מבזקים

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו: "אני בא ללמוד ממך את מה שאתם עשיתם"

תוכן עניינים

הנשיא הנבחר בולסונארו הפתיע את ראש הממשלה נתניהו ורעייתו, והגיע לאירוע עם הקהילה היהודית בבית הכנסת בריו דה-ז׳נרו

שלום שי גיחז | כ"א בטבת תשע"ט | מוצ"ש 29 בדצמבר 2018 | מערכת ישראל ניוז

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו ונשיא ברזיל הנבחר ז'איר בולסונארו השתתפו אתמול (שישי אחה"צ שעון ברזיל) באירוע הקהילה היהודית בברזיל, בבית הכנסת "קהילת יעקב" בריו דה- ז'נרו. הנשיא הנבחר בולסונארו אמר: "אנחנו פותחים עידן חדש ביחסים, ומציינים היסטוריה. העתיד המשותף שלנו יהיה מצוין. תודה על ביקורך". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "במעמד זה, של הביקור הראשון של ראש ממשלה של ישראל בברזיל, אני מתכבד לומר לכם שנארח בקרוב מאוד את נשיא ברזיל, ידיד ישראל, ז'אייר בולסונארו, בירושלים".

מדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את דבריו ואמר: "אני נרגש מאוד ובמעמד היסטורי זה אני חייב לשאול אתכם שאלה: טודו בויי? טודו בום! (בפורטוגזית: הכל בסדר? הכל טוב). זהו מעמד מרגש כי מדובר באמת במעמד היסטורי. אמרתי לנשיא בולסונארו שזה בלתי נתפס שהיינו צריכים לחכות למעלה מ-70 שנה כדי שראש ממשלה בישראל יבקר בברזיל.

הנשיא בולסונארו אמר שזו לא רק ידידות ולא רק ברית של אינטרסים, זו גם ברית אחים. יש בזה הרבה, משום שאנחנו עומדים מול עולם חדש שבו כל בני האדם יכולים להשיג דברים מופלאים. בשיתוף פעולה ובאחווה אפשר להשיג דברים שאי אפשר לדמיין. סיכמנו בינינו על הדרך להניע את שיתוף הפעולה הזה לגבהים חדשים.

היום אני רוצה להגיד לכם, בפרספקטיבה של אלפי שנים, מה הפלא שאנחנו חווים כאן הרגע. העם שלנו, העם היהודי, שבר את כל כללי ההיסטוריה. עמים רבים גלו מארצם, כולם נעלמו, מצאו להם ארץ חדשה, או נטמעו בעמים אחרים, אבל העם היהודי הוא העם היחיד שסרב למצוא לו ארץ חדשה, או להיטמע. שמרנו אמונים לארצנו ואלפי שנים אמרנו: "לשנה הבאה בירושלים". לא איבדנו תקווה, לא דרך הפרעות, גירוש ספרד, גירוש פורטוגל, ולא הפרעות באירופה, ואפילו לא תחת הפרעות האיומות תחת הנאצים. תמיד אמרנו "לשנה הבאה בירושלים".

לתקווה הזו היו שותפות הקהילות היהודיות ברחבי העולם, שתמכו באחיהם, וזה כולל גם את קהילת ברזיל שהשורשים שלה התחילו בזמן ההגירה הפורטוגזית הנה ואחר כך, אחרי גירוש ספרד. הם באו והתקבלו כאן בעולם החדש בצורה יפה, אבל תמכו בחלום שיבת ציון. גאים בברזיל, אוהבים את ברזיל, ורוצים לראות את שיבת ציון "בשנה הבאה בירושלים".

הנה חזרנו לירושלים, וכמו הנבואות בתנ"ך, בנינו מחדש את ציון, יכולנו לאויבים רבים, קיבצנו את גלויותינו ובנינו את ארצנו. בנינו צבא חזק, מהחזקים בעולם. בנינו כלכלה מן החזקות בעולם. בנינו תעשייה, מדע, תרבות, ועכשיו אנחנו בונים עם ידידנו ברחבי העולם. "לא אלמן ישראל״.

יש לנו עכשיו חבר חדש, שיודע את תלאות ההיסטוריה, את המקורות של התרבות ה משותפת שלנו ואת האתגרים הגדולים העומדים בפנינו כדי להבטיח את העתיד. לכן במעמד הזה, של הביקור הראשון של ראש ממשלה של ישראל בברזיל, אני מתכבד לומר לכם שנארח בקרוב מאוד את הנשיא של ברזיל, ידיד ישראל, ז'איר בולסונארו בירושלים. בשנה הבאה בירושלים הבנויה והמאוחדת שלנו.״

בקבלת שבת שנערכה בריו דה ז'נרו, ברזיל, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו בביקור היסטורי. יש שינוי מצב צבירה, ממצב שבו ישראל שהייתה מדינה קטנה, מתכנסת בתוך עצמה, נלחמת על שולי הקיום שלה מול חרמות ומול בידוד, פורצת למרחב.

זה דבר יסודי שאנחנו עובדים עליו, ושאני מוביל בהשקפה מאוד שיטתית ומסודרת למעלה מעשרים שנה. השקפה שבה אנחנו לוקחים את הגאוניות שטבועה בתוך עמנו ומתרגמים אותה לעוצמה של מדינתנו".

בולסונארו אמר היום בבית הכנסת: "אני בא ללמוד ממך את מה שאתם עשיתם. למדינת ישראל. להם יש כל כך מעט, והם עשו כל כך הרבה. לנו יש כל כך הרבה, ועשינו כל כך מעט".

ראש הממשלה נתניהו אמר: "מדינות מסתכלות עלינו בהערצה, אין מילה אחרת, בכל התחומים. אני זוכר שהפער בינינו לבין ברזיל היה כל כך ניכר, היום הוא לא ניכר. הוא ניכר במובן הזה שבולסונארו הנשיא הנבחר אמר: 'אני רוצה לסגור את הפער באמצעותכם גם כן. לא רק גם כן, אלא לסגור את הפער בברית'. אני חושב שזו תעודת כבוד למדינת ישראל, וזה אומר הרבה מאוד".

 

צילום: אבי אוחיון/ לע"מ
צילום: אבי אוחיון/ לע"מ
צילום: אבי אוחיון/ לע"מ
צילום: אבי אוחיון/ לע"מ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: