מבזקים

ארוחת איפטאר בבית הנשיא עם מנהיגים ואישי ציבור מהחברה הערבית בישראל

תוכן עניינים

נשיא המדינה אירח הערב ארוחת איפטאר למנהיגים ואישי ציבור מהחברה הערבית בישראל: "רבים מהאורחים שיושבים כאן היום, מקדישים את היומיום שלהם לייצר מציאות שבה יהודים וערבים יפעלו ביחד זה לצד זה"

שלום שי גיחז | כ"ב באייר תשע"ט | יום שני 27 במאי 2019 | מערכת ישראל ניוז

כבכל שנה, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אירח הערב (ב') בבית הנשיא ארוחת איפטאר, השוברת את הצום היומי בחודש הרמאדן. בארוחה השתתפו מנהיגים ואישי ציבור מהחברה הערבית בישראל: קאדים, אימאמים, שגרירים, ראשי ערים ומועצות, פעילים חברתיים ורופאים. בניהם שיח' מוחמד כיואן, יו"ר איגוד האימאמים; הקאדי ד"ר איאד זחלקה, מנהל בתי הדין השרעיים בישראל והקאדים בביה"ד השרעי לערעורים; ומודר יונס, ראש מועצת מקומית ערערה וראש פורום הרשויות הערביות. את האירוע הנחתה אימאן קאסם סלימן, ובמהלכו בוצעו קטעי נגינה בקאנון "לילת איל עיד" של אום כולתום ו"האלת ליאלי" של פריד אלאטרש.

מעיקריי דבריו של נשיא המדינה: "הצוות הרפואי שעוטף את נחמה ואותנו, כמו את שאר החולים והחולות בבית החולים בלינסון, מורכב מיהודים ומערבים בכל התפקידים. אני רוצה לברך את הצוות הזה שחלקו כאן אתנו היום, ולומר לכם תודה מעומק הלב – עלינו לייצר מציאות שבה יהודים וערבים לא רק יהיו חולים זה ליד זה, אלא יעבדו, ילמדו, יפעלו יחד, זה לצד זה, כעניין שבשגרה".

"במדינה שלנו, שבה הכול קורה מאוד מאוד מהר, אפשר כמעט לשכוח שלפני פחות משלושה חודשים הלכנו לבחירות. מערכת הבחירות הזו רשמה לצערי, שיאים שליליים, ואם אנחנו חלילה עומדים בפני ממערכת בחירות נוספת כדאי שנזכור זאת, בכל הנוגע למערכת היחסים בין יהודים לערבים במדינת ישראל".

בפתח דבריו ביקש הנשיא להודות לאורחיו על הגעתם. עוד ציין הנשיא את נוכחותם של אנשי הצוות הרפואי שמטפל בנחמה בבי"ח בילינסון והסביר: "השנה, בשל אשפוזה של נחמה רעייתי אני מודה שלא נזקקתי לתזכורת לרמדאן, הצוות הרפואי שעוטף את נחמה ואותנו, כמו את שאר החולים והחולות בבית החולים בלינסון, מורכב מיהודים ומערבים בכל התפקידים רופאים ורופאות, אחים ואחיות, מקצועות סיוע רפואיים, מרפאים ומרפאות בעיסוק. ואנחנו, כמו כל המאושפזים והמשפחות שלהם, מוקירים ומעריכים כל כך את היכולת שלהם לתפקד בצום, לעשות את המשימות הכי קשות והכי מורכבות שדורשות מאמץ פיזי עצום ומאמץ נפשי עצום לא פחות – בשיא המקצועיות והמסירות, יום אחרי יום לכל אורכו של חודש הרמדאן. אני רוצה לברך את הצוות הזה שחלקו כאן איתנו היום, ולומר לכם תודה מעומק הלב."

"רובנו נפגשים ככה, יהודים וערבים, רק במקומות כמו בתי חולים. ברגעים הכי חשופים שלנו, הכי פגיעים שלנו," המשיך הנשיא והוסיף: "אבל רבים מבין האורחים שיושבים כאן היום, הם אנשים שמקדישים את היומיום שלהם לייצר מציאות שבה יהודים וערבים לא רק יהיו חולים זה ליד זה, אלא יעבדו, ילמדו, יפעלו יחד, זה לצד זה, כעניין שבשגרה. במערכת החינוך, ברשויות מקומיות, בשירות המדינה, באקדמיה, במגרשי הספורט. אני יודע שלפעמים אתם מרגישים בודדים במערכה, אבל זכרו תמיד, שיש רבים רבים שרוצים בהצלחתכם, ויש עוד ועוד שמצטרפים אליכם מדי שנה. בסופו של דבר, ראס בן ענו, אנחנו נצליח – כי נועדנו לחיות יחד."

הנשיא התייחס למערכת הבחירות האחרונה שלוותה במתקפות חריפות על הלגיטימציה הפוליטית של המפלגות הערביות ושל נבחרי הציבור הערביים, ולצידן אחוז הצבעה נמוך בקרב הציבור הערבי בישראל. הנשיא אמר: "במדינה שלנו, שבה הכול קורה מאוד מאוד מהר, אפשר כמעט לשכוח שלפני פחות משלושה חודשים הלכנו לבחירות. מערכת הבחירות הזו רשמה לצערי, שיאים שליליים, ואם אנחנו חלילה עומדים בפני ממערכת בחירות נוספת כדאי שנזכור זאת, בכל הנוגע למערכת היחסים בין יהודים לערבים במדינת ישראל. לכל אורכה של מערכת הבחירות אמרתי בכל הזדמנות בקול רם וברור, כי ההתלהמות נגד אזרחי ישראל הערבים היא סכנה לחברה הישראלית, והיא סכנה לערכים של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית, בנשימה אחת. אני מאמין בכך בכל לבי, נדמה לי שאתם יודעים זאת".

"עם זאת, אני מוכרח לומר כי הבחירה לא להצביע של רבים כל כך מקרב הציבור הערבי הבחירה לא לבחור היא פריבילגיה שאנחנו, כל שוחריה של הדמוקרטיה הישראלית, לא יכולים להרשות לעצמנו. יש כאן דרך ארוכה וקשה שעלינו ללכת בה. אבל יציאה מהמשחק היא לא הדרך. בעיקר כיוון שזה איננו משחק. אלה החיים של כולנו, ועלינו להיאבק כדי שהם יהיו חיים טובים, חיים ראויים, חיים שבהם קולנו נשמע ומיוצג בקרב מקבלי ההחלטות. זו המשימה שלנו, של כל מי שיושבים כאן ושל כל המעגלים שאתם מנהיגים, שאתם משפיעים עליהם – להיאבק על ההבנה שלא, לא נגזר עלינו, אלא נועדנו לחיות יחד."

הנשיא התייחס גם למקרי האלימות האחרונים והגדיר אותם "טרור אזרחי", "יש עוד אתגר קשה וכואב, שפוגע בעורק החיים של החברה הערבית בישראל – האלימות", אמר הנשיא והוסיף: "מתחילת השנה נרצחו למעלה מ-22 אזרחים. חלקם, כמו נגן העוד, תופיק זהר, הלכו לתומם עם הנכדה ברחוב הראשי, ונקלעו לזירת פשע אלימה וחסרת אחריות. אני יודע כמה הנושא הזה בוער. אנחנו רוצים לחיות יחד, אבל אנחנו קודם כל רוצים לחיות. ללא ספק מדינת ישראל חייבת לעשות יותר למיגור הטרור האזרחי הזה. ואני פונה גם אליכם, המנהיגים, מורי הדרך, קובעי דעת הקהל, כולנו מוכרחים לעבוד יחד, לשלב ידיים במשימה הזאת. רק יחד, באמון הדדי, בשיתוף פעולה, נצליח להיאבק במגפה המשתוללת של האלימות המחרידה הזו, ולחיות חיים שיש בהם ביטחון אישי וכבוד." את דבריו סיים הנשיא בברכת "כול עאם ואנתום בח'יר" והדגיש כי בית הנשיא הוא ביתם של כל אזרחי ישראל.

 

צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: