מבזקים

עו"ד ששי גז: "בלמעלה מ-90% ממעצרים בהם הייתי מעורב, מטרות המעצר לא היו נכונות"

תוכן עניינים

בכנס עורכי הדין שהתקיים באילת, מתח עו"ד ששי גז מבכירי הסנגורים הפליליים בישראל, ביקורת חריפה על השימוש בתהליך מעצר ימים ואמר: "ראיתי הרבה שוטרים לא מדייקים בפני השופט בבקשה להארכת מעצר"

שמעון לוי | ט"ו באדר ב' תשע"ט | יום שישי 22 במרץ 2019 | מערכת ישראל ניוז

עו"ד ששי גז, מבכירי הסנגורים הפליליים בישראל מתח ביקורת חריפה על השימוש בתהליך מעצר ימים ואמר: "בלמעלה מ-90 אחוז ממעצרי הימים שבהם הייתי מעורב, מטרות המעצר לא היו נכונות. ראיתי הרבה שוטרים לא מדייקים בפני השופט בבקשה להארכת מעצר. הוא לא ישקר, אבל אומר הכל סודי. השוטרים מפונקים. בית המשפט מפנק את השוטרים המופיעים בפניו. כל תשובה לשאלה היא סודי".

הסנגור הציבורי הראשי, ד"ר יואב ספיר, אמר במושב הפתיחה של הכנס הפלילי של לשכת עורכי הדין באילת: "הטענה לפיה מעצר ימים מבוקש על ידי המשטרה במשורה, לא חיה בשלום עם המציאות הקשה בשטח". דברים אלו נאמרו בתגובה לדבריו של תת ניצב ערן קמין לפיהם: "בניגוד לניסיון לצייר את המשטרה כגוף דורסני וכגוף דורס זכויות אדם, הבקשה למעצר ימים נעשית במשורה והיא אינה פעולה שנעשית כלאחר יד".

תת ניצב קמין חשף במושב שעסק במחאה נגד היד הקלה על הדק מעצר הימים כי בשנת 2018 חלה ירידה בשיעור 12 אחוז במספר מעצרי הימים שבוצעו בהשוואה למספר המעצרים שבוצעו בשנת 2017. "הירידה נגרמה בין היתר כתוצאה מהשיח שלנו עם הסנגוריה הציבורית, הסנגורים וגורמים שונים".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, התייחס לנושא בפתיחת הכנס ואמר: לפני 23 שנים (בשנת 1996) כנסת ישראל חוקקה חוק מעצרים חדש ובו נקבע כי מעצר, גם לימים, צריך להיות מוצא אחרון וכאשר אין שום אפשרות אחרת! אבל הרי כל מי שעוסק במקצוע יודע שאת הוראת חוק חשובה זו לא ממש מקיימים! ונדיר לראות את בית המשפט בוחן חלופת מעצר ברצינות בשלב מעצר הימים. על פי נתונים של משרד המשפטים, בשנת 2017 נעצרו למעלה מ-60 אלף אזרחים במדינת ישראל במעצר לצורכי חקירה – רק ב-25 אלף מקרים, הסתיימה החקירה בהגשת כתב אישום, הדברים אומרים דרשני. כולי תקווה שהוועדה שהוקמה על-ידי שרת המשפטים לבחינת הנושא, אכן תוביל לשינוי אשר ישים על נס, בראש וראשונה, את כבוד האדם וחירותו".

עו"ד אביגדור פלדמן, מבכירי הסנגורים הפליליים בישראל, הפתיע ואמר כי תפקיד הסנגור בהליך מעצר ימים הוא מיותר. "במציאות של היום צריך להתמקד בשיח בין הסניגור לשופט". נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, השופט רות לורך חלקה את דעתו.

מנחה המושב, עו"ד עופר ברטל אמר בפתיחת המושב על ממדי התופעה: "ראינו היום, במקרה של עד המדינה גנור, מעצר נקמני של עד מדינה בגלל ששינה את עדותו. אם הוא רצה לשבש חקירה, הוא יכול לעשות את זה לפני כן".

בדיון על תנאי המעצר במעצר ימים אמר ראש הסנגוריה הציבורית, ד"ר יואב ספיר: "שנים אנחנו זועקים על כך שהעצורים חיים בתת תנאים בתאי המעצר וסובלים מפשפשים ומגירודים, אבל פתאום כשניר חפץ זועק על כך כולם מתעוררים, וזה לא אומר שהוא לא צודק. שנים אנחנו זועקים על כך שניר חפץ לא לבד".

ד"ר ספיר גם מחה על כך שיש המון מקרים בהם עוצרים חשודים בשעות הערב ומשאירים אותם במעצר לילה, רק בגלל שלא היה מי שידון במקרה שלהם בבית המשפט ולראייה, רבים מהם שוחררו על הבוקר בידי שופט".
עו"ד ששי גז טען במושב: "תנאי המעצר כיום בישראל הם בין הקשים בעולם. הפכו את כלי מעצר הימים לכלי לאמצעי לחץ בחקירה".

 

צילום: ליאב פלד/דוברות לשכת העו"ד
צילום: ליאב פלד/דוברות לשכת העו"ד
צילום: ליאב פלד/דוברות לשכת העו"ד
צילום: ליאב פלד/דוברות לשכת העו"ד
צילום: ליאב פלד/דוברות לשכת העו"ד
צילום: ליאב פלד/דוברות לשכת העו"ד
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: