מבזקים

המהלכים להרכבת ממשלה: החוקים, המועמדים, האפשרויות והתסריטים השונים

תוכן עניינים

בחודש ינואר דיווח פרשנינו אלי ששון כי הנחישות של התקשורת להוריד את נתניהו, תגרום לקטסטרופה. בחודש ספטמבר דיווח על המציאות בכאוס הפוליטי ועל הדרך לפתרונה. מאז עברה שנה, תקראו מה יש לו לומר על כך

אלי ששון | י"ד בכסלו תש"פ | יום חמישי 12 בדצמבר 2019 | מערכת ישראל ניוז

חוק יסוד הממשלה: החוק מקנה לנשיא סמכות להטיל על מועמד שנראה בעיניו כבעל הסיכויים הגדולים ביותר להרכיב ממשלה עם מספר הממליצים הגדול יותר (לא מחייב שיהיה ראש הסיעה הגדולה ביותר) וזאת לאחר שנפגש עם כל סיעות הכנסת ושמע את המלצתם.

לרשות המועמד שיקבל את המנדט יעמדו 28 ימים עם אופציה להארכה של עד 14 ימים נוספים (זו רק אופציה, אך לא חובה) משלא הצליח המועמד להרכיב ממשלה יטיל הנשיא את האפשרות למועמד אחר שיודיע שיש באפשרותו להרכיב ממשלה וגם לו יוקצו 28 ימים בלבד. באם גם המועמד השני ייכשל, רשאים רוב חברי הכנסת לבקש מהנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה למועמד אחר, בתנאי שהוא יודיע שהוא מוכן לקבל עליו את המשימה. לרשותו יעמדו 14 ימים בלבד. באם גם המועמד הזה ייכשל, יודיע הנשיא ליו"ר הכנסת שאין אפשרות להרכיב ממשלה בכנסת הנוכחית ואז יוכרז מועד לבחירות חדשות שיתקיימו כעבור 3 חודשים.

המצב נכון לעכשיו (להזכירכם נכתב בחודש ספטמבר השנה), כרגע לאף מועמד אין רוב להרכיב ממשלה, כי לגנץ יש רק 54 תומכים ולליכוד יש 55. ליברמן יושב על הגדר וחלק מהמפלגה הערבית עדיין לא החליט סופית. החרדים ולפיד הצהירו שלא יישבו יחד בממשלה על שהיא, גנץ ומפלגתו פוסלים ישיבה בממשלה בראשות נתניהו. עקב המצב הטרום משפטי (שימוע בטרם החלטה על הגשה, או אי הגשת כתב אישום) של נתניהו. פרץ ומפלגת העבודה גם התחייבו שלא יצטרפו לממשלת נתניהו מנגד הודיע ליברמן שלא יצטרף לממשלה שתכלול את החרדים, או שלא תהיה מורכבת משתי המפלגות הגדולות.

עוד נכתב בחודש ספטמבר: נתניהו לא יצטרף לממשלת אחדות בראשות גנץ, כשהוא לא בתפקיד ראש ממשלה ראשון (סביר להניח לכאורה, כי זה קורה עקב בעיה משפטית) ולכן על פניו נראה כאוס מוחלט בדרך לסיום הבחירות שלא נגמרות.

מהן האופציות שיש למועמדים? גנץ מעט בבעיה, כי במקרה הכי אופטימי הוא יצטרך את קולות הרשימה המשותפת, דבר לא ייראה טוב בציבור וגם את הקולות של ליברמן. נתניהו זקוק לקולות של פרץ ומפלגת העבודה כדי להגיע ל- 61 מנדטים, אך כרגע נראה שפרץ לא יצטרף (בשלב זה). נותרה האופציה של צירוף ליברמן ומפלגתו שהצהיר פעמים רבות שהוא לא יצטרף לנתניהו כשהחרדים בפנים.

אם כך, מהו שובר השוויון שיכול לגרום בכל זאת להרכבת ממשלה?
בהנחה שהנשיא יטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה, נתניהו יתקשה לעשות זאת אלא אם פרץ יתרצה ויצטרף. או בתסריט אחר שבו פורצים אירועים ביטחוניים קשים (במהלך ניסיון הרכבת הממשלה) ביוזמה, או באשמת ארה"ב, סעודיה, איראן, חיזבאללה, חמאס, או ישראל. מה שיכול לגרום לצרוף כחול לבן לממשלת חירום, או לצירופו של ליברמן (מה שיכול לעזור לו להתיר את נדרו) כשר ביטחון מלא בממשלת נתניהו. כל זאת בתירוץ של ביטחון המדינה קודם לכל, ואולי כבונוס הוא ידרוש וייתכן שיקבל, אפשרות לרוטציה בראשות הממשלה עם נתניהו החל מהשנה השלישית, או הרביעית ואולי גם מעבר לכך.

אלו האפשרויות והן רבות אך רק אחת מהן אולי תתממש. במצב זה אין הרבה פתרונות. ממשלת אחדות בראשות נתניהו לא תהיה, כי כחול לבן לא ייתנו לזה יד. אחדות בראשות כחול לבן גם זה לא יהיה, כי נתניהו לא ייתן יד לזה. עקב מה שמצפה לו מצד המערכת המשפטית. ממשלה צרה עם צירוף ליברמן סיכוייה נמוכים מאוד, ובצירוף מפלגת העבודה הסיכוי גם נמוך, אך זה הפיך. עקב פסילה אישית של נתניהו, בגלל הבעיות המשפטיות. המוצא היחיד שיכול לדעתי לבוא בחשבון (במידה ותבערה ביטחונית לא תקדים את המהלך) זה הבנות והסכמה בין מערכת המשפט, לבין נתניהו על הסדר טיעון ופרישה מיידית של נתניהו, בתמורה לכתב אישום מינורי שיכול לכלול קלון, אך בשום אופן לא כלא. כך גם נתניהו יהיה מרוצה וגם המערכת תשיג את מבוקשה וזה הורדת נתניהו מהבמה. במקרה ויושג הסד כזה אז פתוחה הדרך להקמת ממשלה צרה בראשות איש ליכוד אחר. (כל מועמד ראוי בעיניי, פרט לאחד) שאליה יצטרף בריצה, כן בריצה פרץ ומפלגתו תמורת תיק שמן כמו ביטחון, או אוצר. כך שבמקרה כזו נחסוך כאוס ארוך וכסף רב (ואולי לא רק כסף) וגם נשמור על כבודו של נתניהו, כי בכל זאת האיש עשה רבות למדינה ויש לקחת זאת בחשבון. כל זה מותנה בכך שמהלך ביטחוני לא יקדים את התסריט הזה.

והבוקר (יום חמישי 12/12) מסתבר שאכן זה מה שקורה במדינה. הוצאות של למעלה מ- 10 מיליארד שקל שזה כולל הוצאות החקירה ו- 3 מערכות בחירות, הזנחה של מערכות השלטון שזה כולל את הביטחון, הבריאות וכאוס שלטוני ועוד היד נטויה. כל זאת כדי להביא את הראש של נתניהו. בטבע, כשהטורף רואה שהטרף המיועד חפץ חיים ועושה הכל כדי לשרוד, לעיתים הוא מניח לו, וטוב יהיה אם נאמץ את טבע החיות ונחסוך המון כסף ואולי קטסטרופה שלטונית, או ביטחונית.

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: