מבזקים

נשיא המדינה העניק זו הפעם הרביעית את אות הנשיא לתקווה ישראלית בחינוך

תוכן עניינים

נשיא המדינה: "אני חושב שחייב להיות ברור לכל מתמודד, לכל שר חינוך לעתיד, תהא אשר תהא המפלגה ממנה הוא מגיע: משרד החינוך, לא שייך לאף שבט. משרד החינוך זה משרד שבאים לעבוד בו, לא לעשות בו ועל גבו פוליטיקה"

שלום שי גיחז | י"ח באדר ב' תשע"ט | יום שני 25 במרץ 2019 | מערכת ישראל ניוז

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין העניק היום את אות הנשיא לתקווה ישראלית בחינוך, לבתי הספר המובילים בעשייתם למען קידום השותפות בין המגזרים השונים בחברה הישראלית. השנה הגישו מועמדותם כ-150 בתי ספר, מתוכם ארבעה בתי ספר זכו באות הנשיא: תיכון "אורט אחווה גלבוע", בית הספר "אל מוסתקבל" אבו תלול, בית הספר למדעים וטכנולוגיה ע"ש ויצמן בעכו ובית הספר "מצפה" באר שבע שזכה באות "סולל הדרך". באירוע השתתפו יו"ר ועדת הבחירה שלומית עמיחי וחברי הועדה, יו"ר קרן לאוטמן נעם לאוטמן, וחלק מראשי הערים של בתי הספר הזוכים – ראש עיריית עכו שמעון לנקרי, ראש המועצה האזורית גלבוע עובד נור וראש המועצה האזורית נווה מדבר אברהים אלהואשלה.

זו השנה הרביעית בה מוענק האות לבתי ספר מצטיינים בעשייתם בתחום החינוך לשותפות. הקריטריונים שהוועדה בודקת נעים בין הגיוון בחדר המורים, דרך תכניות הלימודים, האווירה והמרחב הבית ספרי, תכניות משותפות לצוותי חינוך, תכניות לימודים משותפת, איכות והיקף המשתתפים, מידת המעורבות וההובלה של המנהל/ת והצוות וכיוצא בזה. "תקווה ישראלית" היא תכנית הדגל של נשיא המדינה לחיזוק הממלכתיות ולביסוס השותפות בין המגזרים השונים. תקווה ישראלית בחינוך, בהובלת בית הנשיא ובשותפות עם משרד החינוך ופורום לאוטמן מבקשת ליצור תשתית משותפת לזרמי החינוך הנפרדים: ממלכתי, ממלכתי-דתי, ערבי וחרדי; ולקדם היכרות ופעולה משותפת בין צוותי חינוך ותלמידים מארבעת הזרמים.

הנשיא פתח את נאומו בהתייחסות לרקטה שנורתה לעבר השרון הבוקר: "קמנו הבוקר תושבי השרון ואזרחי מדינת ישראל כולה לבוקר קשה. טיל נורה מרצועת עזה ופגע באזרחים חפים מפשע בהם תינוקת בת חצי שנה שעה שנמו את שנתם בביתם. אני רוצה לשלוח מכאן איחולי החלמה לפצועים, לחזק את תושבי מושב משמרת ולשבח את תושבי השרון אשר ממשיכים בשגרה. גם הבוקר ילדים הלכו לבתי ספר ולגנים, כולל גם הנכדים שלי, ששוחחתי אתם הבוקר, שגרים בשרון. יש לנו אויב רצחני ואכזר. אין לנו עניין בהסלמה, אך אנו ערוכים להגיב לכל תרחיש ולכול איום. ישראל תשמור על מחויבותה לביטחון אזרחיה ולשלומם".

בהמשך דבריו הודה הנשיא לוועדת הבחירה ולעומדת בראשה שלומית עמיחי, על הליווי המקצועי ופנה לזוכי האות: "אתם, מנהיגי ומנהיגות החינוך לשותפות במדינת ישראל, מובילים אותנו בדרך הארוכה וההכרחית לתפיסה אחרת של מערכת החינוך בישראל, תפיסה שאומרת: אנחנו רוצים לחנך את ילדינו על פי אמונתנו ותפיסת עולמנו, אבל אנחנו לא מוכנים לגדל אותם להיות זרים ולא חס וחלילה אויבים. תפיסה שאומרת: אנחנו רוצים להבטיח את השליטה המלאה שלהם בשפת האם הדתית והתרבותית שלהם, אבל אנחנו לא מוכנים לוותר על לימוד שפה שניה, ישראלית.

זוהי תפיסה אחרת של מערכת החינוך בישראל, שאומרת כן לארבעה זרמי חינוך נפרדים, אבל אומרת לא לארבע מערכות חינוך נפרדות ומנותקות. אני רואה בכם חלוצים של שינוי חיוני ונדרש בשדה החינוך. חלוצים שדוחים את תפיסת הבדלנות שאוחזת היום בשדה החינוך, ובונים תחתיה תפיסה של שותפות, באופן ובדרך המתאימים לכם. אתם מציבים את תמרור האזהרה למערכת ולראשיה ואומרים: צריך לחשב מסלול מחדש. צריך לעצור את הרכבת שדוהרת למציאות של ניכור ועוינות בין הקבוצות, של תקרת זכוכית ביכולת להשתלב במשק ובחברה אם נולדת בציבור הערבי והחרדי, ולהניח את המסילות למערכת משותפת, ששומרת באדיקות על הזהות והערכים של כל קבוצה." הנשיא הוסיף ואמר: "אתם הזרקור והמצפן, ובעקבותיכם יבואו גם היתר".

"שנים רבות אמרנו, מתי יגיע היום שנראה את המועמדים בבחירות נלחמים על תפקיד שר החינוך? לשמחתי, במערכת הבחירות הנוכחית יש כבר קרבות על התפקיד ואני חושב שזה נפלא", אמר הנשיא והדגיש: "במקביל אני חושב שחייב להיות ברור לכל מתמודד ומתמודדת לתפקיד, לכל שר חינוך לעתיד, תהא אשר תהא המפלגה ממנה הוא מגיע: משרד החינוך, לא 'שייך' לאף שבט.

משרד החינוך זה משרד שבאים לעבוד בו, לא לעשות בו ועל גבו פוליטיקה. משרד החינוך זה משרד ממלכתי שכפוף לחוק חינוך ממלכתי, ושר או שרת החינוך מוכרחים להתנהל על פי תפיסת עולם ממלכתית. ניהול מערכת של למעלה משני מיליון ילדים ושישים מיליארד שקלים, חייב להיעשות מתוך ענווה וממלכתיות, ומתוך מחויבות מוחלטת למשימותיה הגדולות של המערכת: הבטחת שוויון הזדמנויות ומוביליות חברתית לכל ילד וילדה בישראל, וביסוס ערכים משותפים במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. מי שיגיע למשרד החינוך, זכאי ואף חייב להטביע את חותמו, אבל מתוך כבוד למורכבות המערכת ולערכיה".

עוד התייחס נשיא המדינה לירי הרקטה לשרון הבוקר: "קמנו הבוקר תושבי השרון ואזרחי מדינת ישראל כולה לבוקר קשה. טיל נורה מרצועת עזה ופגע באזרחים חפים מפשע בהם תינוקת בת חצי שנה, שעה שנמו את שנתם בביתם. אני רוצה לשלוח מכאן איחולי החלמה לפצועים, לחזק את תושבי מושב משמרת ולשבח את תושבי השרון אשר ממשיכים בשגרה. גם הבוקר ילדים הלכו לבתי ספר ולגנים, כולל גם הנכדים שלי, ששוחחתי אתם הבוקר, שגרים בשרון. יש לנו אויב רצחני ואכזר. אין לנו עניין בהסלמה, אך אנו ערוכים להגיב לכל תרחיש ולכול איום. ישראל תשמור על מחויבותה לביטחון אזרחיה ולשלומם".

את דבריו סיים הנשיא ואמר: "נותרו כשבועיים עד לבחירות. אני לא יודע מה יהיו תוצאותיהן, אבל דבר אחד אני יודע בוודאות: גם אחריהן, כולנו נישאר כאן לבנות את הבית הזה יחד כשותפים, כשווים. תודה לכם זוכות וזוכים יקרים. המשיכו ללכת לפני המחנה – אתם ממלאים אותנו תקווה וגאווה. רק כך, יחד ובשותפות, נוכל לחדש תקווה ישראלית".

צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: