מבזקים

ישיבת פרידה מיוחדת מהרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט התקיימה היום בכנסת

תוכן עניינים

הרמטכ"ל לוועדת החוץ והביטחון בישיבת פרידה: רק קצה הקרחון של פעילות צה"ל גלוי. זכות הייתה לי לשרת 40 שנים בצה"ל, מהן ארבע כמפקדו

אהרון קלפה | כ"ד בטבת תשע"ט | יום שלישי 1 בינואר 2019 | מערכת ישראל ניוז

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), קיימה היום (ג') ישיבה מיוחדת לפרידה מהרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, שמסיים את כהונתו בעוד שבועיים, לאחר ארבע שנים בתפקיד.

חלקו הראשון של הדיון היה חסוי, במסגרתו קיים הרמטכ"ל סקירה בפני הוועדה, בפעם האחרונה בתפקידו, בה סיכם ארבע שנים בהן נמצא צה"ל בפעולה ולחימה בחמש חזיתות, כשרק קצה הקרחון גלוי, בעזה, ביהודה ושומרון ובמסגרת מבצע ״מגן צפוני״. לצד אלו מתנהלות מערכות כנגד ההתבססות האיראנית, התעצמות חיזבאללה והמערכה שבין המלחמות ככלל. הרמטכ"ל אמר כי כל זאת מבוצע תוך איפשור חיי שגרה לאזרחי ישראל בכל המישורים, לצד המציאות המורכבת.

הרמטכ"ל הוסיף כי לצד כל אלה מתבצעת בצה"ל התאמה בלתי פוסקת של אתגרי העתיד וגאוותו היא על פעילות רחבה להעצמת מוכנות היבשה והמשך הפעילות למען המשרתים- תנאיהם, תגמולם והוקרתם.

חלקו השני של הדיון היה פתוח והוקדש לפרידת חברי הוועדה מהרמטכ"ל. יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר, היה ראשון הדוברים: "אנו נפרדים מרמטכ"ל, שלשמוע את הסקירות שלו במליאת הוועדה ובוועדת המשנה שלה, והסקירות של פקודיו, תחת רוח המפקד שלו, היו דבר שערכו לא יסולא בפז מבחינת מימוש חובת הפיקוח שלנו כוועדת כנסת. ארבע השנים הללו לקחו אותנו מדרגה אחת קדימה – בפתיחות ובאיכות".

"הרמטכ"ל שאני מכיר, ואנו מכירים הרבה שנים, הוא רמטכ"ל בלי פוזות ובלי פומפוזיות. מה שרצה אמר ומה שלא רצה לומר, לא אמר. הוכחת גם יכולות וירטואוזיות, כדי לא לחרוג מהמשבצת הצבאית למדינית, כפי שנדרש".

"אם יש משהו שחרוט על שמך, זו ההתמודדות עם הניסיון של המונים, רובם מחבלים, לשבש את מציאות החיים בסמוך לגדר בעזה.   שנים רבות הקשנו על צה"ל בשאלה שהטרידה רבים – מה יהיה כאשר המונים יצעדו לעבר הגדר, ויכולת צה"ל לעמוד ברצף זמן ארוך של לחימה שטרם התנסה בה בעבר היא מאסטרפיס שאפשר ללמוד ממנו".

"עסקת רבות במב"ם – המערכה שבין המלחמות, ואתה תהיה הרמב"ם – הרמטכ"ל שבין המלחמות. לעבור קדנציה של רמטכ"ל, שמאפייניה הדומיננטיים הם תר"ש גדעון ומוכנות למלחמה, ללא מלחמה, זה לא דבר של מה בכך עבורנו כמדינה ואזרחים, ובוודאי ככנסת וכוועדת חוץ וביטחון. אתה אמנם איש של קרקע, אבל השמים הם הגבול עבורך".

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין: בארבע השנים האחרונות התמודדת עם מציאות מורכבת בכל החזיתות, מערכה בין המלחמות במלוא מובן המילה. העובדה שלא יצאנו למלחמות ורק שיפרנו את יכולות צה"ל, את המודיעין, שאזרחיח"כ איילת נחמיאס ורבין: "אתה רמטכ"ל נדיר בעיניי. רמטכ"ל חייב גם אישיות וגם כתפיים רחבות. המערכה בין המלחמות היא ארוכה ומתישה מאוד, ומאלצת את הצבא לאתגרים לא פשוטים מול הקבינט, הממשלה והוועדה. אבל תמיד היית פנוי לנושאים חברתיים ואזרחיים ועמדת במשימה בחיוך. בכל נושא שפנינו אליך, היה לך קשב. כשהרמטכ"ל אמר כאן בוועדה שהמוכנות של צה"ל היא הטובה ביותר ב20 שנה האחרונות – האמנתי לו, וחשוב שהציבור יידע שאנחנו סומכים על דבריו ודברי הקצינים שגידל".

ח"כ אלעזר שטרן: "המב"ם היא מלחמה לכל דבר, בטח מי שיספור את מספרי הגיחות והסיכולים הממוקדים, וניצחונך הגדול הוא שבמלחמה הזו לא ספרנו ארונות ופצועים. גם הבית הזה העמיד אותך במבחנים שלא עמדו רמטכ"לים קודמים, ולי זה כאב מאוד. נחצו כאן גבולות ואתה לא מצמצת והיית רמטכ"ל שפעל לפי מצפן ורוח צה"ל ולא לפי סקרי דעת קהל, ודווקא בשל כך מעמדו של צה"ל בחברה איתן".

ח"כ שולי מועלם רפאלי: אנחנו מכירים 31 שנים וכבר מאז נשאנו עיניים אל השקט שלך. בשנותייך כרמטכ"ל ראינו את מה שראינו מהיום הראשון שהכרנו, ערכים בלתי מפשרים, ראיית הטוב בכל אחד, מסירות גדולה לחייליך ולמשפחותיהם, הקשבה גם אם התשובה הייתה לא ויצירת שייכות בכל מקום שבו היית. זה אולי הדבר המרכזי שהחזיר אמון לציבור רחב מאוד בצה"ל מתחילת תפקידך –  גם כשהיו מחלוקות בבית הזה ובציבורים בחוץ, הם ידעו שאתה לא מוציא אף אחד מחוץ למסגרת צבא העם. צה"ל לא מתחלק, הוא אחד וכולם שייכים לו והוא לכולם"

ח"כ עליזה לביא: "אתה אי של יציבות, ונדרשת להכריע בהרבה ויכוחים שהחברה הישראלית כולה טרם הכריעה בהם. אני אמא לחייל וחיילת בצה"ל ואני יודעת שהצבא שאתה משאיר אחריך הוא צבא טוב, חזק ומתכתב עם החברה הישראלית".

ח"כ עמר בר לב: "אני מעריץ את אומץ הלב שלך. אתה הסתכלת על כל שדה המרעה, ראית אילו פרות קדושות ואילו לא, אבל לא היססת לבחון כל אחת מהן. מפירוק הגדוד הדרוזי, דרך בחינת שירות נשים בטנקים, להגדרה ציבורית בתחילת הדרך של אסטרטגיית צה"ל וההחלטה על הדיפרנציאציה בין יחידות בתוך צה"ל. אומץ הלב שלך בהתמודדות עם המב"ם ועם האירועים בעזה שכל אחד מהם היה יכול לגלוש למלחמה. ומעל לכל, אומץ הלב הערכי שלך – נאום המספריים שלך היה ויהיה נאום מכונן בתולדות צה"ל ומדינת ישראל".

ח"כ ענת ברקו: "מי שישב בוועדת המשנה למודיעין מכיר ומוקיר את פעילות צה"ל בגזרת השונות, באומץ, בנחישות, והרגשנו יד בוטחת על ההגה. תודה לך על הרוח שלך, על האווירה שהשרת, על קידום נשים בדרגות הבכירות ובתפקידים משמעותיים. תודה על שאתה דואג להשכלה של חיילי צה"ל ולקליטתם באזרחות, מתוך ראייה ארוכת טווח".

ח"כ מירב בן ארי: "אני היחידה פה בשולחן שהיית המפקד הישיר שלה וסגירת המעגל הזו מרגשת אותי. זכיתי לדבר איתך כל יום ולקבל את רוח המפקד, ושנים אח"כ לשמוע אותך פה בוועדה. עם ישראל זכה במפקד אדיר! ערכי, חברתי, צודק ושראה קודם כל את החייל האחרון. את הנשים, הדתיים, החילוניים ושראה אותנו. תודה שהיית המפקד שלי ותודה שהיית הרמטכ"ל שכל כך הרבה שנים מדינת ישראל חיכתה לו".

ח"כ יואב קיש: "הוועדה הזו היא אחת הוועדות המקצועיות שיש ושיטת ועדות המשנה פה מוכיחה את עצמה, אבל היא תלויה בשת"פ של משרד הביטחון והצבא, והוא היה מלא בתקופתך וזה חשוב מאוד, לא טריוויאלי והביא לתוצאות טובות. אתה הובלת תכנית מדהימה – ממדים ללימודים – ואני ניסיתי לקדם הצעת חוק לכך, כי אנו חייבם את זה לחיילים שלנו ומקווה שבכנסת הבאה נשלים זאת".
ישראל הרגישו בטוחים – זו נקודת זכות גדולה מאוד לך ויש לך מניות מאוד חשובות בכל ההצלחות האלה, אפילו שאתה מקפיד לציין כל פעם שאתה כפוף לדרג המדיני. החזית הנוספת שפחות מזכירים אותה היא חזית ציבורית – לצערי גם בחזית הזאת יצא לך להתמודד עם כל מיני אמירות, חלקן גם מנבחרי ציבור ויושבי הבית הזה, ואתה לא בגדת מעולם בסולם הערכים שלך ושל צה"ל. כולם ידעו שזה לא משחקים קטנים, אלא ערכים שהם המגדלור שאתה הולך לאורו. תודה רבה לך מכל הלב בשם הכנסת ובשם מדינת ישראל".

ח"כ נחמן שי: הכרתי 14 רמטכ"לים בתפקידי לאורך השנים. אני באמת רוצה לומר לך שאתה יוצא דופן ומיוחד, בשילוב שמצאת בין להיות מפקד קשוח ודורש לבין הערכים שהבאת לתפקיד. ומעל כל הערכים – אמירה מוסרית. אני זוכר אותך אומר, סביב פרשת אלאור עזריה, ש"הקם להורגך השכם להורגו", אלו לא נהלי פתיחה באש ופקודות צה"ל. אם ישאלו אותי על גדי איזנקוט אומר קודם כל שהיה רמטכ"ל מוסרי, וזהו בדיוק הצבא שלנו".

ח"כ עמיר פרץ: "המעמד שלך במדינת ישראל ובחברה הישראלית הוא משפיע מאוד, מעצב מאוד, ולא במקרה. אתה לא מישהו שהתחמק ורק רצה לעבור את הקדנציה בשלום. אתה לא נבהלת להתמודד עם קביעת עדיפות בסולם ערכים ולא הסכמת שיגבילו אותך בהפעלת הכח. גדי היה לידי בשעת קבלת ההחלטות הכי מורכבות והכי קשות. ישיבות שבהם נכנסים פתקים עם עדכוני הרוגים ופצועים וצריך לשמור על קור רוח, ולהמשיך לקבל החלטות גם כשאין את כל המידע. בתקופתי כשר הביטחון, דרשתי מהרמטכ"ל חלוץ להביא בפני את עמדת הרוב במטכ"ל אבל גם את עמדת המיעוט. אמרתי אז, שאיזנקוט הוא זה שצריך להציג את עמדת המיעוט, כלומר העמדה השונה מזו של הרמטכ"ל וגם את זה עשה באומץ רב. עוזב אותנו רמטכ"ל עם ראייה אסטרטגית רחבת היקף גם ברמה המדינית וגם ברמה הכלל חברתית ישראלית. בשום שלב, מי ששם יהבו על גדי איזנקוט לא הצטער על כך".

הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, היה אחרון הדוברים והשיב לחברי הכנסת: "מצאתי פה ועדה מקצועית, עניינית, ביקורתית והוגנת. זכות הייתה לי לשרת יותר מארבעים שנים בצה״ל מהן ארבע כמפקד הצבא ואני משאיר לאלוף אביב כוכבי-  צבא חזק, יוזם ומוביל ביכולותיו המבצעיות ובעשייה למען החיילים. אני בטוח שהוא ימצא פה, כמוני, את האחריות והשותפות שנכחתי בה בכל מפגש עם הוועדה".

 

צילום: דוברות הכנסת יצחק הררי
צילום: דוברות הכנסת יצחק הררי
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: