מבזקים

רובי ונונו (רוברט ונונו) מסביר מדוע ניקיון עירוני הוא הכרחי

תוכן עניינים

רובי ונונו (רוברט ונונו) מזמין אתכם לתאר כי מלאכת ניקיון הרחוב בעיר, ריכוז אשפה והובלתה היו נפסקים, ליום אחד, והאחראיות הייתה נופלת עליכם, מה אתם הייתם עושים? כדי שתרחיש בדיוני מסוג זה לא יתקיים לעולם, מייסד ר.ג.א, רוברט (רובי) ונונו, חושף עבורכם את מלאכת הניקיון במרחב העירוני והחידושים בתחום.

"העיריות משקיעות כסף רב בדאגה לניקיון העירוני"
רובי ונונו (או כפי שמכנים אותו בתעשייה רוברט ונונו) מציין כי רבים ודאי יסכימו כי ייתכן ומרבית התושבים של הערים בישראל ובעולם אינם מעורים בנעשה בעיר, בביצוע הפעולות הנעשות ברשויות המקומיות מאחורי הקלעים בכלל ובפעולות השטח כדוגמת ניקיון עירוני ברחובות והפחים בפרט.
טרם צלילה אל מאחורי הקלעים, חשוב להבין את עלויות הסדר והניקיון השונות ואת רמת ההשקעה בניקיון עירוני, כזו שרק עולה ועולה: בדוגמה לאחוז ההשקעה בניקיון העירוני (ההולך וגדל במרבית העיריות בתקציבים המאוזנים).

עיריות ישראל הדואגות לתושביה משקיעות השקעות של עשרות מיליוני שקלים בשנה בעיריות רבות בארץ, חשוב להבין את המבנה העירוני הדואג לניקיון ברחובות – על כל פעולת ניקוי בעיר ישנם גורמים רבים ברשות המקומית המתאמים את השעות ואזורי הניקוי והאיסוף בהתאם לצורכי התושבים והפידבקים השונים: ניקוי רחוב, איסוף אשפה, שעות וימי איסוף גזם וכל פעולה הקשורה לניקיון וסדר מתוכננת ומתואמת בקפידה על-מנת לענות לצרכי הניקיון והתברואה ברחובות ובאותה נשימה לא להקשות על חיי השגרה של תושבי העיר.

מייסד ובעלי חברת ר.ג.א המספקת שירותי ניקיון ואיכות הסביבה לרחובות רבים בארץ, רוברט (רובי) ונונו, מספר על ההשקעה והמערך העומדים מאחורי הניקיון העירוני: "חשוב להבין שהעיריות משקיעות כסף רב בדאגה לניקיון העירוני, חברת ר.ג.א מספקת שירותי ניקיון ואיכות הסביבה לעשרות רשויות מקומיות ומוסדות ציבור בארץ". רוברט ונונו לא רוצה שתחשבו שמדובר בתהליך ארגוני פשוט וקל: "זה אולי נשמע פשוט אבל מאחורי אגפי שיפור פני העיר, תברואה ואיכות הסביבה בעיריות השונות עומדים העובדים והמנהלים בשטח ושירותי הניקיון העירוניים מתחילים בניקיון הרחובות והמוסדות הציבוריים, ממשיכים לפינוי אשפה וגזם, כלי רכב לפינוי ושטיפה בלחץ, אספקת פחים וטמוני קרקע ועד למשימות שונות בהתאם לצרכים של העיריות השונות בארץ".

חידושים בתחום הניקיון העירוני ואיכות הסביבה
אם נשאל את התושב הממוצע מה הוא יודע על נושאי הניקיון והסדר בעיר, באם לא יענה לכם "אין לי מושג מה קורה בעיר בכלל", סביר שבנושא זה יענה לכם כי הוא יודע שיש עובדים שאוספים פחים ועובדים המנקים את הרחובות – דבר שנכון אך לא מציג את המערך המלא בכל הקשור לניקיון והדאגה לרחובות נקיים ופחים ריקים מאשפה מזהמת.

במדינות המערביות המתקדמות, כמעט כל היבט של חיינו עובר מהפך של חדשנות טכנולוגית ומעבר לפעולות מתקדמות ולפעמים ללא צורך במגע יד אדם.
בשנים האחרונות חל שיפור טכנולוגי באופן בו מנקים את רחובות הערים בישראל ובעולם, אנשי איסוף האשפה כבר שנים רבות אינם נוגעים בפחים לצורך שפיכתם למשאית הזבל כאשר הדבר מבוצע על-ידי המשאית עצמה בלחיצת כפתור אחת פשוטה, את הגזם בעיר אוספות משאיות ייעודיות, את הלכלוך הקשה להסרה וכתמי לבני הרחוב השונים שוטפים בניקוי בלחץ ובקיטור וכל מה שצריך כיום הוא בעיקר לדעת לתפעל ולתזמן נכון את שעות האיסוף וכן לאפשר כמה שיותר תקנים לתפעול נכון של הניקיון העירוני ובהתאם לתקציב העיריות ההולך וגדל במרבית העיריות הגדולות והבינוניות בישראל.
רוברט ונונו גורס כי הצעדה לקדמה טכנולוגית ותהליכים אוטומטים בניקוי העיר, מהירים משאנחנו חושבים: "תראו את הטכנולוגיה כיום, כבר עכשיו רכבי האיסוף והשטיפה הינם מהמתקדמים בעולם. הקדמה הטכנולוגית בכל העולם תמיד הביאה איתה תהליכים אוטומטים וכבר כיום קיימת מערכת אוטומטית לאיסוף אשפה ללא מגע יד אדם וללא צורך בהפרעה לתושבי העיר. העתיד הקרוב והרחוק מכוונים לחדשנות טכנולוגית, מעבר לתהליכים אוטומטים ושיפור איכות חיי התושבים וכמובן איכות הסביבה".

רוברט ונונו: "חשיבות גדולה למעורבות קהילתית בניקוי העיר"
מעורבות קהילתית, חינוך ואיכות הסביבה הינם הנושאים החשובים ביותר בלב פעילות כל עיר.
כדי לערב את התושבים במערך הסדר הניקיון העירוני, אחד מהרעיונות החינוכיים-חברתיים החדשניים המבוצעים במקומות שונים בארץ הוא מבצע איסוף וניקוי אזור (כדוגמת ניקוי חופים).
עיריות שונות בישראל מקדמות תוכניות סדר וניקוי, לדוגמה עיריית ירושלים ביצעה מבצע ניקיון במזרח העיר בהובלתם של ילדי האזור או יום הניקוי העירוני של עיריית בית שמש, מלבד האפשרות להעשיר את הידע של הילדים במערך הניקיון העירוני, ניתן גם לחנך לניקיון ושמירה על איכות הסביבה ויחד עם זאת להוביל לתרומה לקהילה ולסביבה.
במבט נוסף אל העתיד, רוברט ונונו רואה את החשיבות של שילוב הקהילה בניקוי העיר: "המצב המושלם בעיר הדואגת לניקיון, איכות הסביבה וחינוך הקהילה הוא הגדלת המשאבים והתקציבים לניקוי העיר ויחד עם זאת הגדלת התקציב הקהילתי – כזה המאפשר לתושבי העיר להבין את המערכת ולסייע בניקוי ושיפור פני העיר".

robot_vanono

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: