מבזקים

ראש הממשלה ביבי נתניהו בביקורו הראשון בקזחסטן

תוכן עניינים

ראש ממשלת ישראל התקבל בארמון הנשיאות בקזחסטן על ידי משמר כבוד בו נוגנו המנוני המדינות. זהו ביקורו הראשון של ראש ממשלה ישראלי במדינה זו. בנימין נתניהו נפגש בארבע עיניים עם נשיא קזחסטן נורסולטן נזרבייב ולאחר מכן קיים פגישה מורחבת

עופר תמיר | 14 בדצמבר 2016 | מערכת ישראל ניוז

קזחסטן וישראל חתמו על הסכמי מחקר, פיתוח ותעופה, הצהרה על הקמת מאגד חקלאי, שיתוף פעולה בתחום החקלאות והסכם נציבות שירות המדינה. עוד סוכם על צוותים ללמידת פיתוח הייטק, טכנולוגיה וביטחון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו בקזחסטן: "מה שרואים היום הם מנהיגים של מדינה מוסלמית ושל מדינה יהודית הלוחצים ידיים ועובדים בשיתוף פעולה כדי ליצור עתיד טוב יותר למען אזרחי מדינותינו. דוגמה זאת של שיתוף פעולה בין יהודים ומוסלמים מקרינה לכל העולם. היחסים בינינו ובין שכנינו הערבים-מוסלמים משתנים באופן דרמטי. לא הכל פומבי. רק חלק. אבל זה משתנה באופן דרמטי, ואני רואה את היחסים עם קזחסטאן כחלק מאותו שינוי אדיר שהעולם מחכה לו. העולם רוצה לראות לא את כוחות האי-סובלנות, הדיכוי והטרור, אלא את כוחות הקידמה, הסולידריות והידידות, וזה מה שהמפגש הזה מייצג. ולכן אני אסיר תודה על ההזדמנות הזאת. תקוותי היא, ואני אומר זאת לכל חבריי, שהשותפות הגדולה שאנו בונים כאן תבוא לידי ביטוי גם בפורומים בינלאומיים כמו האו"ם. זה מתחיל לקרות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרות משותפות עם נשיא קזחסטן: "אדוני הנשיא, תודה רבה לך על מילותיך החמות. זוהי זכות עבורי להיות ראש הממשלה הראשון של ישראל המבקר בקזחסטן. אנו מגיעים לכאן בשעה שקזחסטאן מציינת 25 שנות עצמאות. אנו מברכים אתכם על הישגיכם המדהימים. הסתכלו סביבכם וראו אומה חדשה שקמה מהאדמה, ואני מעריך ומשבח אתכם על כך שפניכם אל העתיד.

אתה אומר שהדבר החשוב ביותר הוא לקחת כלכלה גולמית ולהצעיד אותה קדימה, ואנו מאמינים שזוהי משימה שבה נוכל לשלב ידיים ולעשות דברים רבים יחד. עד לאחרונה לא התברכנו במשאבי טבע גולמיים, אך לאחרונה גילינו גז בים. אדוני שניא קזחסטן, אני נוהג תמיד לחשוב על ישראל כיצואנית אנרגיה. עכשיו זאת עובדה, אבל לפני כן היה עלינו לייצא דברים אחרים, וכעת אנו בעמדה מצוינת של מדינה המחזיקה הן במשאבי טבע והן במשאבים ידי אדם, מה שמאפשר זיווג מושלם בין מה שאתם מנסים לעשות כאן ומה שאנחנו עושים שם.

הדבר בא לידי ביטוי קודם כל במחויבותנו ל-EXPO הגענו לכאן לקזחסטן וזאת הייתה החלטה קלה. אנו רוצים להיות כאן, אנו רוצים להיות שותפים שלכם בכל הדברים שציינת, בייחוד בשלושה תחומים – ראשית, חקלאות; שנית, מדע וטכנולוגיה; ושלישית, ביטחון והמלחמה בטרור. גיבשנו קבוצות עבודה ובכוונתנו לקיים מפגשי המשך בישראל. אני חושב שזה יהיה ביקורו הרביעי של הנשיא בישראל, ולכן אני עדיין צריך לחזור לכאן, אבל אנו רוצים לראות את הקבוצות הללו של קזחסטן נפגשות בישראל עם תכניות קונקרטיות כדי שנוכל להתקדם בתכנית המאוד שאפתנית הזאת. אחד הדברים שאנו צריכים לעשות, וציינת זאת זה עתה, הוא להשיק טיסות ישירות, כיוון שהאנשים שצריכים לבוא במגע אחד עם השני צריכים להיות מסוגלים לטוס בקלות ובנוחות, וככל שהם יעשו זאת יותר, כך הכלכלה תגדל יותר וכך יהיו יותר אנשים שירצו לעשות זאת ולהפך. ולכן זה אחד הדברים הפרקטיים שאני חושב שעלינו לעבוד עליהם בהקדם האפשרי כיוון שזה יחזק את כל האחרים.

אני מבקש לשבח אותך על הסובלנות שלך כלפי יהודים. זה משהו שיהודים כאן חשים בו וגם יהודים שהגיעו מקזחסטן לישראל מעריכים עמוקות. אתה צודק, הם מהווים גשר אנושי, אבל הם גם שגריריך הטובים ביותר. הם מדברים בחום רב על קזחסטאן ועל היחס כלפי כל הדתות כאן.

זה משהו שהוא חשוב היום לעולם כולו. מה שרואים היום הם מנהיגים של מדינה מוסלמית ושל מדינה יהודית הלוחצים ידיים ועובדים בשיתוף פעולה כדי ליצור עתיד טוב יותר למען אזרחי מדינותינו. אבל אני חושב שדוגמה זאת של שיתוף פעולה בין יהודים ומוסלמים מקרינה לכל העולם. אמרתי לך כשנכנסנו הנה שהיחסים בינינו ובין שכנינו הערבים-מוסלמים משתנים באופן דרמטי. לא הכל פומבי. רק חלק. אבל זה משתנה באופן דרמטי, ואני רואה את היחסים עם קזחסטאן כחלק מאותו שינוי אדיר שהעולם מחכה לו. העולם רוצה לראות לא את כוחות האי-סובלנות, הדיכוי והטרור, אלא את כוחות הקידמה, הסולידריות והידידות, וזה מה שהמפגש הזה מייצג. ולכן אני אסיר תודה על ההזדמנות הזאת. תקוותי היא, ואני אומר זאת לכל חבריי, שהשותפות הגדולה עם קזחסטן שאנו בונים כאן תבוא לידי ביטוי גם בפורומים בינלאומיים כמו האו"ם. זה מתחיל לקרות. הספינה לא זזה בין לילה. אנחנו מבינים שמדובר בספינה גדולה, אבל היא תשתנה והיא כבר משתנה.

בהקשר זה, אני מבקש מנשיא קזחסטן נזרבייב לתמוך במועמדותה של ישראל למושב במועצת הביטחון. אתה יודע שאנחנו תמכנו במועמדותה המוצלחת של קזחסטן למועצת הביטחון. כעת, אם אתם רוצים לראות שינוי אמיתי בעולם, תארו לעצמכם את מדינת ישראל במועצת הביטחון של האו"ם. זה שינוי, וזה אמור להיות ב-2019 ואני חושב שזה אפשרי, ובעזרתך ניתן יהיה להגשים זאת.

אני מודה לך על ידידותך, אני מצפה ונרגש מאוד משיתוף הפעולה בינינו ואני מודה לך על קבלת הפנים החמה כאן".

השר זאב אלקין יור הוועדה הכלכלית המעורבת עם קזחסטן: "זהו ביקור היסטורי בפעם הראשונה של ראש ממשלת ישראל בקזחסטאן. חתמנו היום הסכמים חשובים לשיתוף הפעולה בתחום החקלאות, החדשנות והתעופה והחלטנו להתחיל משא ומתן על פטור מאשרות. יש פוטנציאל עצום לשיתוף פעולה כלכלי בין ישראל לקזחסטאן וקבענו תוכנית פעולה ממשית כדי להוציא אותו אל הפועל".

1

צילום: תקשורת ראש הממשלה

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: