מבזקים

סקירה מהעבר: סיפורה של תחנת הכח הסודית

תוכן עניינים

בשנת 1954 החלה ישראל בהקמת תחנת כח סודית ביותר במטרה שתפעל במקרה של פגיעה בתחנות הכח בתל אביב. במקום הוצבו טורבינות להפקת חשמל שיכלו לייצר בשעת חירום כ- 38 מגה וואט שזה משהו כמו 3% בצריכה של היום

אלי ששון | י"ד בתמוז תשע"ט | יום רביעי 17 ביולי 2019 | מערכת ישראל ניוז

פרויקט תחנת הכח הסודית יצא לדרך בשנת 1954 ומיקומו היה סמוך לשדרות רוקח, היכן שממוקם כיום מרכז רבין. הפרויקט הוקם בסיוע כספי השילומים מגרמניה והעבודות והפרויקט עצמו היו סוד לאומי שמור ביותר. העבודות התבצעו במהירות שיא, בלחץ הממשלה והצבא והסתיימו מעט לפני מבצע קדש בשנת 1956.

פרויקט תחנת הכח הסודית כונה "אתר 326" או בשמו השני "הג'ורה". הוא היה ממוקם כ- 28 מטר מתחת האדמה ושיטחו היה כ- 11 דונמים (גודל של 2 מגרשי כדורגל). התחנה שהוקמה לא הייתה תחנת כוח רגילה. מטרתה הייתה לספק חשמל למערך החירום של איזור תל-אביב במקרה שאויב יפציץ תחנות כוח בסביבת העיר. זו הסיבה לכך שקיומה של התחנה נשמר כסוד ביטחוני-לאומי ממדרגה ראשונה.

במקום הוצבו טורבינות להפקת חשמל שיכלו לייצר בשעת חירום כ- 38 מגה וואט שזה משהו כמו 3% בצריכה של היום. במהלך 1955 הופעלו לחצים צבאיים ומדיניים כבדים לסיים את הקמת המפעל. ב -1956, ערב מבצע סיני, הושלמה מלאכת הבנייה. כידוע, במהלך המלחמה לא נפגעה שום תחנת כוח, ובדיעבד לא היה כל צורך בתחנה הביטחונית 326.

עם חלוף הסכנה ומכיוון שלא נפגעו תחנות כח, לא נעשה שימוש בתחנה הסודית והיא סיימה את דרכה בלי שפעלה מעולם ועל שרידי הפרוייקט הוקם מרכז רבין.

צילום: יוסי אלוני

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: