מבזקים

מבצע רודוס: הפשיטה לאי שדואן

תוכן עניינים

סקירה מהעבר: צהל יצא למבצע גדול מבצע רודוס, בתאריך 22/1/70 באי שדואן במטרה לקחת שבויים שישמשו כמיקוח ופגיעה במורל הצבא המצרי

אלי ששון | ה' באדר א' תשע"ט | יום ראשון 10 בפברואר 2019 | מערכת ישראל ניוז

מבצע רודוס הידוע גם כמבצע שדואן הוא מבצע צה"לי שהתרחש ב-22 בינואר 1970, במהלך מלחמת ההתשה באי שדואן, דרומית-מערבית לשארם א-שייח. מטרות המבצע היו לקיחת שבויים מצריים כ"קלפי מיקוח" והמשך התשת הצבא המצרי.

במבצע השתתפו לוחמי גדוד 202 של הצנחנים, סיירת צנחנים וחיל האוויר. המפקדים שהשתתפו במבצע היו הרמטכ"ל רא"ל חיים בר-לב, מג"ד 202 יעקב חסדאי ומפקד סיירת צנחנים סרן מוטי פז.

האי שדואן שוכן בחיבור שבין מפרץ סואץ לים האדום, מעט מדרום לשארם א-שייח'. באי הקטן היה ממוקם מכ"מ ומגדלור וכן מספר עמדות שאויישו על ידי פלוגת קומנדו מצרית עם כ- 120חיילים.

מטרת המבצע כאמור הייתה לקחת כמה שיותר שבויים לצרכי מיקוח ובנוסף לפרק את המכ"מ ולקחת תחמושת שלל. כמובן שמטרה נוספת הייתה לפגוע במורל המצרי.

בפשיטה השתתפו מעט יותר ממאה חיילי גדוד 202 ובנוסף היו עוד כ- 50 חיילים שנועדו למטרת חילוץ, חציים ימי וחציים אווירי.

זמן קצר לפני הפשיטה ערך חיל האוויר פעולת ריכוך ולאחר מכן נחתו הצנחנים ממסוקים בדרום האי, כשהם מתחילים לקחת שבויים ותחמושת. במקביל הכוח החל לפוצץ מתקנים. לאחר שהייה של כ 36 שעות, עוזב הכח את האי כשהוא משאיר את המגדלור ומפעיליו ללא פגע.

כמו שהונחו, בפעולה נהרגו 3 חיילים ונפצעו 7. תחמושת השלל הגיע כעבור יומיים לנמל אילת, אך טוב לא יצא מזה. בעת פריקת התחמושת אירע פיצוץ שגרם למותם של למעלה מ-20 חיילים ופציעתם של 39 נוספים.

 

צילום ארכיון צה"ל
צילום ארכיון צה"ל
צילום ארכיון צה"ל
צילום ארכיון צה"ל
צילום ארכיון צה"ל
צילום ארכיון צה"ל
צילום ארכיון צה"ל
צילום ארכיון צה"ל
צילום ארכיון צה"ל
צילום ארכיון צה"ל
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: