מבזקים

לגלות חמלה: הנשיא העניק 75 חנינות למחיקת רישום פלילי לחיילים חיילים קרביים

תוכן עניינים

נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין ושרת המשפטים איילת שקד נועדו היום לפגישה לסיכום מתווה החנינות המיוחד עליו הכריזו בשנת ה-70 למדינת ישראל

שלום שי גיחז | ט"ו באייר תשע"ט | יום שני 20 במאי 2019 | מערכת ישראל ניוז

נשיא המדינה ושרת המשפטים נפגשו היום (ב') לסיכום שנת העבודה על מתווה החנינות המיוחד אותו יזם הנשיא בשיתוף שרת המשפטים לרגל שנת ה-70 למדינת ישראל.

נשיא המדינה: "אופייה של חברה נבחן גם באופן שבו היא רואה את אסיריה ומורשעיה. סברתי כי לרגל שנת ה-70 למדינת ישראל, לצד החגיגות, זו גם ההזדמנות לעצור, להתבונן ולראות את מי שאולי, איננו רואים מספיק בימי שגרה. לא רק להעלות על נס את ההישגים וההצלחות שלנו בשבעים שנות עצמאות, אלא גם לגלות חמלה ולהושיט יד למי שזקוק לה. להשיב אל תוך ה'יחד' שלנו, גם את מי שיצא ממנו ונמצא ראוי לשוב. זהו מסר חשוב לחברה הישראלית וזהו כוחו של מוסד החנינה".

שרת המשפטים איילת שקד: "חיילי צה"ל תורמים למדינה את מיטב שנותיהם, ובשנה האחרונה אנחנו נתנו להם את שלנו. שנת ה-70 למדינה היתה הזדמנות מצוינת עבורנו לנהוג לפנים משורת הדין עם חיילי צה"ל ועם אזרחים שהוכיחו שעברו שיקום. כך היה בהיענות לרוב מוחלט של פניות חיילים למחיקת רישום פלילי, ולשמחתי לאור מתווה החנינות המיוחדת פנו הרבה יותר חיילים בהשוואה לשנים קודמות".

● הוגשו 551 בקשות לקיצור תקופת מאסר, הקלה בקנסות ומחיקת רישום פלילי לחיילים ומשרתי שירות לאומי, שהתאימו למאפייני המתווה.
● מתוכן העניק הנשיא הקלה בעונשי מאסר ל-102 אסירים. פי 13 ממה שניתן בממוצע בחמש השנים האחרונות.
● 108 חנינות של מחיקת מרשם פלילי ניתנו לחיילים ומשרתי השירות הלאומי וזאת פי 3 מהתקופה המקבילה אשתקד.
* 75 חנינות למחיקת רישום פלילי ניתנו לחיילים ששירתו או משרתים כחיילים קרביים.

בתום תקופת העבודה על החנינות שהוגשו במסגרת המתווה, ביקש הנשיא להודות ללשכה המשפטית בבית הנשיא, בראשותה של היועצת המשפטית אודית קורינלדי-סירקיס, אשר עמלה על גיבוש המתווה והוצאתו לפועל, ונתנה מענה יעיל, מקצועי, מהיר ואדיב מול ריבוי הבקשות שזרם אל בית הנשיא לאחר פרסומו של המתווה.
הנשיא הודה לשרת המשפטים איילת שקד ולצוות הפועל במשרד המשפטים בראשות המנכ"לית אמי פלמור ומנהלת מחלקת החנינות נוחי פוליטיס על העשייה הברוכה בעבודה השוטפת מול בית הנשיא ובמיוחד בתקופת העבודה המאומצת על הבקשות שהגיעו לאור המתווה.

במסגרת "מתווה השבעים", השימוש בסמכות החנינה היה רחב מן הרגיל, והעניק משקל מיוחד למאפיינים ולנסיבות אישיות ומשפחתיות, וכן לתהליכי טיפול ושיקום.
החנינות ניתנו רק לאחר הגשת בקשת חנינה, שקילת כל מקרה לגופו, והעברת עמדתה של שרת המשפטים עם חוות הדעת של מחלקת החנינות במשרד המשפטים, כל זאת כדי להבטיח שחנינות שניתנו במסגרת "מתווה השבעים" לא יסכנו את הציבור, ולא יפגעו באכיפת החוק.

בדבריו במהלך הפגישה אמר הנשיא: "אופייה של חברה נבחן גם באופן שבו היא רואה את אסיריה ומורשעיה. סברתי כי לרגל שנת ה-70 למדינת ישראל, לצד החגיגות, זו גם ההזדמנות לעצור, להתבונן ולראות את מי שאולי, איננו רואים מספיק בימי שגרה. לא רק להעלות על נס את ההישגים וההצלחות שלנו בשבעים שנות עצמאות, אלא גם לגלות חמלה ולהושיט יד למי שזקוק לה. להשיב אל תוך ה'יחד' שלנו, גם את מי שיצא ממנו ונמצא ראוי לשוב. זהו מסר חשוב לחברה הישראלית וזהו כוחו של מוסד החנינה ועל כן החלטתי בשיתוף שרת המשפטים לקרוא דרור ולעשות שימוש רחב יותר בסמכות החסד והרחמים, וב'תקנת השבים'. אני מברך על תוצאותיו של מתווה חשוב זה שחיזק את אמונם של רבים בעם במוסדות המדינה הנותנים מקום לחמלה לצד מיצוי הדין".

שרת המשפטים איילת שקד ברכה גם היא על תוצאות המתווה ואמרה: "חיילי צה"ל תורמים למדינה את מיטב שנותיהם, ובשנה האחרונה אנחנו נתנו להם את שלנו. שנת ה-70 למדינה היתה הזדמנות מצוינת עבורנו לנהוג לפנים משורת הדין עם חיילי צה"ל ועם אזרחים שהוכיחו שעברו שיקום. כך היה בהיענות לרוב מוחלט שפניות חיילים למחיקת רישום פלילי, ולשמחתי לאור מתווה החנינות המיוחדת פנו הרבה יותר חיילים בהשוואה לשנים קודמות. כך גם בהיענות רבה לבקשות חנינה ממאסר מצד אזרחים שריצו כבר חלק משמעותי מהעונש ועברו הליכי שיקום. השחרור היה לאחר שנבנתה תכנית שיקום בקהילה בפיקוח עד תום תקופת המאסר המלא. המטרה היתה טיפול רציני בבעיות שהובילו לביצוע העבירות, וצמצום תופעת הדלת המסתובבת, זאת גם לאור מסקנות ועדת דורנר בעניין מוגבלות אפקטיביות המאסר בצמצום פשיעה. אני מודה לנשיא המדינה ראובן ריבלין על שותפות האמת בפרויקט "מתווה ה-70", למנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים עו"ד נוחי פוליטיס וליועצת המשפטית של בית הנשיא עו"ד אודית קורינלדי-סירקיס על עבודתן המאומצת להוצאה לפועל של הפרויקט המורכב".

עוד הודו הנשיא ושרת המשפטים לכל הגורמים שסייעו להשלמת המתווה בהם: הפרקליטות, הסניגוריה הציבורית, הרשות לשיקום האסיר, שירות בתי הסוהר, הנהלת בתי המשפט וועדות השחרורים וכן צה"ל בהובלת קצין חינוך ראשי. במסגרת המתווה טופלו 551 בקשות להקלה בעונשי מאסר, הקלה בקנסות ובקשות למחיקת מרשם פלילי על ידי חיילים ומשרתי שירות לאומי, אשר הוגשו על פי המאפיינים שהוגדרו במתווה.

במהלך התקופה ולאור הקריאה להגשת החנינות בהתאם למתווה, הוגשו לבית הנשיא אלפי בקשות חנינה שאינן עונות על עקרונות המתווה, והן טופלו על ידי בית הנשיא והגורמים הרלוונטיים, בהתאם לצורך, כמקובל בטיפול בבקשות חנינה.
עד כה הקל נשיא המדינה בעונשם של 102 אסירים במסגרת זו. פי 13 מההקלות שניתנו על ידו בממוצע בחמש השנים האחרונות.
● 12 הקלות ניתנו לאסירים שילדיהם הקטינים מטופלים על ידי מי שאינו הורה שלהם בשל המאסר.
● 18 הקלות ניתנו לאסירים הסובלים ממחלות קשות ומלקויות ולאסירים מבוגרים מעל גיל 70.
● ב-69% מהמקרים מדובר במאסר ראשון הקצר משנתיים.

במסגרת המתווה המיוחד ניתנו 108 חנינות למחיקת רישום פלילי לחיילים ומשרתי השירות הלאומי וזאת פי 3 מהתקופה המקבילה אשתקד.
● 75 מתוכם הינם חיילים ששירתו או משרתים כחיילים קרביים ורבע מהחיילים שירתו או משרתים בתפקידים פיקודיים.
● 16 חיילים היו במכינות קדם צבאית.
● 18 חיילים החלו את שירותם הצבאי בחוות השומר.

בקשות בודדות אחרונות שעודן נידונות במסגרת המתווה יענו במהלך השבועות הקרובים ובכך תבוא לסיומה ההיערכות המיוחדת שפעלה בשנה האחרונה בכל הגופים הרלוונטיים.

צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
צילום: מארק ניימן/לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: