "בכך שאתה מוודא שכבר יש לך את הנוגדנים, לפני שהנגיף מדביק אותך, ניתן למנוע זיהום או לפחות לנקות את הנגיף במהירות".

"מה שחשוב כרגע הוא שהחיסון מעורר תגובה חיסונית מהירה", אומר האגמנס. "פירוש הדבר שתראה תגובה משמעותית של מערכת החיסון תוך מספר שבועות. בנוסף, חשוב שהתגובה החיסונית תימשך זמן רב. " נכון לעכשיו – מכיוון שהעכברים קיבלו את החיסון לפני זמן לא רב – לא לגמרי ברור כמה זמן העכברים המחוסנים נשארים חסינים, אך על סמך מספר הנוגדנים שהעכברים ייצרו, החוקרים צופים כי בעלי החיים יהיו מוגנים לפחות שנה. להיות.

מחקר המשך: הנגיף צריך להיות לא רק יעיל, שזה גם מאוד חשוב שזה יהיה בטוח. מחקרי ההמשך יצטרכו להראות זאת. המדענים מקווים לבדוק את החיסון שלהם על בני אדם מתישהו בחודשים הקרובים. אבל אנחנו עדיין לא שם. "כדי לבחון את היעילות והבטיחות בקרב אנשים, אתה צריך להקים מחקרים בהיקפים גדולים וזה לוקח זמן", אומר האגמנס. הוא מצפה שייקח לפחות עוד שנה או יותר לפני סיום החיסון. השאלה הגדולה היא כמובן אם אנו עדיין זקוקים לחיסון. "אנחנו לא יודעים," אומר האגמנס. מכיוון שככל שחולף הזמן, כך אנשים רבים יותר לוקים בנגיף בקרב החברים, וסברה כי לאחר פגישה עם הנגיף, חולי קורונה לפחות חסינים ממנה במשך זמן מה. גם אם החיסון נגמר רק כשהפנדמיה כבר עברה, עבודתם של האגמנס ועמיתיהם אינה אלא סרק, הוא מדגיש. "הציפייה היא שהנגיף ימשיך להסתובב. נניח שהוא יחזור בשנה הבאה, אז ייתכן שחיסון כזה נחוץ שוב קשה".

עם זאת, גם אם למעשה לא נעשה שימוש בפועל בחיסון הספציפי הזה, העבודה תמיד תשתלם בכיוון השעון, או נגד כיוון השעון. מכיוון שכעת החוקרים בונים את החוויות והידע שהם צברו עם נגיפי הקורונה אחרים – כמו SARS ו- MERS – כך בעתיד אנו עשויים לבנות על עבודת המחקר שמתבצעת כעת ב- SARS-CoV-2. כי לא בטוח שזו המגיפה האחרונה. וזו גם הסיבה שהאגמנס ועמיתיו שוקלים גם שיטות חיסון חדשות, כמו אלו עם 400 המחטים הקטנות. "זו גם אסטרטגיה ארוכת טווח", מדגישה האגמנס. "עלינו להמשיך לחשוב על אסטרטגיות התערבות חדשות." מכיוון שנגיפים חדשים ממשיכים להוות איום, כמו שנגיף קורונה חדש זה מוכיח שוב.

חיסון נגד קורונה נעשה על עכברים
שיטת חיסון עם 400 מחטים קטניות
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: