מבזקים

אופניים חשמליים כפתרון לבעיית הפקקים

תוכן עניינים

העומס בכבישי ישראל הוא כמעט אקסיומה, ולמרות שרכיבה על אופניים חשמליים עשויה להיות פתרון של ממש לבעיה התחבורתית הצפופה, נראה לעתים שהמדינה פועלת דווקא בכיוון ההפוך.

במקום לעודד ולקדם רכיבה ירוקה על אופניים חשמליים, במיוחד באזורים הצפופים והפקוקים של מרכז הארץ, משטרת ישראל והפקחים העירוניים "עסוקים" בלחלק לרוכבים חשמליים דוחות בשווי שנתי כולל של למעלה מ-11 מיליון שקלים. כ-35% מהדוחות הללו בגין "רכיבה על המדרכה" ובמילים אחרות – אי יצירת פקקי תנועה בצירים המורכבים, שרבים מהם נתונים תחת העבודות הכבדות על הרכבת הקלה.

אופניים חשמליים, מהם בעצם?

אופניים חשמליים הם למעשה אופניים רגילים ששודרגו על ידי היצרנים עם מספר פיצ'רים שהעיקריים שבהם הם מנוע (המורכב בדרך כלל במרכז הגלגל האחורי) וסוללה המספקת לו אנרגיה. אלו אופניים שיכולים להגיע בקלות למהירות של כ-25 קמ"ש (לפי חוק) ולהחזיק את העוצמה הזו למשך כ-20-30 ק"מ.

במילים אחרות, אם אתם גרים בראשון לציון ועובדים בחולון, או גרים בפתח תקווה ועובדים בתל אביב, אופניים חשמליים יכולים בקלות להיות הרכב שלכם. במקום להוציא את המכונית מהחנייה היישר לפקקים של רוקח או צומת חולון, פשוט רוכבים בכיף ומגיעים במהירות מדלת לדלת.

אופניים חשמליים הופיעו לראשונה בישראל בערך בשנת 2010, ומאז השוק עבר התקדמות רבה. אם בשנים הראשונות, כשדיברנו על אופניים חשמליים דיברנו בדרך כלל על אופניים רגילים שעברו "הסבה" חשמלית, כיום האופניים החשמליים מגיעים מחושמלות היישר מהמפעלים. זאת ועוד, התחרות בין היבואנים שמביאים ארצה את הכלים החשמליים הביאה להתפתחות בריאה של הענף עם דגמים בטיחותיים, איכותיים, יציבים ונוחים. דגמים שהותאמו כידי מעשה אמן לאופיים של הרוכבים החשמליים בארץ הקודש.

יותר אופניים חשמליים – פחות מכוניות בכבישים

הגודש והעומס בכבישי ישראל הוא עובדה מוגמרת. יתרה מזו, מדובר ב"מכת מדינה" גם בהשוואה למדינות אחרות בעולם. הנה לדוגמה נתון שהגיע רק לאחרונה מדו"ח רשמי של ה-OECD – ישראל היא אחת המדינות הצפופות ביותר בארגון מבחינת היקף כלי הרכב לכל ק"מ כביש.

כמה זה יוצא במספרים? ובכן בעוד שהממוצע במדינות הארגון עומד על פחות מ-800 מכוניות על כל ק"מ כביש, בישראל אנחנו מדברים על כמעט 2,800 כלי רכב בכל ק"מ כביש. אין זה פלא אם כן שדו"ח שנערך על ידי מכון המחקר והמידע של הכנסת לאחרונה קבע כי הנזק שנגרם למשק הישראלי בשל הפקקים עומד על כ-35 מיליארד שקלים בשנה, וכי כלכלנים אקדמאיים סבורים שבשנת 2040 יהיה מדובר על נזק שנתי של יותר מ-100 מיליארד שקלים.

בחזרה לעידוד אופניים חשמליים בישראל, קל לראות מהנתונים הללו עד כמה חשוב להשקיע בענף הירוק והזעיר. מחקר שבוצע על ידי הטכניון בחיפה, בעבור משרד התחבורה, מצא שיותר מ-75% מהרוכבים החשמליים בישראל הם בני 19-64. במילים אחרות מדובר על רוכבים שהיו יכולים כנראה לנסוע ברכב, אך מעדיפים דו-גלגלי-חשמלי. אם תרצו, כמעט כל זוג אופניים חשמליים שאתם רואים ברחוב הוא למעשה רכב פחות שאתם נוסעים מאחוריו בכביש. ככה פשוט.

אין ספק שאם ישראל תשכיל להשתמש בטרנד החשמלי ולפתח אותו, בין השאר על ידי סלילת שבילי אופניים ייעודיים והסרת מגבלות וחסמים, המשק והחברה שלנו יהיו אלו שירוויחו מהמהלך.

_________________________

המאמר נכתב בשיתוף אתר "הרוכב החשמלי", פורטל האופניים החשמליים המוביל בישראל, המציע מדריך רכישת אופניים חשמליים, סקירת דגמים ואינדקס חנויות אופניים חשמליים ברחבי הארץ.

 

bike_israelnews

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: