מבזקים

29 שופטים הצהירו היום אמונים בטקס השבעה שנערך לפני נשיא המדינה

תוכן עניינים

טקס השבעת שופטים התקיים היום בבית הנשיא. בטקס הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה 29 שופטים ורשמים בכירים

שלום שי גיחז | ב' בשבט תשע"ט | יום שלישי 8 בינואר 2019 | מערכת ישראל ניוז

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים היום שלישי, ב' בשבט, 8 בינואר, בטקס השבעת שופטים שהתקיים בבית הנשיא. בטקס הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה 29 שופטים ורשמים בכירים: שמונה מהם שופטים לבית המשפט המחוזי, שופט אחד לבית הדין האזורי לעבודה, 15 שופטים לבתי משפט השלום וחמישה רשמים בכירים. עוד נשאו דברים בטקס שרת המשפטים איילת שקד, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ונשיאת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט לבנה.

מדבריו העיקריים של נשיא המדינה: "בימים אלה, עומד השב"כ בקו האש. אין דמוקרטיה ללא ביקורת. אבל עלינו להישמר ממתקפה חסרת אחריות על האנשים שתפקידם לשמור ולהגן על בטחון ישראל מאיומים מבית ומחוץ. אני מכיר את אנשי השירות ויודע כי שלום מדינת ישראל ואזרחיה, הוא הדבר היחידי העומד לנגד עיניהם וכי כך הם פועלים, בהובלתם המקצועית והמרשימה של נדב ארגמן ושל קודמיו".

"אני מבקש מכאן לגבות את משרתי המדינה בזרועות הביטחון כולן ובשב״כ בפרט, שמצילים חיים יום ולילה שגם בזכותם אנחנו וילדינו יכולים לישון בשקט", ולשופטים המתמנים אמר: "בניגוד לבוחר בקלפי, לשופט אסור לאמץ זהות שתשפיע מראש על עמדותיו. על מנת שהצדק יישאר עיוור, על השופט לנתק עצמו מהשיח הציבורי בדבר ימין, שמאל, ומרכז, שמרן ופרוגרסיבי"

בדבריו התייחס הנשיא אל הביקורת המוטחת בשב"כ בימים אלה ואמר: "זרועות המשפט והביטחון של המדינה הן לנו לגדר, לסכר. בימים אלה, עומד השב"כ בקו האש. אין דמוקרטיה ללא ביקורת. הביקורת, גם על המוסדות החיוניים ביותר שלנו, ובראשה הביקורת השיפוטית, כפי שנשמעה בימים האחרונים, היא חומר החיטוי, תנאי יסוד. אבל עלינו להישמר ממתקפה חסרת אחריות על האנשים שתפקידם לשמור ולהגן על בטחון ישראל מאיומים מבית ומחוץ. השב״כ מופקד על פי חוק על שמירת ביטחון אזרחי המדינה".

"אני מכיר את אנשי השירות ויודע כי שלום מדינת ישראל ואזרחיה, הוא הדבר היחידי העומד לנגד עיניהם וכי כך הם פועלים, בהובלתם המקצועית והמרשימה של נדב ארגמן ושל קודמיו. אני מבקש מכאן לגבות את משרתי המדינה בזרועות הביטחון כולן ובשב״כ בפרט, שמצילים חיים יום ולילה שגם בזכותם אנחנו וילדינו יכולים לישון בשקט".

בדבריו אל השופטים המתמנים אמר הנשיא: "בניגוד לבוחר בקלפי, לשופט אסור לאמץ זהות שתשפיע מראש על עמדותיו. מלאכת השיפוט דורשת ערנות מתמדת לבעלי הדין, לנסיבות, אך גם ובמיוחד לחציצה שבין השופט בכובעו כאדם פרטי לבין כובעו כיושב בדין. על מנת שהצדק יישאר עיוור, על השופט לנתק עצמו מהשיח הציבורי בדבר ימין, שמאל, ומרכז, שמרן ופרוגרסיבי.  כיום אולי יותר מאי פעם, מצוי סמל השיפוט תחת עינו הבוחנת של הציבור הישראלי, אנחנו דור השופט את שופטיו. כל אחת ואחד מכם המצטרף היום אל כס המשפט, יזוהה מעתה עם סמל זה ויקח חלק בעיצובו."

מדברי שרת המשפטים, איילת שקד: "כמדינה שחוותה על בשרה את השלכות הקונספציה, מצופה היה שהחברה הישראלית תפנים את חשיבות הפלורליזם הרעיוני. היינו מצפים, כי קונספציות תהיינה נחלת העבר במדינת ישראל. לצערי, נראה שטרם השתחררנו מהתופעה. היום ארצה לדבר על הקונספציה בעולם המשפט הישראלי."

"במהלך השנים האחרונות כשרת המשפטים, הבחנתי בכך שהמיינסטרים בעולם המשפט בישראל איננו מאפשר לערוגות שונות לצמוח בתוכו. כל קריאה לשינוי מוקעת כהרס הדמוקרטיה. כל יציאה מהתלם, נחשדת בפשיזם. קולות בודדים שהעזו לשאול שאלות – הוקעו כמי שיש להם אג'נדה וכניסתם להיכל נחסמה. בעולם המשפט הישראלי אין מקום ל'דעה אחרת'. הס מלדבר על 'איפכא מסתברא'. הס מלערער על הקונספציה. המפתיעה מכל, היא העובדה שאלה שתפקידם לבקר מילאו פיהם מים. האקדמיה שתפקידה לאתגר ולשאול – יישרה קו. בתי הספר למשפטים קיבלו כמובן מאליו את החלפת המשפט המפואר שנבנה על ידי דור השופטים הראשון, והחלו ללמד את הפסיקה החדשה שזה מקרוב באה. המשפטנים, שבימים כתיקונם אינם משאירים אבן על אבן, הרכינו ראש והניחו לשיירה לעבור."

"לפני כארבע שנים נבחרתי בשם אג'נדה של שבירת הקונספציה, ואחד מיעדיי בתחילת כהונתי היה להעלות את קרנה של האלטרנטיבה השמרנית בישראל. שבירת הקונספציה חייבת הייתה להתחיל במקום בו נולדה. בבית המשפט. במהלך הקדנציה הנוכחית בחרנו כשלוש מאות ושלושים שופטים ורשמים, מתוכם שישה לבית המשפט העליון. מערכת המשפט בישראל כיום מגוונת יותר, משקפת יותר ומאוזנת יותר. אני גאה לומר שיש היום מקום לדעה אחרת, והיא מתנוססת בגאון. שברנו את הקונספציה".

מדברי נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות: "אנחנו השופטים, כמשרתי הציבור ונאמניו, אין לנו משל עצמנו ולא כלום. לעיתים נשמעות אמירות כי אנו יושבים במגדלי שן ומנותקים מרחשי הציבור. אמירות אלה רחוקות בעיני מאוד ממציאות הדברים כהווייתה. ראשית, אין לומר כי אנו מסוגרים במגדל שן משום שמעשה השפיטה שעליו אנו אמונים גלוי לעין כל על פי עיקרון פומביות הדיון ובהתאם לעקרון זה הדיונים המתקיימים בפנינו פתוחים לקהל הרחב, להוציא מקרים מיוחדים שבהם נדרשת על פי חוק סגירת הדלתיים."

צילום: מארק ניימן /לע"מ
צילום: מארק ניימן /לע"מ
צילום: מארק ניימן /לע"מ
צילום: מארק ניימן /לע"מ
צילום: מארק ניימן /לע"מ
צילום: מארק ניימן /לע"מ
צילום: מארק ניימן /לע"מ
צילום: מארק ניימן /לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: