מבזקים

זהירות: סכנות בריאותיות בפירות מיובשים המיובאים מחו"ל

תוכן עניינים

ט"ו בשבט כבר כאן, ורגע לפני שאתם מעמיסים ערימות של פירות יבשים, כדאי שתדעו על הסכנות הבריאותיות האורבות לכם מפירות יבשים המיובאים מחו"ל. אפשר לאכול אותם, רק כדאי שתעשו זאת בחכמה

צבי סרוסי | י"ד בשבט תש"פ | יום ראשון 9 בפברואר 2020 | מערכת ישראל ניוז

לקראת ט"ו בשבט שאלו את הרב בן ציון מוצפי על הסכנות הבריאותיות שאורבות באכילת פירות יבשים המיובאים מחו"ל ואיך צורכים אותם בתבונה. הרב בן ציון מוצפי: "לפי מה שחקרתי מומחים יודעי דבר, המצב מאוד חמור בעניין זה, ואזכיר פרטים חלקיים ומעטים מתוכם. הפירות היבשים מיובאים ממדינות שונות כמו טורקיה, טיוואן, תילאנד, סין והמזרח, שם אין פיקוח רציני וקפדני על תעשיית המזון. שם מוסיפים לפירות היבשים כל מיני חומרים כימיים המכילים גפרית, זרחן מסוכן, צבעי מאכל, טרטזין, סולפור, חומרי הדברה נגד יתושים ותולעים, עמילן, סוכרים מסוכנים, שמן דקלים מוצק שהוא מסוכן למחלה הידועה, שומן רווי מוצק הגורם לכולסטרול גבוה, חומצות התעשיה, שמן פרפין, SO 2 המסוכן, ועוד מרעין בישין.

"כל החומרים הללו מורכבים כדי לשמר את הפירות, לייצבם, לצבוע אותם בצבעים זוהרים, והם מסוכנים ביותר לבריאות. הם יוצרים אלרגיה, היפר אקטיביות בעיקר לילדים, מתח ועצבנות, בעיקר אסטמה ובעיות נשימה קשות, סרטן קיבה, צריבות עור, ועיניים, חולשה ונזק לכבד ולאיברים הפנימיים. הפירות נצבעים בצבעים מרהיבים מלאכותיים המזיקים לבריאות האדם.

"הצבע הכחול מסוכן ביותר כי הוא מכיל פחם מזיק, וגם זפת. צבע ירוק E133, אדום בוהק E129, צהוב סנטס יולו E110. בעיקר יש להימנע מאכילת קיווי מיובש שמכיל טרטזין 102. עוד פירות יבשים מסוכנים לבריאות הם אבטיח מיובש, משמש הצהוב שהוא עם תוספת חומצות וזרחן. המשמש האורגני הטבעי הוא בצבע חום כהה. כמו כן צימוקים בתוספת שמן פרפין המזיק לקיבה, פרוסות מלון סכנה ממש, בננות מטוגנות מכילות זפת וגפרית, גם שמן דקלים מוצק המסוכן שבעתיים.

"אגוזים יש לקנות עם קליפה, כי הקלופים מאבדים מחצית מערכם התזונתי ועוברים תהליכי הגנה בחומרים לא בריאים, וזה כולל פיסטוק קלוף, שקדים קלופים, ולבנים. כל זה ועוד אמר לי היום מומחה לתעשיית המזון להזהיר את הציבור, כי בהלכה חמורה הסכנה יתר מאכילת איסור. לא הזכרנו את הפירות הנגועים בתולעים, רמשים, ושאר מיני יתושים".

שואל נוסף מבקש מהרב: קראתי את המאמר של הרב על הסכנה באכילת פירות היבשים. מה נאכל בט"ו בשבט ומה הרב עושה?

הרב בן ציון מוצפי ענה: "תמר מגידולי בקעת בית שאן, פרוסת אבוקדו, פרוסת אתרוג, שקדים מגידולי הארץ, פלח תפוז, פרוסת תפוח, אגוז פקאן ממטעי הגליל, (לא טורקי) פרוסת קיווי טרי, אם יש מקום עוד חצי בננה טרייה, לברך פרי האדמה. כדאי ליהנות מפירות ארצנו הקדושה, ולפרנס את החקלאים היקרים".

 

שוק מחנה יהודה ירושלים, מתוך אתר פיקיויקי. צילום | לליב גל
שוק מחנה יהודה ירושלים, מתוך אתר פיקיויקי. צילום | לליב גל

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: