מבזקים

אביב אלגור: "רכישת רשת מגה בידי יינות ביתן היא מהלך נועז"

תוכן עניינים

רשת יינות ביתן שטרם סיימה לשלם על הרכישה של רשת "כמעט חינם", מיהרה לרכוש רשת נוספת בקשיים – רשת "מגה". אביב אלגור, איש עסקים המומחה במיזוג חברות טוען כי מדובר ב"מהלך נועז עם מקדם סיכון קיצוני"

יוחנן מילר 8/12/19

שוק הקמעונאות בישראל מסובך. מצד אחד, הוא סובל ממיעוט שחקנים ביחס למדינות אירופה וארצות הברית, כאשר שולטות בשוק מעט מדי רשתות מרכולים וסופרמרקטים. מצד שני, גם כאשר ישנם ניסיונות להרחיב את השוק ולפתוח רשתות נוספות, הן נסגרות לא פעם בשל קשיי ניהול או משברים אחרים.

כך היה עם רשת "כמעט חינם", שאומנם לא הייתה בפריסה רחבה כמו שופרסל או רמי לוי, אך כן היו בבעלותה מספר לא קטן של סניפים. הרשת, שנכנסה למשבר כלכלי, נקנתה ע"י רשת מרכולים אחרת – רשת יינות ביתן לפני מספר שנים. רשת נוספת שנקלעה לקשיים וחיפשה משקיעים חדשים הייתה רשת המרכולים השיתופית "קואופ" הריבוע הכחול, שנמצאת כיום בבעלות "מחסני השוק".

רשת יינות ביתן, שטרם סיימה לשלם את כל הסכום בעבור "כמעט חינם", אצה רצה לרכוש את רשת "מגה", שנקלעה אף היא לקשיים כלכליים. לדעת אביב אלגור, איש עסקים העוסק במיזוג חברות למעלה מ-15 שנים, "החיפזון של יינות ביתן לרכוש עוד רשת שנמצאת בקשיים, הינו מהלך נועז עם מקדם סיכון קיצוני".

 

1.6768246.4115766029

"החיפזון של יינות ביתן לרכוש עוד רשת שנמצאת בקשיים, לא ברור" | צילום: יח"צ

 

אביב, מדוע לדעתך מדובר בצעד מסוכן?

"רכישה של רשת מרכולים, לא משולה לרכישת ג'ינס או מכשיר סלולרי בקניון. הדבר מצריך הכנה מוקדמת, ידע וניסיון ברכישה של חברות שנמצאות במצב כלכלי בעייתי, וכמובן משאבים כלכליים", הוא אומר. "כדי לרכוש רשת מרכולים בפריסה ארצית, עם מאות עובדים, סחורות, נכסי נדל"ן ועוד, נדרשים ידע, ניסיון, מקצועיות והבנה בתחום, ולפי שעה נראה שלמנהלי יינות ביתן לא היה את כל אלו".

"מנהלי יינות ביתן יכולים להיות מעולים ניהול רשת קמעונאית, אבל בכל הנוגע למיזוג ורכישה של חברות, הם היו צריכים להיעזר במומחים חיצוניים ובאנשי מקצוע המנוסים בתהליכים של מיזוג ורכישה של חברות, בעיקר כאלו הנמצאות במשבר כלכלי", מוסיף אלגור.

לשיטתך, מנהלי יינות ביתן פעלו לא בצורה נכונה?

"כמובן. ניכר כי למנהלי החברה חסר ניסיון וידע ברכישה של חברות ורשתות. אחרת, לא ניתן להסביר תהליך נועז כמו זה. החברה טרם סיימה לשלם את הסכום הכולל של "כמעט חינם", וכבר מיהרה לרכוש עוד חברה, יותר גדולה עם כמות סניפים אדירה בפריסה ארצית – זה מנוגד לתהליכים כלכליים זהירים וברורים", אומר אביב אלגור.

 

grocery-store-2619380_1280

"קשה לי להאמין שסניפים יסגרו" | צילום: PIXABAY

 

"המנהלים כנראה סמכו על הידע והכישורים שלהם בניהול רשת מרכולים, ויצאו להליך רכישה נוסף תוך מספר שנים. הסיכוי שיצא מהתהליך הזה רווח כלכלי, הוא נמוך לדעתי. ישנה תחושה שהשיקולים לא היו נייטרלים ואובייקטיבים, אלא הרצון להשתלט על עוד ועוד סניפים בארץ, הניע את מנהלי הרשת", הוא טוען.

האם לדעתך יסגרו סניפים בשל המשבר ביינות ביתן?

"קשה לי להאמין שסניפים יסגרו. לשיטתי, הסניפים כנראה יועברו לידי רשת אחרת, כאשר רשתות כמו רמי לוי, שופרסל ואולי טיב טעם יבחנו את כדאיות ההשקעה בסניפים הבעייתיים. כמו כן, יינות ביתן תצטרך להיכנס לתהליך שיקום והבראה מורכב, כאשר היא מכילה בתוכה 2 רשתות שהיא קנתה ובלעה אותן, ולכן אותה התייעלות, כפי שמדברים עליה רבות בתקשורת, תהיה קשורה לצמצום הוצאות, צמצום כוח אדם ומשאבים", אומר אלגור.

 

אביב אלגור אומר, כי בשונה משוק האופנה שנמצא בקשיים, רשתות מרכולים שנמצאות במשבר כלכליים, יכולות למצוא פתרונות חדשים, כמו למשל שיתוף פעולה בין האונליין והקניות ברשת, לבין הסניפים הפיזיים. בנוסף, הוא מציע להגדיר סניפים מפסידים, ולסגור אותם כמה שיותר מהר, תוך שימור ופיתוח סניפים מצליחים ורווחים יותר, שיתרמו לתהליך ההבראה.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: