מבזקים

אריחים מקוריים מכיפת הסלע ייחשפו לראשונה לציבור

תוכן עניינים

בתערוכה מיוחדת לרגל 100 שנה לקרמיקה הארמנית של ירושלים, ייחשפו לראשונה אריחים מקוריים מכיפת הסלע בירושלים.

אהרון קלפה |  ח' בתשרי תש"פ | יום שני 7 באוקטובר 2019 | מערכת ישראל ניוז

בתאריך 25.9.19 תיפתח במוזיאון רוקפלר בירושלים תערוכה חדשה, פרי שיתוף פעולה בין מוזיאון ישראל ויד בן צבי, שמוקדשת ל-100 שנה לקרמיקה הארמנית של ירושלים. אמנות שהפכה לאחד מסמליה המובהקים של העיר, כרכיב מרכזי בנוף הירושלמי, אשר בני שלוש הדתות רואים בה סמל לזהותם המקומית.

הקרמיקה הארמנית, מסמליה המובהקים של העיר ירושלים, זוכה לתערוכה מיוחדת במוזיאון רוקפלר. בתערוכה יוצגו לראשונה אריחי קרמיקה נדירים מכיפת הסלע ומכנסיית יעקב הקדוש הארמנית וכן שורה של לוחות מקוריים של גדולי האמנים הארמנים מתחילת המאה הקודמת:

רזי גן-עדן: 100 שנים לקרמיקה הארמנית של ירושלים במוזיאון רוקפלר לארכאולוגיה
25 ספט' 2019 אוצר: פאוזי אבראהים אוצרת שותפה: נירית שלו-כליפא מעצב: אלירן משעל
שעות פתיחה מוזיאון רוקפלר: א', ב', ד', ה' 10:00-15:00, שבת 10:00-14:00 כניסה חופשית

האסכולה הייחודית של הקרמיקה הארמנית בירושלים נולדה ב-1919 עם אמנים ארמנים שהגיעו לעיר בתום מלחמת העולם הראשונה וראשית ימי השלטון הבריטי בארץ, אבל שורשיה נטועים כבר במאה ה-16, באמנות החצר של האימפריה העות'מאנית. אותם פליטים ארמנים יצרו אסכולה אמנותית חדשה ששאבה, נוסף על מסורת הקרמיקה של האימפריה העות'מאנית, גם מהאמנות המקומית.

בתערוכה ייחשפו סודות הקרמיקה הארמנית ויוצגו בה דימויי גן-העדן הססגוניים המשובצים על קירות מבנים, בחצרות ובתוך בתים, וכן אריחים מקוריים מכיפת הסלע, מן הפטריארכיה הארמנית בירושלים ועוד. כך לדוגמה יוצגו אריחים מקבר דוד שהגיעו להר ציון במאה ה-17 מדמשק והושחתו בפעולת ונדליזם בשנת 2013, וכן אריחי קרמיקה מקוריים מכיפת הסלע מהמאה ה-16 שהוסרו על ידי הבריטים במסגרת השיפוצים בהר הבית בשנות ה-30 של המאה הקודמת. כמו-כן יוצגו לראשונה ממצאים נדירים שהתגלו בפרויקט סינון העפר של הר הבית ומקורם בכבשן מבית המלאכה שעמד סמוך למסגד אל-אקצא שבו הפיקו את האריחים שכיסו את כיפת הסלע בתקופה העות'מאנית.

יוצגו גם עבודות של מייסדי האסכולה של הקרמיקה הארמנית וממשיכיהם: דוד אוהנסיאן, הצמד מגרדיש קרקשיאן ונישאן בליאן, בני הזוג מרי וסֶטראק בליאן, סטפן וברג' קרקשיאן ועוד, ולצידן יצירות של אמנים ארמנים וישראלים בני זמננו וכן מיזם של סטודנטים מהמחלקה לעיצוב קרמי ב"בצלאל", מחווה לקרמיקה ארמנית ולקרמיקה שנוצרה בימי "בצלאל" של שץ.

פאוזי אבראהים, אוצר התערוכה ואוצר מוזיאון רוקפלר, והאוצרת השותפה לתערוכה נירית שלו-כליפא: "התערוכה 'רזי גן-עדן' היא הזדמנות יוצאת דופן להתוודע אל ההיסטוריה של ירושלים במאה השנים האחרונות דרך נתיב אמנות הקרמיקה הארמנית ולהבחין כיצד בעיר הקודש רבת-הניגודים נעשתה הקרמיקה הארמנית של ירושלים לרכיב צורני משותף לעמים ולדתות שבה".

התערוכה במוזיאון רוקפלר לארכאולוגיה – שלוחה של מוזיאון ישראל – במבנה המנדטורי שלו, המעוטר אף הוא בקרמיקה ארמנית, מאפשרת הצצה לגן-עדן מסוג אחר.

התערוכה בתמיכת הרשות לפיתוח מזרח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת.

 

צילום: אלי פוזנר, מוזיאון ישראל
צילום: אלי פוזנר, מוזיאון ישראל
צילום: אלי פוזנר, מוזיאון ישראל
צילום: אלי פוזנר, מוזיאון ישראל
צילום: אלי פוזנר, מוזיאון ישראל
צילום: אלי פוזנר, מוזיאון ישראל
אריח קרמי מכיפת הסלע, מהמאה ה- 16. צילום: רשות העתיקות
אריח קרמי מכיפת הסלע, מהמאה ה- 16. צילום: רשות העתיקות
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: