מבזקים

למרות פסיקת בג"צ: השר ארדן נחוש להילחם כנגד כניסת פעילי חרם לישראל

תוכן עניינים

תשובת המדינה על העתירה שהגיש פעיל החרם עומר שאקר כנגד החלטת שר הפנים בהמלצת השר ארדן להוציאו מישראל הוגשה אתמול לבית המשפט. השר ארדן: "פעילי החרם חייבים להבין שמה שהיה לא יהיה"

אהרון קלפה | ה' בשבט תשע"ט | יום שישי 11 בינואר 2019 | מערכת ישראל ניוז

לאור התיקון לחוק הכניסה לישראל האוסר על מתן אשרת שהייה בארץ לפעילי חרם, במרץ 2018 המליץ השר ארדן לשר הפנים שלא לאשר את המשך שהייתו של עומר שאקר, נציג ארגון HRW (Human Rights Watchׂׂׂ (בארץ עקב פעילותו לקידום חרם על ישראל. השר ארדן העביר את חוות דעתו המקיפה אודות שאקר ופעילות ה- BDS שלו עוד לפני שהצטרף ל-HRW ועד היום. במאי 2018 הודיע שר הפנים דרעי לשאקר על ביטול האשרה שלו ובתגובה עתר שאקר לבית המשפט.

המדינה ביקשה בתחילה דחייה למתן תשובתה לאור פסיקת בג"ץ בעניין לארה אל-קאסם על מנת ללמוד את פסק הדין. תשובת המדינה הוגשה אתמול והדיון בנושא צפוי להתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים באמצע פברואר.

בתשובת המדינה לבית המשפט נכתב כי שאקר קידם חרם על ישראל במשך שנים רבות ומאז הצטרף ל-HRW, שאקר ממשיך לקרוא לחרמות באמצעות חשבון הטוויטר האישי שלו. שאקר אף ביקש לנסוע לבחריין בעצמו כדי לקדם את החרם של פיפ"א נגד ישראל בכנס של מועצת פיפ"א. הוא גם פעל רבות בטוויטר ובראיונות לתקשורת כדי ללחוץ על Airbnb ליישם את החלטתה להחרים נכסים יהודיים ביו"ש (להערכת המשרד לנושאים אסטרטגיים, שאקר ו- HRW פעלו רבות כדי שהחברה תקבל את ההחלטה העקרונית על החרם) שאקר פעל לקדם את קמפיין ה- BDS עד למועד הסמוך לבקשת האשרה וגם לאחר מכן.

השר ארדן: "למרות שבית המשפט העליון פגע בחקיקת הכנסת ובכוונת המחוקק ולקח לעצמו סמכויות שנתונות בידי הרשות המבצעת ולמרות הפסיקה השגויה אני אמשיך בנחישות להאבק כדי ליישם את החוק ולמנוע כניסת פעילי חרם לישראל. שאקר מתחפש לפעיל זכויות אדם אולם חלק נכבד מפעילותו היא לקדם חרמות כנגד ישראל ותושביה. מי שפועל כדי לפגוע בישראל לא צריך להיכנס בשערי המדינה״.

רקע על עומר שאקר: עוד לפני שהצטרף לארגון HRW כשהיה סטודנט באוניברסיטת סטנפורד, הקים שאקר ארגון הקורא לחרם ומשיכת השקעות, לאורך השנים הוא קרא באופן עקבי לתמיכה ב- BDS בכנסים ודיונים וחתם על עצומה למנוע הגעת משלחת מוסלמית לישראל.

גם לאחר שהצטרף לארגון ונכנס לישראל, המשיך לעודד פעילות במישור החרם באמצעות התבטאויות בערוץ הטוויטר האישי שלו. הוא היה מעורב באופן אישי בפעילות להחרמת מועדונים מישראל על ידי פיפ"א, וכן פעל להביא להשעייתה של ישראל מפיפ"א. שאקר אף נסע בעצמו לבחריין במטרה להפעיל לחץ על פיפ"א להביא להשעיית מספר מועדונים באיו"ש.

שאקר התבטא בטוויטר בעניין פעילות הארגון מול הנציב העליון של מועצת זכויות האדם של האו"ם בה הודגש הצורך הדחוף בפרסום מסד נתונים של האו"ם הכולל שמות בנושא חברות בינ"ל וישראליות הפועלות באיו"ש. כמו כן, התבצע בנוגע לדו"ח שפרסם הארגון על הפעילות הבנקאית של ישראל באיו"ש שממליץ למשקיעים "להבטיח כי יחסיהם העסקיים לא יתרמו להפרות חמורות של זכויות אדם או של החוק ההומניטרי הבינלאומי".

שאקר ברך על ההחלטה של חברת Airbnb להסיר מאתרה נכסים המצויין ביו"ש, וקרא לחברות נוספות ללכת בדרך זו.

עומר שאקר. צילום: AFP
עומר שאקר. צילום: AFP
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: