מבזקים

פסח עם תנועת רגבים: יוצאים לטיול בנחל קינה

תוכן עניינים

תנועת רגבים מארגנת טיולים בחג פסח והפעם: עמיחי יוגב רכז דרום ממליץ על נחל קינה ליד ערד

שמעון לוי | ט"ז בניסן תשע"ט | יום ראשון 21 באפריל 2019 | מערכת ישראל ניוז

יוצאים לטייל בפסח עם רגבים בשטח. כל השנה אנחנו מסיירים בשטח, וכשצפות בעיות אנו פועלים כדי לשמור על ארצנו היפה. לכבוד החג החלטנו לנקות את הראש ולהמליץ גם לכם על מסלולי טיול, אתרים היסטוריים ועוד המון מקומות יפים. והפעם: עמיחי יוגב רכז דרום ממליץ על נחל קינה ליד ערד

הטיול המרשים בנחל קינה הוא טיול בעקבות דרכם המקראית של מלכי יהודה, שהובילה מתל ערד לעבר הישוב צוער ודרום ים המלח, שמכונה דרך אדום. בטיול מעגלי שמתאים לאוהבי לכת ייחשף בפנינו טפח מן המדבר, נחל מרשים, גב מים לטבילה ונוף המזכיר את עוצמתו של הטבע, כל אלו בעודנו מדמיינים את שיירות המדבר לפני כ-3000 שנה.

איך מטיילים?

  • הטיול מתאים למיטיבי לכת. אורכו כ-9.5 ק"מ (בממוצע 4-7 שעות).
  • לאחר שיטפון ראשון לעונה באזור, גב קינה מתמלא במים טובים לרחצה. בקיץ ובסתיו המים אינם ראויים לרחצה.
  • המסלול מעגלי וניתן לחנות את הרכב בבטחה בסמוך למאהל בדואי בחניה מסודרת.

איך מגיעים?

הטיול הינו מעגלי, והוא מתחיל סמוך לחרבת עוזה, דרומית לערד.

הוראות הגעה: נוסעים לערד בכביש 31 (באר שבע-ערד). בכניסה המערבית לערד פונים ימינה (דרומה) ברחוב שמיר לעבר רובע האמנים ואזור התעשייה. לאחר כ-150 מטר ממשיכים בכיכר ישר בדרך שנקראת דרך הגז. לאחר כ-1 ק"מ הדרך מגיעה למנחת מטוסים ישן (בו נוהגים תושבי ערד להטיס בסופי שבוע טיסנים). נוסעים במנחת מערבה ויורדים לדרך עפר בסימון שבילים כחול. דרך העפר ממשיכה עוד כ-2 ק"מ עד לבית ספר אזורי של תושבי הפזורה הבדואית שמתגוררים באזור. סמוך לבית הספר הדרך מתעקלת שמאלה (דרומה) וממשיכה עוד כ-1.5 ק"מ בדרך עפר המתאימה לכל רכב (בנסיעה איטית), עד למאהל הבדואי של מוסא אבו אייד. סמוך למאהל ניתן להשאיר את הרכב ללא חשש גניבה ופריצה.

waze: ניתן לכתוב בחיפוש "נחל קינה" והניווט יוביל אתכם לנקודת ההתחלה.

חרבת עוזה

מהחניון המאולתר של מוסא נתחיל ללכת בדרך המסומנת בסימון כחול. לאחר דקות ספורות נראה סימון ירוק שפונה שמאלה – זהו השביל שעימו נחזור בחזרה. נמשיך במעלה השביל הכחול עד לראש הגבעה, שם נמצא שרידים מרשימים של מצודה קדומה בשם חרבת עוזה.

חרבת עוזה היא שריד לדרך העתיקה שהובילה מתל ערד שברמת ערד ושיפולי הר חברון לעבר דרום ים המלח, הישוב צוער והרי אדום. הדרך, שעברה במקום שבו עובר היום הסימון הכחול ושביל ישראל, נחקרה בשנת 1956 על ידי הארכאולוג יוחנן אהרוני, שזיהה את המקום כמצודה מתקופת הברזל – התקופה הישראלית (המאות 8-9 לפנה"ס). יוחנן העלה את ההשערה שהמצודה שמרה על דרך אדום המקראית. כך הוא כותב בספרו "בעקבות מלכים ומורדים"

בורות מים בנחל קינה

מחרבת עוזה, נמשיך ללכת עם השביל הכחול היורד בשביל תלול אך נוח לעבר אפיקו של נחל קינה. במקום בו השביל מתחבר לנחל, נראה סימון שקוף המוביל אותנו לעבר בורות מים סמוכים. בורות המים מתמלאים מדי חורף ומשמשים את הרועים הבדואים להשקיית עדרי הצאן (אין לשתות מן המים בבורות). ניתן לראות את חריצי החבלים המשמשים להעלאת דליי המים.

נמשיך בשביל הכחול שהולך עם הנחל, עד למפגש שבילים כחול וירוק בו נפנה שמאלה לעבר שביל ירוק, הממשיך באפיק הנחל, בעוד השביל הכחול עולה וממשיך בצידו הימני של הנחל.

 

צילום: יוחאי כורם
צילום: יוחאי כורם

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: