מבזקים

המלגות של פר"ח, לא מה שחשבתם

תוכן עניינים

פתיחת שנת הלימודים האקדמאית היא הזדמנות מצויינת להירשם למלגת פר"ח. מדובר באחת המלגות הפופולאריות ביותר בישראל, בה משתתפים מעל ל- 23,000 מכלל הסטודנטים ברחבי המדינה. מלגה שווה שיכולה להפוך את החיים בקמפוס להרבה יותר קלים ונעימים

אנקה גרינברג | י"ט בחשוון תש"פ | יום ראשון 17 בנובמבר 2019 | מערכת ישראל ניוז

איך קרה שאחת המלגות הפופולאריות ביותר בקרב בסטודנטים בישראל, מלגה של פר"ח, הפך לסיפור הצלחה לאורך השנים? מנכ"ל פר"ח מספר שאלות על התכנית הלאומית להשפעה חברתית. באיזה אופן נרשמים למלגה?

אלון גלרון: "ההרשמה לסטודנטים מתבצעת באתר פר"ח באופן נוח וקל לשימוש. נרשמים לפר"ח באמצעות מערכת ההרשמה אשר תוביל אתכם בכל השלבים, החל מבחירת הפרויקט וכלה בהזנת הפרטים האישיים".

במה מתבטא תמורתו של פר"ח?

אלון גלרון: "כ- 725 אלף סטודנטים פעלו בפר"ח מאז היווסדו, פר"ח נגע ישירות בחייהם של כ- 2 מיליון ישראלים, חונכים וחניכים. פר"ח הוא תכנית לאומית להשפעה חברתית שבאמצעותה מממש המל“ג את חזונו ומעודד את הסטודנטים למעורבות חברתית. סטודנטים רבים מעידים שמלגות מהוות חלק אינטגרלי ואף מהותי מהכנסותיהם במהלך לימודיהם וגם מאפשרות להם לעשות משהו טוב בדרך".

מהי המגמה בשנים האחרונות של מעורבות חברתית בקרב סטודנטים בארץ?

אלון גלרון: "בחמש שנים האחרונות נרשמה מגמת עלייה של 25% במספר הסטודנטים הנרשמים לפרח מקרב סטודנטים הלומדים באוניברסיטאות ובמכללות. נתון נוסף שעולה הוא כי ישנה עלייה של כ- 20% ב- 5 שנים האחרונות במספר הסטודנטים לתואר שני הנרשמים לתכנית. כמו גם, נרשמה עלייה משמעותית בשילוב סטודנטים חרדיים במלגות פר"ח בעקבות פתיחת פרויקטים ייעודיים".

מדוע פר"ח הפך לסיפור הצלחה לאורך השנים ונחשב המלגה הפופלארית בישראל?

מנכ"ל פר"ח: אלון גלרון | צילום יח"צ
מנכ"ל פר"ח: אלון גלרון | צילום יח"צ

אלון גלרון: "פר"ח התחיל מפרויקט קטן שמנה 12 סטודנטים בשנת 1974 והפך למפעל גדול וייחודי אשר מדי שנה משתתפים בו כ- 23,000 מכלל הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל.
חונכי וחניכי פר"ח מגיעים מכל זרמי החברה הישראלית, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, מקרית שמונה ועד אילת. בבסיס המודל של פר"ח עומד הקשר האישי, שמעצים את שני הצדדים ומטפח לכידות וסובלנות בחברה הישראלית. הסטודנטים מקבלים בתמורה לפעילותם, מלגת לימודים. פר"ח הוא תכנית לאומית באמצעותה מממשת מערכת ההשכלה הגבוהה את חזונה ומעודדת את הסטודנטים למעורבות חברתית.

פר"ח זכה בהכרה ציבורית במעמדו הלאומי, כאשר הוענק לו פרס ישראל במאי 2008. ארגון פר"ח הוא גוף ציבורי במימון ממשלתי. תכנית לאומית באמצעותה ממש המל"ג את חזונו ומעודד את הסטודנטים למעורבות חברתית. מהו החזון של פר"ח?

אלון גלרון: "פר"ח הוא תכנית לאומית להשפעה חברתית שבאמצעותה מממש המל“ג את חזונו ומעודד את הסטודנטים למעורבות חברתית. ארגון גדול ומנוסה, בפריסה רחבה שזכה בפרסים על תרומתו לחברה הישראלית לאורך שנים. המודל של פר"ח מוכיח את עצמו שנה אחר שנה, משוכפל במדינות שונות בעולם, ונחשב למחלק המלגות הגדול ביותר בישראל מבחינת תקציב והיקף פעילות. "אבל ההשפעה האמתית של פר"ח היא זו שמתרחשת על בסיס יומיומי ומרגישים אותה בבטן, בפנים. זה אותו ילד שמבין שהוא מסוגל או הסטודנט שזכה לשמוע סוד שאף אחד לא שמע.

"פר"ח מייצר מפגשים עם משמעות. בעולם מלא רעשי רקע וסרק, החונכות בפר"ח מאפשרת לחונכים לזהות את המשמעות האישית והחברתית הטמונה בפעילותם. חוויה בעלת עוצמה רבה בחייו של הפרט, כשלא פעם יש לה השפעה מכרעת על עיצוב אישיותו והתנהגות". מציין גלרון ומוסיף

"מהמפגשים של פר"ח כולם יוצאים נשכרים, הסטודנטים, הילדים והחברה הישראלית כולה. אנו נרגשים לקראת פתיחת שנת הפעילות ומצפים לגידול נוסף במספר הנרשמים לפר"ח". הוסיף ואמר גלרון

אלו פרויקטים חדשים הוטמעו בפר"ח בזמן האחרון?

אלון גלרון: "בפר"ח פרויקטים רבים ומגוונים, החל מהחונכות האישית הקלאסית וכלה בפרויקטים קבוצתיים שונים בתחומים מגוונים. זו השנה השלישית בה מתקיימת הדרכה קבוצתית לחונכים המשלבת למידה ומעורבות חברתית גבוהה וקושרת בין החוויה האישית להקשר החברתי. השנה מספר הסטודנטים שייקחו חלק בהדרכה הקבוצתית גדל באופן משמעותי מ- 2,000 סטודנטים בשנה הראשונה ו- 8,000 סטודנטים ל- 15,000 בשנה הנוכחית. סטודנטים שלקחו חלק בהדרכה בשנים הקודמות העידו שעברו חוויה משמעותית ומעצימה אשר אתגרה אותם להתמודד עם שאלות הקשורות לזהות האישית שלהם ולבעיות רחבות היקף בנושא החונכות והחברה".

מהו קרן מרום לסיוע סטודנטים יוצאי אתיופיה?

אלון גלרון: "קרן מרום נועדה לסייע לסטודנטים יוצאי אתיופיה לסיים תואר אקדמאי אוניברסיטאי במקצועות מבוקשים במשק על מנת שיוכלו להשתלב בשוק העבודה תוך מוביליות חברתית.

"מהשנה הנוכחית פר"ח תנהל את קרן מרום בו סטודנטים יוצאי אתיופיה שיהיו בשנה א' לתואר ראשון או שני יכולים להגיש מועמדות לתכנית זו ולהיות זכאים למלגה בסך 10,000 ₪ מדי שנה לאורך כל שנות התואר.

"לאורך שנים, סטודנטים יוצאי אתיופיה, גם כאלו שנולדו בישראל, שויכו ישירות למשרד העלייה והקליטה. החל משנה”ל הקרובה יושלם המעבר ממשרד העלייה והקליטה לות”ת מל"ג האחראי על תקצוב מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל ופר"ח תנהל את קרן מרום כחלק מתכנית "בדרך לפסגה". מטרות התכנית בין היתר הינם הגדלת מספר הסטודנטים ועידוד מצוינות אקדמית בקרב סטודנטים יוצאי אתיופיה".

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: